
Citroën ë-C4 X strávil vlani v našej redakcii dva mesiace. Počas dlhodobejšieho testu na nás urobil dobrý dojem. Má síce menšiu batériu s využiteľnou kapacitou len 45 kWh, ale tento hendikep doháňa nízkou spotrebou a dostupnou cenou. Naše sympatie si získal aj tým, že hoci stojí na platforme e-CMP , ktorú medzičasom koncern Stellantis premenoval na STLA Small, v porovnaní so svojimi súrodencami, ako Peugeotom e-208 alebo Opelom Corsa E, je o triedu väčším autom. A platí to aj v kontexte s Peugeotom e-2008 a Opelom Mokka. Jednoducho dokáže plniť funkciu rodinného auta s priestranným interiérom a veľkým kufrom, do ktorého naložíte až 510 litrov batožín.
Navyše si požičal niekoľko „vychytávok“ z triedy SUV. Hoci je ë-C4 X sedan, vďaka zvýšenému podvozku (210 mm) a plastovej ochrane spodných partií karosérie sa nezľakne ani prašných ciest. A ešte vás rozmaznáva neuveriteľne plavným pružením. Samozrejme, menšia batéria vzbudzuje obavy z krátkeho dojazdu. V lete sme však s ňou nemali zásadné problémy. Toto auto má slušnú aerodynamiku a vo svete elektromobilov aj relatívne nízku hmotnosť – len 1 659 kg. Takže vie byť veľmi úsporné. V lete sme dosiahli priemer 15,8 kWh na 100 km, čo bolo len o jednu kilowatthodinu viac, ako udáva sám výrobca. Zásoba energie potom stačila na takmer 280-kilometrový dojazd, čo nie je zlé.
Palubný počítač si z vás robí žarty
Citroën ë-C4 X sme vtedy prevetrali aj na ceste z Bratislavy do Tatier a späť vrátane dlhých diaľničných úsekov či prejazdu cez Čertovicu. Náš priemer za 640 km sa vtedy ustálil na 15,25 kWh na 100 km. Cestou tam to bolo 17,5 a späť dokonca len 13 kWh. A hoci ë-C4 X nepatrí k rekordérom v rýchlosti nabíjania, podporuje nabíjací výkon len 100 kW, život s ním bol ľahší, ako sme očakávali. O to viac nás zaujímalo, čo spraví so spotrebou a s dojazdom zima. A máme odpoveď, pretože sa nám do rúk dostalo vo februári prakticky to isté auto, len iný exemplár. Opäť ë-C4 X s hrubou kapacitou batérie 50 kWh a výkonom 100 kW. Neváhali sme a vydali sa na podobnú cestu z Bratislavy k najmenším veľhorám a späť.


Vyrážali sme s batériou, ktorá bola nabitá na 93 %. Palubný počítač ukazoval dojazd 305 km. Takže naším plánom bolo nabíjať prvýkrát v Banskej Bystrici vzdialenej asi 200 km, presne ako minule. Hoci sme už mali skúsenosť, že palubný počítač ë-C4 X zavádza a sľubuje nereálny dojazd, mali sme šťastie na počasie (bolo až 14 stupňov Celzia) a plán sa zdal neohrozený. Lenže nakoniec bolo všetko inak. Na pílu sme síce netlačili, na diaľnici sme nešli rýchlejšie ako 120 km/h, ale odhadované kilometre začali klesať prudšie, ako sme očakávali. Pochopiteľne, môže za to kúrenie nastavené na 22 stupňov. Elektromobily dokážu získať teplo len z batérie, čo znamená, že tepelný komfort v kabíne ide práve na úkor dojazdu.
Spotreba BA – Vysoké Tatry
Trasa | Vzdialenosť (km) | Stav nabitia batérie (%) | Deklarovaný dojazd | Priebežná spotreba kWh/100 km |
---|---|---|---|---|
Bratislava | 0 km | 93 % | 305 km | 0 |
Budča | 182 km | 12 % (nabitých 18 kWh/52 %) | 30 km | 19,3 |
Banská Bystrica | 203 km | 43 % (nabitých 26,4 kWh/97 %) | 144 km | 19,1 |
Starý Smokovec (cez Čertovicu) | 330 km | 43 % | 94 km | 19,3 |

Už po 100 km jazdy pri Beladiciach, kde je veľká nabíjačka, sme spotrebovali 45 % batérie a dojazd sa scvrkol na 110 km. Palubný počítač nám teda na stokilometrovej trase odpočítal 195 km, takmer dvojnásobok. Diaľničná spotreba sa vyšplhala na 20,3 kWh na 100 km. I tak sme na nabíjačku neodbočili a snažili sa dodržať pôvodný plán s nabíjaním v Banskej Bystrici. Ale po 180 km jazdy pri Budči, kde je ďalšia rýchla nabíjačka, klesla kapacita na 12 %, rozsvietilo sa nám varovanie nízkeho stavu nabitia a navigácia ukázala, že do cieľa nedôjdeme. Chýbalo nám ešte asi 26 km, pričom palubný počítač ukazoval 30. Možno by sa nám tých 210 km na jeden šup podarilo, ak by sme vyrážali s plne nabitou batériou, ale nám v nej sedem percent chýbalo.
Kopce mu idú
Predstava, že ostaneme visieť kdesi na ceste, čo je pre elektrické auto bez odťahovky neriešiteľný problém, nás teda donútila zastaviť sa v Budči. Za 14 minút sme dobili 18 kWh a pokračovali do Banskej Bystrice. Tu sme opäť nabíjali s víziou, že do Starého Smokovca, vzdialeného ešte 122 km (cez Čertovicu), už nabíjať nebudeme. A aj sa to podarilo. Z Banskej Bystrice, kde sme za hodinu nabili 26,4 kWh, sme vyrazili s akumulátorom nabitým na 95 %. Priebežná spotreba klesla na 19,1 kWh. Na okresných cestách smerom na Podbrezovú padla razom na 16,1 kWh, no už na Čertovici sa vyšplhala 22,5 kWh.


Lenže tu sa ukázala obrovská výhoda elektromobilu. Dlhý zjazd takmer až po Hybe zredukoval spotrebu pod 17 kWh. To sa vám s klasickým autom nestane, pretože vracať benzín do nádrže nedokáže. Podtatranská diaľnica však dala batérii opäť trošku zabrať, takže po príchode do Starého Smokovca, keď sme mali za sebou 330 km, ukazoval palubný počítač konzumáciu 19,3 kWh na 100 km. V lete sme takmer identickú trasu zavládli za 17,5 kWh, teda o 1,8 kWh úspornejšie. Tento rozdiel by bol pravdepodobne väčší, ak by nám neprialo počasie. Tých 14 stupňov bol v polovici februára extrémny komfort.


Samozrejme, do cieľa by sme dorazili bez problémov aj s jedným nabíjaním, pretože po príchode do Smokovca sme mali dojazd ešte takmer 100 km, ale museli by sme strávili viac času v Budči na diaľničnej čerpacej stanici, kde nie je veľmi čo robiť. Späť sme odštartovali s batériou nabitou na 95 % a opäť neuveriteľne optimistickým údajom o dojazde až 324 km. Palubný počítač bol teda nepoučiteľný a nebral do úvahy reálnu dlhodobú spotrebu. Tentoraz sme mali v pláne trasu z Tatier do Bratislavy cez Donovaly s nabíjacou zastávkou v Beladiciach pred Nitrou. Zastavili sme sa však v Liptovskom Mikuláši, kde bola nabíjačka pri obchodnom centre, a keďže sme tu potrebovali čosi vybaviť, dobili sme tu za 15 minút 4,2 kWh, približne 10 % kapacity akumulátora.
Tri kilowatthodiny navyše
Urobili sme dobre, pretože hoci sa spotreba podstatne znížila, v Bystrici po 160 km na 14,1 kWh, navigácia nás opäť varovala, že do Beladíc bez nabíjania nedorazíme. My sme sa o to pokúsili, ale bez kompromisov to nešlo. Už pri Žiari nad Hronom sme radšej rýchlosť znížili na 110, neskôr na 100 km/h a potom znížili teplotu kúrenia na 20 stupňov Celzia. Vonku bolo deväť stupňov. Nakoniec sme Beladice dosiahli (po 203 km od Mikuláša) s rezervou 15 % kapacity batérie a dojazdom ešte 42 km. Možno sme teda mohli ísť predsa len rýchlejšie a dopriať si lepší tepelný komfort. Bez nabíjania v Mikuláši by sme to však nedali. Za 30 minút sme v Beladiciach dobili 33,2 kWh energie, pričom maximálny nabíjací výkon sa vyšplhal na 82 kW. Nad 80 % sa však zníži len na 17 kW a so studenou batériou je nabíjacia krivka ešte „smutnejšia“.


Do Bratislavy sme nakoniec dorazili po prejdení 375 km, pretože sme mali odbočku do Pezinka s celkovou spotrebou 16,1 kWh na 100 km, o 3,2 kWh nižšou ako v opačnom smere. Stále to však bolo o tri kilowatthodiny viac, ako potreboval Citroën ë-C4 X na podobnej trase v lete. Máme tu aj celkový priemer za 1 023 km vrátane jázd vo Vysokých Tatrách, ktorý dosiahol 18,5 kWh na 100 km. To je veľmi slušný údaj, ale vždy s ním rátať nemôžete. Najmä nie na diaľnici, kde sa spotreba vyhupne nad 20 kilowatthodín, a potom v chladnom počasí. Menšia batéria si jednoducho vyžaduje v zime viac plánovania. A najmä zdravého rozumu, pretože palubnému počítaču načisto chýba. Ten by sa ale nemal zahrávať s takým citlivým údajom, akým je dojazd. Chcelo by to sofistikovanejší a najmä realistickejší algoritmus. K elektromobilu si totiž v kanistri elektrinu nedonesiete.
Spotreba Vysoké Tatry – BA
Trasa | Vzdialenosť (km) | Stav nabitia batérie (%) | Deklarovaný dojazd | Priebežná spotreba kWh/100 km |
---|---|---|---|---|
Starý Smokovec | 0 | 95 % | 324 km | 0 |
Liptovský Mikuláš | 59 km | 78 % (nabitých 4,2 kWh/87 %) | 264 km | 12,9 |
Beladice (cez Donovaly – BB) | 256 km | 15 % (nabitých 33,253 kWh/85 %) | 292 km | 14,8 |
Bratislava | 375 km | 13,70 % | 84 km | 16,1 |

Náš test spotreby ukázal, že v zime si vypýta Citroën ë-C4 X približne o 3 kWh viac energie ako v lete. Možno sa to nezdá veľa, ale pri batérii s hraničnou kapacitou 45 kWh to na dlhších cestách jednoznačne cítiť. A to si predstavte, že by ste dodržiavali odporúčanie nenabíjať batériu na viac ako 80 %, čím predlžujete jej životnosť. Potom by bol zimný dojazd naozaj na hrane. V meste by to síce neprekážalo, ale mimo neho určite áno. No a ak zarátame po rokoch aj degradáciu batérie, ktorá môže dosiahnuť 20 %, bude dojazd ešte kratší. Citroën má však riešenie. Nová verzia ë-C4 X s výkonom 115 kW má totiž využiteľnú kapacitu batérie až 51 kWh, čo je o 6 kWh viac. Práve toto zvýšenie vie kompenzovať straty z vykurovania interiéru v chladnom počasí. Určite by sme sa rozhodli pre ňu.
Celková spotreba
Vzdialenosť | Priemerná spotreba v zime | Priemerná spotreba v lete |
---|---|---|
1 023 km | 18,5 kWh/100 km | 15,2 kWh/100 km |
