Pokračovanie článku: Test: Ford Tourneo Courier – rodinný sen do 25 000 €. Chýba mu len diesel

Trojvalec je húževnatý, ale trochu smädný

Pod kapotou Tournea Courier si toho veľa nenavyberáte. Máte len dve možnosti. Čisto elektrický pohon alebo dobre známy 3-valec 1,0 EcoBoost. Je trestuhodné, že úsporný 4-valcový Diese 1,5 EcoBlue Ford z ponuky Tournea škrtol a ponúka ho len v úžitkovej verzii Transit Courier. Niežeby litrový agregát nestačil, správa sa veľmi húževnato a jeho výkon 92 kW či krútiaci moment 200 Nm stačia na solídnu celkom slušnú dynamiku, ale potvrdili sa naše obavy z toho, že bude trošku „smädný“. Celkový priemer 7,5 litra na 100 km za takmer 830 km jazdy neznie úplne odstrašujúco, ale pri diaľničnom tempe, nebodaj s protivetrom sa môže konzumácia paliva poľahky vyšplhať nad deväť litrov. Pri malej, len 45 litrovej nádrži, pôsobí rýchlosť zhasínania diód stavu paliva dosť frustrujúco.

Litrový trojvalec možno budí obavy, ale verte,... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Litrový trojvalec možno budí obavy, ale verte, že je nesmierne húževnatý. Má 92 kW a krútiaci moment 200 Nm. Na kompaktnú dodávku to nie je málo. A dobre si rozumie so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Ford Sierra Čítajte viac Ford Sierra: Kráľovná aerodynamiky mala ťažké začiatky. Jazdila aj u nás

Motor si dobre rozumie so 7-stupňovou dvojspojkou prevodovkou. Koľko ale „točí“ napríklad pri diaľničnej stotridsiatke na siedmom prevodovom stupni sa nedozviete, pretože Ford usúdil, že otáčkomer je prežitok. Zaujímavé je, že radenie rýchlostí nemôžte nijako ovplyvniť. Manuálny výber stupňov prevodovka neumožňuje – ani voličom prevodovky ani krídelkami na volante. A Tourneo Courier nedisponuje dokonca ani žiadnymi jazdnými módmi. Zvoliť môžete jedine režim L, ktorý udržiava nižší prevodový stupeň, čo je výhodné napríklad pri brzdení motorom pri dlhých klesaniach. Takže z hľadiska výkonu a kultivovanosti sa 3-valca báť nemusíte, no spotrebou vás príliš nenadchne. Šliapať mu na krk sa veľmi neoplatí. Diesel by bol dokonalým riešením, i keď jeho verzia pre Tranzit má len 74 kW, o 18 menej ako EcoBoost. S tým ale nič nenarobíme. Podobnú politiku zvolil napríklad aj Citroën s Berligom a Peugeot s Partnerom.

Jedinou nevýhodou „litrovej“ motorizácie,... Foto: Tomáš Andrejčák
Ford Tourneo Courier - test 2024 Jedinou nevýhodou „litrovej“ motorizácie, bohužiaľ jedinej v ponuke pre Tourneo Courier, je vyššia spotreba. Najmä na diaľnici si vie potiahnuť aj deväť litrov benzínu. My sme dosiahli priemer za viac ako 800 km 7,5 litra paliva na 100 km ale s veľmi ľahkpu nohou na plyne. Nižšie to nejde.

Komfort ako v osobáku

Jazda s Tourneom Connect je prekvapivo príjemná. Motor vás neobťažuje hlukom a dobre izolovaný je aj podvozok. Akoby ste ani nesedeli v aute, ktoré má korene vo svete „užitkáčov“. Ale ako vieme, Fordu to s podvozkami vždy išlo. Má síce jednoduchú konštrukciu ale je vynikajúco naladený a ťaží aj z relatívne širokého rozchodu a krátkych previsov. No a svoje robia 17-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 215/55. Ľahučký trojvalček zas eliminuje nedotáčavé tendencie. Takže Tourneo je pomerne obratné a v zákrutách stabilnejšie, než by ste od auta tohto typu očakávali. Na vytočenie kolies stačí len 2,5 otáčok volant, rovnako ako pri civilných Fordoch. Prekvapila nás dokonca odolnosť Tournea voči bočnému vetru, hoci nie je práve vzorom aerodynamiky. A pri parkovaní zas oceníte priemer otáčania len 10,7 metra.

Podvozok je jednoduchý, ale výborne naladený.... Foto: Tomáš Andrejčák
Ford Tourneo Courier - test 2024 Podvozok je jednoduchý, ale výborne naladený. Či už jazdíte s prázdnym alebo plným kufrom, je Tourneo stabilné a prekvapivo komfortné. Svetlá výška až 202 mm z neho robí SUV.

No a svet „osobákov“ pripomína Tourneo aj náložou asistenčných systémov. Má udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat aj inteligentný obmedzovač rýchlosti na základe dopravných značiek. Prekvapilo nás ale fakt, že ak si nastavíte na tempomate povedzme rýchlosť 110 km/h, ako náhle uvidí kamera značku 130 km/h, Tourneo samovoľne zrýchli. Jednoducho, nerešpektuje vami zvolenú maximálnu rýchlosť. Je to dosť nepríjemné, ak vás auto núti ísť rýchlejšie než ste chceli. V celku na nás ale Tourtneo Courier urobilo vynikajúci dojem. V mnohom sa správa ako osobné auto, ale na kompaktnom formáte ponúka oveľa viac priestoru. A ešte k tomu „off-roadový“ šmrnc. Takže hanbiť sa zaň určite nebudete. Zvlášť nie za verziu Active. Svojou jednoduchosťou a priamočiarym dizajnom pôsobí veľmi osviežujúco.

Ranger Čítajte viac Videotest: Ford Ranger výrazne zmenšuje rozdiel medzi SUV a pikapom

Lákavá je aj cena. Tourneo Courier 1,0 EcoBoost začína vo verzii Titanium na 22 248 eurách a naše „SUV“ je len o 1 560 eur drahšie. Za 7-stupňový automat si priplatíte 1 800 eur. Už v tejto konfigurácii máte 17-palcové kolesá, automatickú klimatizáciu, kompletný balík asistentov, parkovací asistent, bezkľúčový prístup a štartovanie či infotainment SYNC 4 s navigáciou. Naše Tourneo sa ale vyšplhalo na 27 108 eur, pretože tu bol príplatok za bielu strechu a za paket Winter (348 €), ktorý prináša na palubu vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant aj vyhrievané čelné sklo. Ten určite odporúčame. K dokonalosti chýbajú Tourneu Courier len poriadne LED svetlá a úsporný diesel, ktorým síce disponuje, ale len v úžitkovej verzii Transit.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Ford #Ford Tourneo
Články podľa značiek