Motocyklová prilba nie je doplnok, ktorý by ste si mali kúpiť len tak pomimo, ale ‘strážny anjel, ktorý dokáže ochrániť vašu hlavu a mozog pred vážnymi alebo smrteľnými zraneniami. Ideálna prilba by mala ponúkať nielen bezpečnosť, ale spĺňať aj ďalšie dôležité kritériá. Ako sú na tom tie nové na trhu? Tentoraz sa magazín Motorrad pozrel na 12 nových motocyklových prílb s výklopným šiltom. Tie sú veľmi populárne, pretože ponúkajú vysoký akustický komfort, vynikajúcu ochranu a počas krátkych prestávok si ich nemusíte dávať dole z hlavy. Pri niektorých dokonca ani vtedy, keď si potrebujete nasadiť okuliare, či dokonca zapáliť „cigaretku“. Ich nevýhodou je len o čosi vyššia hmotnosť v porovnaní s otvorenými prilbami.
Zdrogovaný motorkár unikal 160 km/h po Bratislave
Aj lacné môže byť stále dobré
Motorrad testoval prilby počas jazdných testov ale aj v laboratóriu. Hodnotili komfort, aerodynamiku, akustické vlastnosti, vetranie, manipuláciu, vybavenie a spracovanie, hmotnosť, tlmenie rázov aj rotácia. Päť z výklopných prílb skončilo so známkou ‘veľmi dobré‘, päť so známkou ‘dobré‘ a dve ohodnotil Motorrad ako ‘uspokojivé‘. Motorrad konštatuje, že aj dve prilby na konci rebríčka poskytujú dobré tlmenie rázov a teda aj veľmi slušnú ochranu. K dokonalosti im ale chýbali lepšie výsledky v ostatných kritériách.
Absolútnym víťazom testu je prilba Schubert C5. Zaujala predovšetkým veľmi dobrou komapatibilitou s okuliarmi, dobrým strihom a veľmi pohodlným a jednoduchým ovládaním. Cenou 699 eur ale patrí k tým najdrahším, i keď nie úplne. Kvalita však nemusí byť cenovo nedostupná. Dôkazom je prilba Nolan N100 za 399 eur s veľmi dobrým hodnotením, ale napríklad aj prilba MTR K-4 Evo za 99,99 eura. Síce nesadne každému a je hlučná, ale ako konštatuje Motorrad, dosahuje naozaj dobré hodnoty z hľadiska absorpcie nárazov. Celý rebríček si môžete pozrieť v priloženej tabuľke.
Testy sú opäť prísnejšie
Tentoraz už boli prilby testované podľa nového predpisu ECE ECE-R 22.06 . Stará testovacia norma ECE-R 22.05 bola nahradená a od júna 2022 bolo vydaných len 6 schválení. Tie obsahujú aj štandard P/J, čo znamená schválenie prilby ako celotvárovej a tiež ako prúdovej prilby , teda pre „legálne“ jazdenie s otvorenou bradovou časťou. Schválenia a normu, podľa ktorej boli vydané, nájdete na štítku, ktorý je zvyčajne pripevnený k podbradnému remienku, spolu s príslušným skúšobným číslom . Ak číslo začína 05 , ide o prilbu testovanú podľa starej normy.
Ak sa začína číslicami 06 , znamená to nový a súčasný štandard. Významným zlepšením pri vykonávaní testov prílb je výrazne väčšia plocha škrupiny prilby , v ktorej je teraz možné testovanie vykonávať. Cielené vystuženie konštrukčných bodov v motocyklových prilbách analogicky k jasne definovaným testovacím bodom sa preto stalo prakticky nemožné. Jednoducho, prilby musia byť teraz bezpečné „všade“.
Výsledky testu motocyklových prílb
Model | Cena v eurách | Hodnotenie |
---|---|---|
Schuberth C5 | od 699,00 | Veľmi dobré |
Shoei Neotec 3 | od 669,00 | Veľmi dobré |
Nolan N100–6 | od 399,99 | Veľmi dobré |
LS2 FF901 Advant X Carbon | od 469,00 | Veľmi dobré |
HJC RPHA 91 Carbon | 699,90 | Veľmi dobré |
BMW System 7 Carbon Evo | od 710,00 | Dobré |
AGV Tourmodular | od 549,95 | Dobré |
Germot GM 970 | 159,90 | Dobré |
Airoh Specktre | od 259,99 | Dobré |
MTR K-4 Evo | od 99,99 | Dobré |
Rocc 810 | od 189,95 | Uspokojivé |
Harley-D. Evo X17 Sunshield Modular | 383,00 | Uspokojivé |