Pokračovanie článku: Prvá jazda: Škoda Superb Combi – luxusom prémia, plavnosťou už nie

Vnútri dá na frak aj Passatu

Kým v prípade exteriéru môžeme polemizovať, či je štvrtá generácia krajšia ako tá tretia, už prvý pohľad do kabíny vás presvedčí, že Superb sa posunul hneď o level či dokonca dva vyššie. Konečne tu necítiť tlak Volkswagenu, aby Škoda rešpektovala koncernovú hierarchiu. Klobúk dole. Jednoduchá palubná doska z minulosti, de facto len prepracovaná verzia tej z Octavie, je minulosťou. Superb zamieril takmer na hranicu prémie. A podľa nášho názoru deklasuje aj sesterský Passat. Kým ten sa inšpiroval minimalizmom elektrického ID.7, Škoda išla vlastnou cestou a navrhla veľmi solídne a reprezentatívne pôsobiacu kabínu. Dokonca si česká automobilka „vydupala“ prvky, o ktorých sa môže Passatu len snívať. Priestorové pomery sa síce nemenil, veď ani nebol dôvod, ale spracovanie, dizajn a výber materiálov evokuje oveľa drahšie autá.

Palubovka Superbu bude konečne zodpovedať jeho... Foto: Škoda
Škoda Superb Combi - 2024 Palubovka Superbu bude konečne zodpovedať jeho pozícii vlajkovej lode. Doteraz išlo len o akýsi derivát lacnejšej Octavie. Najväčšou novinkou je head-up displej a hardvérové ovládače Smart Dials pod 13-palcovou obrazovkou infotainmentu.
Škoda - svetlá Crystallinium Čítajte viac Prečo má Škoda Superb vo svetlách modrý kryštál? Tento detail dal technikom zabrať

Masážne sedadlá s desiatimi pneumatickými vankúšmi a množstvom programov patria k tomu najlepšiemu či si môžete v strednej triede dopriať. Samozrejme, sú nielen vyhrievané ale konečne aj ventilované. Koňakové kožené čalúnenie verzie Laurin & Klement, ambientné podsvietenie či drevené obklady vytvárajú vyslovene luxusnú atmosféru. Všetky povrchy sú príjemné na dotyk. Palubná doska má úplne nový dizajn. No na niektoré jej prvky si musíte chvíľu zvykať. Po celej jej šírke sa nachádza vertikálne rebrovanie, s ktorým splývajú bočné prieduchy ventilácie. Pôsobia trochu hrubo a s ich čistením môžu byť tiež problémy. Tento dizajn by asi lepšie ladil s Kodiaqom, teda s SUV. No asi viac vás zarazí kombinácia klasického šiltu kaplnky prístrojového panela, ktorý sčasti tieni voľne stojaci 10-palcový displej digitálneho kokpitu. Trochu to vyzerá, akoby Škoda na poslednú chvíľu zmenila plán a obrazovku doplnila dodatočne.

Škoda Superb Combi - 2024
Škoda Superb Combi - 2024
+27Škoda Superb Combi - 2024

Hardvéru sa nevzdal. A to je dobré

Škoda sama priznáva, že ide o kompromis, ktorý si vyžiadalo najmä „ukrytie“ veľkého head-up displeja v palubnej doske. Vďaka masívnemu šiltu tak nevidieť otvor, v ktorom je umiestnený. Pravdou však je, že po chvíli si na toto atypické riešenie zvyknete a úplne ho prestanete vnímať. Naopak, oceníte brilantnú grafiku obrazovky aj jej rozlíšenie. To platí tiež o voľne stojacom 13-palcovom displeji infotainmentu. Niet mu čo vytknúť, reaguje rýchlo, má logické menu a pracovať s ním je radosť. Na hornej lište si môžete prispôsobiť rýchle predvoľby, napríklad rýchly prístup k asistentenčným systémom, a individualizovať si môžete aj rýchle menu, prístupné stiahnutím zhora. Tu Škoda jednoznačne ťaží z najnovšej koncernovej technológie a softvéru. Vyspelejšie má byť hlasové ovládanie Laura. Napriek rozsiahlej digitalizácii však Superb na rozdiel od Passatu, nezanevrel na hardvér.

Tri ovládače Smart Dials sú mimoriadne... Foto: Škoda
Škoda Superb Combi - 2024 Tri ovládače Smart Dials sú mimoriadne praktické. Funkcie stredného si môžte zvoliť sami.
Škoda Superb a Kodiaq Čítajte viac Nový Kodiaq a Superb sú už na Slovensku. Poznáme ceny a aj dostupné motorizácie

Multifunkčný volant má napríklad stále skvelé valčekové ovládače. Možno jedinou výhradou je zastarané umiestnenie štartovacieho tlačidla na stĺpiku riadenia, ktoré je pri luxusných autách dnes takmer fosíliou. No najväčším esom Superbu sú tri masívne kruhové ovládače Smart Dials pod centrálnou dotykovou obrazovkou, ktoré si Škoda presadila aj napriek tomu, že Passat ich nemá. Dva vonkajšie ovládače regulujú teplotu v interiéri, vyhrievanie, ventiláciu sedadiel a na displeji zobrazujú aktuálne zvolenú funkciu. Prostredným môže zas vodič ovládať hlasitosť rádia, vyberať jazdný režim alebo meniť mierku navigačnej mapy. Jeho funkcionalita sa mení krátkym stlačením a vodič si môže funkcie vopred naprogramovať. Ide o veľmi intuitívne riešenie s perfektnou spätnou väzbou, pretože aj v tomto prípade sa daná funkcia zobrazí na displeji, i keď aj na samotných ovládačoch sú malé 32 mm sústredné displeje.

Vzadu neprišiel Superb ani o milimeter... Foto: Škoda
Škoda Superb Combi - 2024 Vzadu neprišiel Superb ani o milimeter priestoru na nohy a nad hlavou ich dokonca 11 pribudlo.
Výroba Škoda Superb Čítajte viac V Bratislave sa začala vyrábať vlajková loď Škody. Detailne ukázali, ako nový model skladajú

Vďaka tomu už nemusíte blúdiť v menu infotainmentu. No je pravdou, že občas si zmeníte funkciu ovládačov aj nechtiac. I tak dávame Škode za toto riešenie palec hore. Novým prvkom je tiež volič prevodovky na stĺpiku riadenia. Superb totiž definitívne prišiel o manuálne „skrine“. To zároveň uvoľnilo miesto na stredovom tuneli, kde sú držiaky nápojov či veľká indukčná nabíjačka s výkonom až 15 W. A aby tieto úložné priestory nerušili dizajn, sú zakryté elegantnou dvojdielnou roletkou, ako v prémiových značkách. Zmenila sa tiež lakťová opierka. Už nie je samostatná a nastaviteľná, ale tvorí ju vysoký stredový tunel, podobne ako napríklad pri BMW. Pod ňou sa nachádza 5,5 litrový Jumbo Box. Jednoducho, Superbu niet ergonomicky čo vytknúť. Vzadu ostáva rovnako priestranný ako doposiaľ. Veď rázvor náprav má identických 2 841 mm.

Kufrom nemá súpera

Na kolená je k dispozícii extrémne veľká rezerva na nohy, veľkoryso sú dimenzované „sedáky“ a vysoké operadlá. Nad hlavou dokonca pribudlo 11 mm. Pohodlie zvyšujú výklopné bočnice opierok hláv, vďaka ktorým si v Superbe pohodlne pospíte. Ani vzadu nechýbajú USB-C konektory či držiaky nápojov vo výklopnej opierke. Kapsy na smartfóny či tablet sa posunuli na operadlách o čosi nižšie. K luxusným prvkom pribudla aparatúra Canton so 14 reproduktormi, ktorá nešetrí ani na zadných cestujúcich. No a kufor je ďalším tromfom novinky. Nejde len o objem 690 litrov, čo je opäť o 30 viac, ale aj o praktické prvky Simply Clever, ktorými je Škoda priam posadnutá. Možností je toľko, že do batožinového priestoru umiestnila automobilka priamo QR kód, ktorý vás nasmeruje na náučné video. Kufor dostal elektrické plató, ktoré sa automaticky odroluje či zroluje pri otváraní piatych dverí. Pritom ho ale môžete bez problémov ovládať manuálne.

Pod zadným vekom si Combi polepšilo až o 30... Foto: Škoda
Škoda Superb Combi - 2024 Pod zadným vekom si Combi polepšilo až o 30 litrov, takže odvezie neskutočných 690 litrov batožín. A dajú sa parádne variovať.
Volkswagen Passat Variant - 2023 Čítajte viac VW Passat: Z deviatej generácie je už len kombi. Dizajnom to akosi vzdáva

Je tu tiež sieťka oddeľujúca kufor od kabíny, dokonca aj v situácii ak sklopíte operadlá zadných sedadiel dlených v pomere 40 : 60. Kazetu s plató aj roletku uložíte pod podlahu. Dokúpiť si môžete stabilizačné lišty. Nechýbajú výklopné háčiky, oká, sieťový program, sklápanie operadiel priamo z kufra, otvor na lyže, dvojitá podlaha a k tomu geniálne organizéry so suchým zipsom, uskladnené vo výklopných bočniciach, takže ak ich nepotrebujete, absolútne nezavadzajú. Po sklopení operadiel vzniká priestor s objemom 1 920 litrov a takmer úplne vodorovná podlaha. Rovnako praktické je výklopné ťažné zariadenie. No a medzi Simply Clever patria aj tradičné prvky, ako škrabka vo veku nádrže, dáždniky vo dverách či vyberateľný kôš. Absolútnu novinkou je čistič odtlačkov prstov na displejoch. Jednoducho, za toto všetko budete Škodu milovať.

Pozrite si ako nový Superb čaruje s kufrom

Video

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #Škoda Superb #prvá jazda
Články podľa značiek