Mercedes-Benz triedy E je doslova legendou so 75-ročnou tradíciou. A každá z jeho generácií nastavovala latku v oblasti bezpečnosti či technológií. Platí to aj o šiestej, ktorá sa na slovenský trh dostala približne pred rokom. Mercedes-Benz pri nej vsadil na istotu – v ponuke je „elektrina“, ale aj benzínové a naftové motory a nájdete v nej aj šesťvalce.
Hi-tech auto
Okrem toho, že trieda E si plným právom zaslúži označenie „legenda“, tak je aj európskym predajným bestsellerom, Slovensko nie je výnimkou. Pravdou je, že s nástupom módnej vlny SUV a crossoverov sú na Slovensku bezkonkurenčne najväčšími predajnými hitmi stuttgartskej automobilky modely GLC a GLE, tak takmer 90 predaných „éčok“ v uplynulom roku vôbec nie je zlý výsledok. A tento rok bude podstatne lepší, pretože len za prvé tri mesiace sa z triedy E predalo na Slovensku už takmer 40 kusov.
A modernizované „éčko“ si pozornosť naozaj zaslúži, je totiž doslova prehliadkou futuristických technológií a špičkových jazdných asistentov. My sme testovali verziu 300 de 4Matic, čo je výkonný dvojlitrový plug-in hybrid, jazdiaci na naftu. Aj keď sme zväčša k plug-in hybridom skeptickí kvôli ich nízkemu elektrickému dojazdu, pomalému nabíjaniu a vysokej cene, stuttgartská značka túto technológiu dotiahla do stavu, v ktorom je nielen použiteľná, ale dáva aj praktický zmysel a je s ňou radosť jazdiť. Kým sa však dostaneme tomu prečo, pozrime si najprv aspoň hlavné zmeny, s ktorými chce „éčko“ zaujať v tvrdej konkurencii vyššej strednej triedy.
Čo sa zmenilo len minimálne, sú základne proporcie auta. To na dĺžku meria 4 949 mm, na šírku 1 880 a na výšku 1 480 mm. Takže oproti predchodcovi je o 14 mm dlhšie a o 28 mm širšie. Rázvor náprav s hodnotou 2 961 mm sa natiahol o 22 mm. Dizajn je dokonalým príkladom evolúcie. Známe tvary súčasného rukopisu sú vybrúsené takmer do dokonalosti. Predná maska, ktorá môže byť podsvietená, je prepojená s LED reflektormi lesklou čiernou plochou, čo evokuje nové elektrické modely rodiny EQ. Zboku zaujmú harmonické línie a príplatkové výsuvné kľučky, ktoré boli aj súčasťou výbavy testovaného auta. Asi najvýraznejším dizajnovým prvkom sú zadné svetlá s úplne novou 3D grafikou pripomínajúcou hviezdy.
Strednej triede a prémiovému pôvodu zodpovedá aj priestor, výber materiálov a komfort sedadiel. Pokiaľ ide o priestor, tak trieda E sa zaraďuje vo svojom segmente k najlepším. Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou ako v predchádzajúcom modeli. Z rázvoru, ktorý je dlhší o dva centimetre, profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách: priestor na kolená a maximálny priestor na nohy sa zväčšili o 10, resp. o 17 milimetrov. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila ešte viac: na 1 519 milimetrov. To je nárast o 25 milimetrov a takmer na úrovni luxusnej triedy S. Objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov. V testovanom plug-in hybride však bol kufor skromnejší, ponúkal len 370 litrov.
K najväčším dizajnovým zmenám v interiéri patrí nahradenie turbínových prieduchov ventilácie ventilačnou štrbinou, ktorá sa ťahá celou šírku palubnej dosky. Hoci sú v kabíne stále typické ergonomické prvky Mercedesu, ako stierače ovládané ľavou páčkou na stĺpiku riadenia, éčko prichádza doslova s digitálnou revolúciou.
Klasický prístrojový panel zastúpil voľne stojaci displej priamo v zornom poli vodiča. Jeho grafika je špičková a zachováva aj analógové zobrazenie prístrojov. V centre „palubovky“ je 14,4-palcový dotykový displej tretej generácie rozhrania MBUX, ktoré sa ešte viac priblížilo k smartfónom. A to nielen vzhľadom, ale aj kvalitou displeja a rýchlosťou reakcií. Grafiku obrazoviek možno individuálne prispôsobiť pomocou dvoch štýlov zobrazenia (Klasický a Športový) a troch režimov (Navigácia, Asistencia, Servis). To, čo testované auto nemalo, je verzia superscreen. Tá pridáva tretí displej pred spolujazdcom, prekrytý spoločným sklom s tým centrálnym.
S umelou inteligenciou
Aby však Mercedes-Benz zjednodušil ovládanie, prišiel s takzvanými rutinami (opakujúci sa úkonmi), ktoré vytvárate buď individuálne, alebo sa o výber často využívaných funkcií v kontexte vašich zvyklostí, času a polohy postará umelá inteligencia. Čo to znamená? Napríklad auto stiahne okno, ak sa priblížite k rampe často používaného parkoviska, alebo zapne vyhrievanie sedadiel, ak zistí, že to robievate pri poklese teploty pod určitú hranicu. A tiež vám nastavuje obľúbenú ponuku funkcií, aby ste ich nehľadali v menu. Taktiež vám po zadaní vašej fyzickej výšky automaticky nastaví sedadlo vodiča.
Meniť atmosféru v kabíne môžete pomocou ambientného osvetlenia, ktoré tu rozhodne nie je len na efekt. Spolupracuje napríklad s výstrahami bezpečnostných systémov, mení farbu pri nastavovaní klimatizácie, čím vás informuje, či teplotu zvyšujete, alebo znižujete, a dokonca môže dopĺňať hudbu. Napríklad rýchle sekvencie úderov vyvolávajú rýchle zmeny svetla, zatiaľ čo plynulé rytmy vytvoria jemné svetelné toky. A keď sme už pri hudbe, dá sa ju aj cítiť. Aparatúra Burmester s 18 reproduktormi je totiž doplnená rezonančnými meničmi v sedadlách. Ak si priplatíte, k dispozícii sú aj masážne sedadlá.
Testované auto malo pohon oboch náprav 4Matic. Ten pomáhal aj so stabilitou. Vyviesť triedu E z miery je naozaj ťažké. V zákrutách sa správa príkladne neutrálne. V rámci doplnkovej výbavy sme v aute mali aj podvozok so vzduchovým pružením Airmatic s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+ a riadením zadnej nápravy. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy predstavuje 4,5 stupňa. Priemer otáčania sa vďaka tomu zmenší až o 90 centimetrov.
Vo výbave nechýba ani tzv. digitálny kľúč. Ak má vodič pri sebe kompatibilné koncové zariadenie, digitálny kľúč od vozidla možno využívať na naštartovanie a zamknutie auta. Navyše je možné aj zdieľanie kľúča. Majiteľ vozidla môže pritom udeliť rôzne práva: buď poskytne len prístup do vozidla, alebo povolí aj jazdenie. Vozidlo dokáže súčasne rozpoznať maximálne štyroch používateľov.