Škoda Kodiaq patrí na Slovensku v kategórii väčších SUV k absolútnym bestsellerom, popularitu si získala vďaka dobrému pomeru cena/hodnota, dobre zvolenej ponuke motorov a nadštandardnému komfortu. Len pre zaujímavosť – od konca roku 2016 až do marca 2024 sa na Slovensku predalo vyše 10 700 Kodiaqov. Ak sa na predaje pozrieme globálne, tak najviac Kodiaqov sa predalo v Nemecku, druhým najväčším trhom je Veľká Británia a asi neprekvapuje že tretím je domáci, teda český.
Ale vráťme sa späť na Slovensko. Drvivá väčšina z Kodiaqov, ktoré sa predali na našom trhu (7 647) malo pod kapotou niektorý z ponúkaných naftových motorov, tri štvrtiny zo všetkých predaných kusov mali aj pohon 4×4 a takmer 87 percent bolo vybavených automatickou prevodovkou. Dominovali štyri farby – biela, čierna, sivá a modrá. Len pre zaujímavosť – ak si na ceste všimnete fialový Kodiaq so slovenským EČV, máte šťastie – je totiž jediný.
Najpredávanejšou motorizáciou bol na Slovensku naftový dvojliter s výkonom 110 kW, preto sme si tento variant v rámci testovacích jázd v okolí španielskej Barcelony zvolili ako prvý. Kým sa však dostaneme k tomu, ako sa s ním jazdí, pozrime sa najprv na generačné zmeny, odlišujúce druhú generáciu od predchodcu.
Hlavné dizajnové zmeny
Na prvý pohľad vyzerá modernizovaný Kodiaq dynamickejšie a vďaka hranatým podbehom kolies aj robustnejšie ako predchodca. A nie je to len dojem, auto oproti nemu skutočne narástlo. Aspoň do dĺžky – a to o o 61 mm na 4 758 mm, pričom rázvor náprav je 2 791 mm. Šírka 1 864 mm a výška 1 659 mm sú takmer identické ako u predchodcu. V sedemmiestnej verzii majú teraz cestujúci v treťom rade 920 mm priestoru nad hlavou, čo je o 15 mm viac ako v predchodcovi.
Zväčšil sa aj kufor. V päťmiestnej verzii o 75 litrov na 910 litrov pri pevných zadných sedadlách. Pri sklopených zadných sedadlách sa maximálny objem zväčšil o 40 litrov na 2 105 litrov. Pri plug-in hybride je objem batožinového priestoru nižší o 165 litrov, no aj tak ponúka 745 litrov, čo je vynikajúca hodnota. Len pre zaujímavosť – kufru na objeme neuberá elektrická batéria ako pri väčšine plug-in hybridov. Tá je totiž posunutá o niečo vpred a pod kufrom sa nachádza benzínová nádrž. Aby sme nezabudli – Kodiaq ponúka prirodzene aj sedemmiestnu verziu a za tretím radom sedadiel zostáva pre batožinu 340 litrov, čo je o 70 litrov viac ako predtým.
Spredu nový Kodiaq zaujme matrixovými LED svetlami novej generácie. Od predošlej sa odlišujú tým, že obsahujú o 50 percent viac svetelných segmentov a ponúkajú o 15 % vyšší svetelný výkon. Ďalšou novinkou, ktorá má v Kodiaqu premiéru, je príplatková podsvietená lišta, tiahnuca sa celou prednou maskou, ktorá svetlomety prepája. Nie je tak výrazná ako podsvietená maska v Enyaqu, pôsobí oveľa decentnejšie a priznávame, že sa nám páči viac.
A keď sme už pri svetlách. Prepracované sú aj tie zadné. Majú nový široký svetelný podpis v tvare písmena C, siahajúce ďaleko do stredu piatych dverí. V spodnej časti spája zadné svetlá lišta, ktorá by vyzerala oveľa lepšie, ak by bola celá podsvietená.
A čo sa nám na novom Kodiaqu subjektívne páči – je na ňom oveľa menej lesklého chrómu. Nahradila ho buď čierna farba alebo matný chróm. A to prakticky všade, výraznejšie samozrejme na vyššom z dvoch výbavových stupňov, ktorá sa volá Sportline (nižší je označený ako Selection). Čierne je šesťuholníkové orámovanie masky chladiča, kryty vonkajších spätných zrkadiel, lišty okolo bočných okien, strešné lišty, zadný difúzor a po prvýkrát aj celý D-stĺpik.
Názov modelu a nápis Škoda na piatych dverách a logo Škoda na kapote sú pri Sportline takisto v čiernej farbe. V nižších verziách sú, rovnako ako D-stĺpik, vo farbe matného chrómu. A keď sme už pri zadnom stĺpiku – pri niektorých farbách „chrómový“ vyzerá dobre, ale napríklad v testovanej „bronzovej“, čo je pre Kodiaq nová farba, by sa nám oveľa viac páčil čierny. Disky môžu byť antracitové, základné (tie sú strieborné) majú 17-palcov, no nový Kodiaq môže pokojne jazdiť aj na „dvadsiatkach“.
Vynovený interiér
Pozrime sa teraz na interiér, ten je totiž prepracovaný radikálne a so silným dôrazom na využitie udržateľných materiálov. Dizajn je ladený podobne ako v elektrickom Enyaqu. Na výber je interiér Loft so sivým látkovým čalúnením sedadiel, Lounge so sivým čalúnením z mikrovlákna Suedia a dekoratívnym prešívaním v tvare písmena X v horčicovožltej farbe a ecoSuite s udržateľne ošetrenou kožou v čiernej farbe so sivým dekoratívnym prešívaním v tvare X alebo v hnedej farbe s prešívaním tón v tóne. Na výber sú aj sedadlá s masážnou funkciou. To, čím nový Kodiaq zaujme hneď, nie je len dôraz na vnímanú kvalitu, ale aj veľký vnútorný priestor – ako vpredu, tak aj vzadu a mimoriadne pohodlné predné sedadlá.
Vynovenej palubnej doske dominuje voľne stojaca obrazovka infotainmentu, ktorá môže mať uhlopriečku 10 alebo 13 palcov. Grafika a rozlíšenie displeja sú špičkové, hanbiť by sa za ne nemusela žiadna prémiová značka. Pod ňou sa nachádza ďalšia novinka, ktorou sa môže pochváliť aj nový Superb. Sú ňou tri nové multifunkčné ovládače (Smart Dials), umožňujúce rýchly prístup k celému radu funkcií vozidla. Ide o klasické otočné hardvérové ovládače, každý z nich má však v strede malý farebný displej s aktívnou plochou s priemerom 32 mm. Jeho stlačením môžete meniť ovládané funkcie, všetko pritom krásne vidíte aj na veľkom stredovom displeji. Je to dobré a predovšetkým prehľadné riešenie, ktoré určite treba pochváliť.
Naopak, úplne nás nenadchol neostrý obraz zo zadnej kamery (je to vidno aj na poslednej fotke v interiérovej galérii), no bolo nám povedané, že technici už pracujú na riešení, ide o softvérovú záležitosť a v sériových autách (my sme jazdili na predprodukčných modeloch) by sa tento nedostatok už nemal objaviť. V interiéri sa nachádza aj jedna celkom nová „simply clever fičúra“ – je ňou čistič displeja (de facto hubka) umiestnený v stredovej konzole. Je to drobnosť, ktorá sa však počas jazdy ukázala ako mimoriadne praktická.