Už základ dá 222 km/h!
Pre Superb pripravila Škoda šesť motorizácií. Nám sa dostal do rúk základný benzínový motor 1,5 eTSI Evo s predným náhonom a silnejší diesel 2,0 TDI (140 kW) so štandardne dodávanou štvorkolkou. Oba spojené so 7-stupňovou dvojspojkou DSG. Základného benzínového 4-valca sa báť rozhodne nemusíte. Ponúka 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Možno sa vám zdá výkon na toto veľké kombi predsa len trošku poddimenzovaný, no tomuto mild-hybridu pomáha štartér-generátor. A funguje to perfektne. Dynamika je slušná. Veď už so základným motorom má Superb 1,5 eTSI „maximálku“ 222 km/h (!) a na stovku zrýchľuje 9,3 sekundy. Štartér-generátor nielen rekuperuje ale zdatne zahladzuje turbodieru, ke'dže po stlačená plynu dodáva užitočné newtonmetre a zopár kilowattov. S jednapäťkou sme tak nemali problém ani pri „vymetaní“ serpentín nad Lisabonom.


Možno, že pri plnom obsadení vozidla rodinou a batožinou bude cítiť limity, ale veľké kompromisy sa rozhodne nekonajú. Štvorvalec je príkladne tichý a kultivovaný. Na voľnobeh ho takmer nepočuť, teda ak pracuje, pretože väčšinou ho vypína štart-stop systém. Mimochodom, deaktivovať ho nemá zmysel, pretože Superb i tak vypne motor pri plachtení a to aj vo vyšších rýchlostiach. Jediným rozdielom je, že ak zastavíte, motor jednoducho naskočí. Rekuperácie je nastavená jemne, auto extra nebrzdí, čo je príjemné. S palivom šetrí jednapäťka navyše vypínaním dvoch valcov. Všetko prebieha hladko. Zaujímavé je, že na rozdiel od iných mild-hybridov, rekuperáciu Superb nezobrazuje na prístrojovom paneli. Škoda to zdôvodňuje tým, že nechcela pri tak nízkej miere elektrifikácie zaťažovať vodiča zbytočnými informáciami. Necháva si ich pre plug-in hybrid.


Spotrebou nás základný benzínový Superb milo prekvapil. Hoci sme nejazdili práve v ideálnych podmienkach a ani s ľahkou nohou na plyne, palubný počítač ukázal priemer 7,2 litra na 100 km. Takže s ekonomickým jazdným štýlom sa dá ísť ešte oveľa nižšie. Ešte úspornejší bol však diesel 2,0 TDI. To napriek vyššiemu výkonu 140 kW a krútiacemu momentu 400 Nm, pohonu oboch náprav aj hmotnostnému hendikepu minimálne 180 kg. Silný diesel vie Superbu rozprúdiť krv o čosi viac. Stovku zvláda za 7,6 sekundy, teda o 1,6 sekundy rýchlejšie. Za volantom to cítiť. Ťaží aj z perfektného prenosu hnacieho momentu na asfalt. Kým jednapäťka ide v zákrutách pri prudkej akcelerácii predsa len na trakčný limit, dieselová štvorkolka sa správa absolútne suverénne. A bez akejkoľvek elektrifikácie vie byť úsporná. Presvedčil nás o tom priemer 6,2 litra na 100 km vo veľmi podobných podmienkach. Presnejšie údaje spotreby uvedieme keď nový Superb dorazí do redakcie na klasický test.
Sebavedomejší, ale menej plavný
A ako Superb jazdí? Platforma MQB dostala zásadnú novinku – tlmiče označované ako DCC Plus. Mimochodom, Volkswagen túto technológiu nazval DCC Pro, ale ide o to isté. Tlmiče sú nielen adaptívne ale aj dvojventilové. Regulujú teda tlmiacu silu nielen pri kompresii ale aj pri odskoku. Mali sme ich v oboch testovaných autách. Výsledok? Superb sa správa v zákrutách oveľa pokojnejšie a suverénnejšie. Lepšie drží kolesá na asfalte a jeho karoséria sa takmer nenakláňa. Tajomstvom DCC Plus je totiž schopnosť meniť tuhosť tlmičov na vonkajšej a vnútornej strane zákruty. Tie vonkajšie pritvrdia, takže karoséria sa tak „neponára“. Má to tiež vplyv na komfort, Superb vás drží lepšie v sedadlách redukciou náklonu. S novým adaptívnym podvozkom sa tiež lepšie vysporiada s výtlkmi a priečnymi nerovnosťami. Ale čo sa týka pôvodnej plavnosti pruženia, o tú Superb prišiel.


Aj v móde Comfort, ktorý môžete ešte viac zmäkčiť nastavením priamo na ploche infotainmentu, nepozná aristokratické „húpanie“ predošlej generácie. A ku komfortu nepridávajú ani veľké 18-, a zvlášť 19-palcové disky verzie Laurin&Klement, obuté tuhšími pneumatikami, pre ktoré udáva Škoda tlak až 2,6 baru. To je súčasť dnešnej ekomódy, snahy znížiť valivý odpor na minimum. Samozrejme, tuhší podvozok a tvrdšie plášte zlepšili stabilitu vo všetkých situáciách, Superb nebol nikdy tak obratný, musíte byť však pripravený, že vás už nebude rozmaznávať tak ako v minulosti. Takže 19-palcové disky v zozname príplatkov radšej vynechajte. Vyskúšali sme oba rozmery a osemnástky boli rozhodne lepšie. Netvrdíme, že nový Superb nie je podvozkovo komfortný, to vôbec nie, ale priblížil sa viac k nemeckému charakteru, čo bude možno fanúšikom českej vlajkovej lode trochu ľúto.