Trojvalec je húževnatý, ale trochu smädný
Pod kapotou Tournea Courier si toho veľa nenavyberáte. Máte len dve možnosti. Čisto elektrický pohon alebo dobre známy 3-valec 1,0 EcoBoost. Je trestuhodné, že úsporný 4-valcový Diese 1,5 EcoBlue Ford z ponuky Tournea škrtol a ponúka ho len v úžitkovej verzii Transit Courier. Niežeby litrový agregát nestačil, správa sa veľmi húževnato a jeho výkon 92 kW či krútiaci moment 200 Nm stačia na solídnu celkom slušnú dynamiku, ale potvrdili sa naše obavy z toho, že bude trošku „smädný“. Celkový priemer 7,5 litra na 100 km za takmer 830 km jazdy neznie úplne odstrašujúco, ale pri diaľničnom tempe, nebodaj s protivetrom sa môže konzumácia paliva poľahky vyšplhať nad deväť litrov. Pri malej, len 45 litrovej nádrži, pôsobí rýchlosť zhasínania diód stavu paliva dosť frustrujúco.
Motor si dobre rozumie so 7-stupňovou dvojspojkou prevodovkou. Koľko ale „točí“ napríklad pri diaľničnej stotridsiatke na siedmom prevodovom stupni sa nedozviete, pretože Ford usúdil, že otáčkomer je prežitok. Zaujímavé je, že radenie rýchlostí nemôžte nijako ovplyvniť. Manuálny výber stupňov prevodovka neumožňuje – ani voličom prevodovky ani krídelkami na volante. A Tourneo Courier nedisponuje dokonca ani žiadnymi jazdnými módmi. Zvoliť môžete jedine režim L, ktorý udržiava nižší prevodový stupeň, čo je výhodné napríklad pri brzdení motorom pri dlhých klesaniach. Takže z hľadiska výkonu a kultivovanosti sa 3-valca báť nemusíte, no spotrebou vás príliš nenadchne. Šliapať mu na krk sa veľmi neoplatí. Diesel by bol dokonalým riešením, i keď jeho verzia pre Tranzit má len 74 kW, o 18 menej ako EcoBoost. S tým ale nič nenarobíme. Podobnú politiku zvolil napríklad aj Citroën s Berligom a Peugeot s Partnerom.
Komfort ako v osobáku
Jazda s Tourneom Connect je prekvapivo príjemná. Motor vás neobťažuje hlukom a dobre izolovaný je aj podvozok. Akoby ste ani nesedeli v aute, ktoré má korene vo svete „užitkáčov“. Ale ako vieme, Fordu to s podvozkami vždy išlo. Má síce jednoduchú konštrukciu ale je vynikajúco naladený a ťaží aj z relatívne širokého rozchodu a krátkych previsov. No a svoje robia 17-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 215/55. Ľahučký trojvalček zas eliminuje nedotáčavé tendencie. Takže Tourneo je pomerne obratné a v zákrutách stabilnejšie, než by ste od auta tohto typu očakávali. Na vytočenie kolies stačí len 2,5 otáčok volant, rovnako ako pri civilných Fordoch. Prekvapila nás dokonca odolnosť Tournea voči bočnému vetru, hoci nie je práve vzorom aerodynamiky. A pri parkovaní zas oceníte priemer otáčania len 10,7 metra.
No a svet „osobákov“ pripomína Tourneo aj náložou asistenčných systémov. Má udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat aj inteligentný obmedzovač rýchlosti na základe dopravných značiek. Prekvapilo nás ale fakt, že ak si nastavíte na tempomate povedzme rýchlosť 110 km/h, ako náhle uvidí kamera značku 130 km/h, Tourneo samovoľne zrýchli. Jednoducho, nerešpektuje vami zvolenú maximálnu rýchlosť. Je to dosť nepríjemné, ak vás auto núti ísť rýchlejšie než ste chceli. V celku na nás ale Tourtneo Courier urobilo vynikajúci dojem. V mnohom sa správa ako osobné auto, ale na kompaktnom formáte ponúka oveľa viac priestoru. A ešte k tomu „off-roadový“ šmrnc. Takže hanbiť sa zaň určite nebudete. Zvlášť nie za verziu Active. Svojou jednoduchosťou a priamočiarym dizajnom pôsobí veľmi osviežujúco.
Čítajte viac Videotest: Ford Ranger výrazne zmenšuje rozdiel medzi SUV a pikapomLákavá je aj cena. Tourneo Courier 1,0 EcoBoost začína vo verzii Titanium na 22 248 eurách a naše „SUV“ je len o 1 560 eur drahšie. Za 7-stupňový automat si priplatíte 1 800 eur. Už v tejto konfigurácii máte 17-palcové kolesá, automatickú klimatizáciu, kompletný balík asistentov, parkovací asistent, bezkľúčový prístup a štartovanie či infotainment SYNC 4 s navigáciou. Naše Tourneo sa ale vyšplhalo na 27 108 eur, pretože tu bol príplatok za bielu strechu a za paket Winter (348 €), ktorý prináša na palubu vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant aj vyhrievané čelné sklo. Ten určite odporúčame. K dokonalosti chýbajú Tourneu Courier len poriadne LED svetlá a úsporný diesel, ktorým síce disponuje, ale len v úžitkovej verzii Transit.