Vnútri dá na frak aj Passatu
Kým v prípade exteriéru môžeme polemizovať, či je štvrtá generácia krajšia ako tá tretia, už prvý pohľad do kabíny vás presvedčí, že Superb sa posunul hneď o level či dokonca dva vyššie. Konečne tu necítiť tlak Volkswagenu, aby Škoda rešpektovala koncernovú hierarchiu. Klobúk dole. Jednoduchá palubná doska z minulosti, de facto len prepracovaná verzia tej z Octavie, je minulosťou. Superb zamieril takmer na hranicu prémie. A podľa nášho názoru deklasuje aj sesterský Passat. Kým ten sa inšpiroval minimalizmom elektrického ID.7, Škoda išla vlastnou cestou a navrhla veľmi solídne a reprezentatívne pôsobiacu kabínu. Dokonca si česká automobilka „vydupala“ prvky, o ktorých sa môže Passatu len snívať. Priestorové pomery sa síce nemenil, veď ani nebol dôvod, ale spracovanie, dizajn a výber materiálov evokuje oveľa drahšie autá.


Masážne sedadlá s desiatimi pneumatickými vankúšmi a množstvom programov patria k tomu najlepšiemu či si môžete v strednej triede dopriať. Samozrejme, sú nielen vyhrievané ale konečne aj ventilované. Koňakové kožené čalúnenie verzie Laurin & Klement, ambientné podsvietenie či drevené obklady vytvárajú vyslovene luxusnú atmosféru. Všetky povrchy sú príjemné na dotyk. Palubná doska má úplne nový dizajn. No na niektoré jej prvky si musíte chvíľu zvykať. Po celej jej šírke sa nachádza vertikálne rebrovanie, s ktorým splývajú bočné prieduchy ventilácie. Pôsobia trochu hrubo a s ich čistením môžu byť tiež problémy. Tento dizajn by asi lepšie ladil s Kodiaqom, teda s SUV. No asi viac vás zarazí kombinácia klasického šiltu kaplnky prístrojového panela, ktorý sčasti tieni voľne stojaci 10-palcový displej digitálneho kokpitu. Trochu to vyzerá, akoby Škoda na poslednú chvíľu zmenila plán a obrazovku doplnila dodatočne.
Hardvéru sa nevzdal. A to je dobré
Škoda sama priznáva, že ide o kompromis, ktorý si vyžiadalo najmä „ukrytie“ veľkého head-up displeja v palubnej doske. Vďaka masívnemu šiltu tak nevidieť otvor, v ktorom je umiestnený. Pravdou však je, že po chvíli si na toto atypické riešenie zvyknete a úplne ho prestanete vnímať. Naopak, oceníte brilantnú grafiku obrazovky aj jej rozlíšenie. To platí tiež o voľne stojacom 13-palcovom displeji infotainmentu. Niet mu čo vytknúť, reaguje rýchlo, má logické menu a pracovať s ním je radosť. Na hornej lište si môžete prispôsobiť rýchle predvoľby, napríklad rýchly prístup k asistentenčným systémom, a individualizovať si môžete aj rýchle menu, prístupné stiahnutím zhora. Tu Škoda jednoznačne ťaží z najnovšej koncernovej technológie a softvéru. Vyspelejšie má byť hlasové ovládanie Laura. Napriek rozsiahlej digitalizácii však Superb na rozdiel od Passatu, nezanevrel na hardvér.


Multifunkčný volant má napríklad stále skvelé valčekové ovládače. Možno jedinou výhradou je zastarané umiestnenie štartovacieho tlačidla na stĺpiku riadenia, ktoré je pri luxusných autách dnes takmer fosíliou. No najväčším esom Superbu sú tri masívne kruhové ovládače Smart Dials pod centrálnou dotykovou obrazovkou, ktoré si Škoda presadila aj napriek tomu, že Passat ich nemá. Dva vonkajšie ovládače regulujú teplotu v interiéri, vyhrievanie, ventiláciu sedadiel a na displeji zobrazujú aktuálne zvolenú funkciu. Prostredným môže zas vodič ovládať hlasitosť rádia, vyberať jazdný režim alebo meniť mierku navigačnej mapy. Jeho funkcionalita sa mení krátkym stlačením a vodič si môže funkcie vopred naprogramovať. Ide o veľmi intuitívne riešenie s perfektnou spätnou väzbou, pretože aj v tomto prípade sa daná funkcia zobrazí na displeji, i keď aj na samotných ovládačoch sú malé 32 mm sústredné displeje.


Vďaka tomu už nemusíte blúdiť v menu infotainmentu. No je pravdou, že občas si zmeníte funkciu ovládačov aj nechtiac. I tak dávame Škode za toto riešenie palec hore. Novým prvkom je tiež volič prevodovky na stĺpiku riadenia. Superb totiž definitívne prišiel o manuálne „skrine“. To zároveň uvoľnilo miesto na stredovom tuneli, kde sú držiaky nápojov či veľká indukčná nabíjačka s výkonom až 15 W. A aby tieto úložné priestory nerušili dizajn, sú zakryté elegantnou dvojdielnou roletkou, ako v prémiových značkách. Zmenila sa tiež lakťová opierka. Už nie je samostatná a nastaviteľná, ale tvorí ju vysoký stredový tunel, podobne ako napríklad pri BMW. Pod ňou sa nachádza 5,5 litrový Jumbo Box. Jednoducho, Superbu niet ergonomicky čo vytknúť. Vzadu ostáva rovnako priestranný ako doposiaľ. Veď rázvor náprav má identických 2 841 mm.
Kufrom nemá súpera
Na kolená je k dispozícii extrémne veľká rezerva na nohy, veľkoryso sú dimenzované „sedáky“ a vysoké operadlá. Nad hlavou dokonca pribudlo 11 mm. Pohodlie zvyšujú výklopné bočnice opierok hláv, vďaka ktorým si v Superbe pohodlne pospíte. Ani vzadu nechýbajú USB-C konektory či držiaky nápojov vo výklopnej opierke. Kapsy na smartfóny či tablet sa posunuli na operadlách o čosi nižšie. K luxusným prvkom pribudla aparatúra Canton so 14 reproduktormi, ktorá nešetrí ani na zadných cestujúcich. No a kufor je ďalším tromfom novinky. Nejde len o objem 690 litrov, čo je opäť o 30 viac, ale aj o praktické prvky Simply Clever, ktorými je Škoda priam posadnutá. Možností je toľko, že do batožinového priestoru umiestnila automobilka priamo QR kód, ktorý vás nasmeruje na náučné video. Kufor dostal elektrické plató, ktoré sa automaticky odroluje či zroluje pri otváraní piatych dverí. Pritom ho ale môžete bez problémov ovládať manuálne.


Je tu tiež sieťka oddeľujúca kufor od kabíny, dokonca aj v situácii ak sklopíte operadlá zadných sedadiel dlených v pomere 40 : 60. Kazetu s plató aj roletku uložíte pod podlahu. Dokúpiť si môžete stabilizačné lišty. Nechýbajú výklopné háčiky, oká, sieťový program, sklápanie operadiel priamo z kufra, otvor na lyže, dvojitá podlaha a k tomu geniálne organizéry so suchým zipsom, uskladnené vo výklopných bočniciach, takže ak ich nepotrebujete, absolútne nezavadzajú. Po sklopení operadiel vzniká priestor s objemom 1 920 litrov a takmer úplne vodorovná podlaha. Rovnako praktické je výklopné ťažné zariadenie. No a medzi Simply Clever patria aj tradičné prvky, ako škrabka vo veku nádrže, dáždniky vo dverách či vyberateľný kôš. Absolútnu novinkou je čistič odtlačkov prstov na displejoch. Jednoducho, za toto všetko budete Škodu milovať.