Fio bankaFio banka

Test: Seat Arona 1.0 TSI. Malý rodinný crossover stále jazdí s rozumnou spotrebou

Arone pridáva na atraktivite nová výbava FR Limited, výkon benzínového trojvalca sa zvýšil z 81 na 85 kW.

09.05.2024 06:00
debata (11)
Arona bola v uplynulom roku najpredávanejším... Foto: Pravda, Martin Domček
Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024) Arona bola v uplynulom roku najpredávanejším modelom Seatu na Slovensku a zostala ním aj po prvých troch mesiacoch tohto roku.

V rámci portfólia značky Seat na Slovensku je Arona najpredávanejším modelom. V uplynulom roku, ktorý pre španielsku značku nebol práve najlepší, sa z Arony predalo 288 kusov, pričom na krk jej dýchala Ateca s 243 predanými kusmi. Po prvom kvartáli tohto roku má Seat pomerne vyrovnané predaje všetkých štyroch modelov, ktoré má v portfóliu. Naďalej je jednotkou Arona (83 kusov), nasleduje Ateca (69 kusov), Leon (67 kusov) a Tarraco (50 kusov).

Arona, podobne ako väčšina ostatných kompaktných crossoverov na našom trhu, zostáva výrazne v tieni mladoboleslavskej Škody Kamiq, ktorá trh s týmto typom áut doslova prevalcovala. Len pre zaujímavosť – v uplynulom roku sa z tohto modelu predalo na Slovensku 2 495 kusov a za prvé tri mesiace tohto roku 613 kusov. Pri takejto dominancii sa jej konkurentom dýcha naozaj ťažko. A pritom kvalitatívne nemusia byť o nič horší, príkladom je práve testovaná Arona.

Koncernová rivalita

Pravdou je aj to, že Kamiq je od Arony o 88 mm dlhší, o 13 mm širší a o 16 mm vyšší. Má tiež o 99 mm väčší rázvor, čo značí viac vnútorného priestoru. A aby sme nezabudli na veľkosť batožinového priestoru – Kamiq, rovnako ako Arona, ponúka kufor s objemom 400 litrov (okrem CNG verzie, kde má 280 litrov). A to je výborná hodnota.

V rámci výbavy FR Limited má Arona šedé... Foto: Martin Domček, Pravda
Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024) V rámci výbavy FR Limited má Arona šedé klimatizačné výduchy a ozdobné obloženie na výplniach dverí a stredovej konzoly v novej farbe matného tmavého hliníka.

Oba modely majú aj ďalšiu spoločnú vec – vzhľadom na svoje rozmery ponúkajú až prekvapivo slušný vnútorný priestor – a to nielen vpredu, ale na zadných sedadlách. Najmä Arona na to s celkovou dĺžkou 4 153 mm a rázvorom 2 552 mm nevyzerá, ale ak o takomto aute uvažujete, naozaj odporúčame posadiť sa nielen dopredu, ale aj do druhého radu. Arona vás v tomto smere príjemne prekvapí.

A aby sme nezabudli na cenové porovnanie. Seat Arona má v základe motor 1,0 ECO TSI 115 s výkonom 85 kW a 6-stupňovým manuálom, jej základná (neakciová) cena je 20 030 eur. Nový Kamiq (práve má za sebou facelift) s rovnakým motorom a prevodovkou stojí v základe 20 810 eur.

Videotest: SEAT Arona FR 1,5 TSI- nie je to len o imidži!
Video

Kamiq je teda o niečo väčší, len mierne drahší a má za sebou modernizáciu. V čom však vyniká Arona? Je to subjektívne, ale z nášho pohľadu v prvom rade dizajnom. Kamiq pôsobí uhladene a pomerne konzervatívne, testovaná Arona podľa nás vyzerá originálnejšie, je dynamickejšia a zároveň viac zdôrazňuje svoj crossoverový pôvod. Navyše svojím naladením dokáže viac osloviť dynamickejších vodičov, hľadajúcich v jazde aj nejaké tie emócie. O tom však neskôr.

Jej dizajnovú atraktivitu ešte viac umocňuje nová limitová séria s príznačným názvom FR Limited Edition, ktorú sme mali možnosť otestovať a vidíte ju aj na fotografiách v tomto článku. A čím sa odlišuje? Prináša napríklad nové farby karosérie a interiéru. Je pre ňu napríklad exkluzívne vyhradená nová šedá farba Graphene v kombinácii s 18-palcovými kolesami z ľahkej zliatiny v odtieni šedá Cosmo.

Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024)
Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024)
+11Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024)

Na želanie môžete vpredu mať nové športové anatomicky tvarované sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a v kabíne esteticky na vonkajšiu farbu karosérie a diskov nadväzujú šedé klimatizačné výduchy a ozdobné obloženie na výplniach dverí a stredovej konzoly v novej farbe matného tmavého hliníka. Komfort umocňuje prítomnosť Apple Car Play a Android Auto, oba protokoly možno s mobilom využívať aj bez káblu. Poteší tiež taká drobnosť, akou je samostatné osvetlenie pre cestujúcich vzadu.

Na ceste

V testovanom aute sme mali kozmeticky vylepšený benzínový trojvalec, ktorý po novom namiesto 81 kW ponúka maximálny výkon o 4 kW vyšší, ostatné parametre sa pri ňom nezmenili. Kombinovaný bol so 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG, no je k dispozícii aj so 6-stupňovým manuálom.

Ak chcete pohodlné auto na bežné jazdenie a neláka vás vyložene dynamická jazda, automat bude dobrou voľbou, i keď má určité limity. Napríklad vás kvôli úspornosti bude pomerne často nútiť jazdiť až v príliš nízkych otáčkach, kde sa litrový motor naozaj trochu trápi a má komótnejší prejav. Taktiež niekedy trochu oneskorene reaguje na plyn pri rozbiehaní sa z križovatky, čo sa potom snaží „dobehnúť“ podradením a až priveľmi výraznou akceleráciou vo vyšších otáčkach. Naproti tomu máte s manuálom auto viac pod kontrolou. Nižšie prevody sú krátke, čo prospieva dynamike, dlhšie sú až vyššie stupne, čo sa pre zmenu podpisuje na úspornosti jazdy. S automatom sme napokon dosiahli priemernú spotrebu po približne rovnomernom rozložení jázd medzi mesto, okresky a diaľnice 6,7 litra

Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024)
Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024)
+8Arona FR Limited 1,0 TSI (2024)

Ak chcete vyložene komfortný menší crossover, asi bude vhodnejšou voľbou Kamiq. Ak však hľadáte emotívnejšie naladené auto, v ktorom si možno jazdu viac užiť, tak v tomto smere je na tom určite lepšie Arona. A to nielen vďaka novej výbave FR Limited Edition, ktorá ju robí dizajnovo ešte atraktívnejšou, ale aj vďaka dobre vyladenému o niečo tvrdšiemu podvozku, ktorý skvele drží na ceste a umožňuje vám aj dynamickejšiu jazdu.

Auto s ním má veľmi dobrú smerovú stabilitu, i keď zrejme občas pocítite prejazd priečnymi nerovnosťami. Na nich je Arona možno o niečo viac „uskákaná“ než sme si mysleli. Nie je to však nijako neúnosné, je to daň za niečo tvrdšie naladenie. K dynamike prispieva maximálny krútiaci moment 200 Nm, dostupný v pásme od 2 000 do 3 000 otáčok. Zrýchlenie na stovku za 10,8 sekundy je pomerne slušné, maximálka auta je 190 km/h.

Kufor s objemom 400 litrov je na túto triedu... Foto: Martin Domček, Pravda
Seat Arona FR Limited 1,0 TSI (2024) Kufor s objemom 400 litrov je na túto triedu mimoriadne slušný.

Keď 85 kW motor výraznejšie vytočíte, počuť v kabíne charakteristický zvuk trojvalca, pri bežnom jazdení je však kabína odhlučnená dobre a ani od podvozku do nej neprenikajú žiadne nežiaduce pazvuky.

Arona patrí vo svojej kategórii k najlepšie jazdiacim crossoverom, ocenia ho skôr športovejšie naladení šoféri, ktorí zrejme uprednostnia manuál, automat je vhodný v prípade, ak hľadáte komfortné mestské auto a chcete sa skôr pohodlne voziť, než vyložene dynamicky jazdiť. V Arone nás prekvapil , najmä vzhľadom na kompaktné vonkajšie rozmery, veľmi slušný vnútorný priestor. Je to navyše charizmatické auto s výrazným vzhľadom, nie však natoľko excentrickým, aby sa rýchlo opozeral.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #crossover #Seat Arona #test auta #autotest
Články podľa značiek