Toyotu Prius možno právom považovať za ikonické auto, ktoré výrazným spôsobom zadefinovalo niektoré nové technologické štandardy. Keď ho japonská automobilka ešte v roku 1996 prvýkrát predstavila, mnohí sme sa museli učiť, čo to vlastne ten hybrid je a ako funguje.
Máme rok 2024, hybridná technológia sa stala v moderných autách štandardom a vyvinula sa aj do plug-in hybridnej podoby v ktorej ňou vybavené autá získavajú energiu nielen rekuperáciou, ale aj dobíjaním priamo zo zásuvky. A na ňu vsadil aj najnovší Prius. Nie všetky plug-in hybridné modely sú efektívne, pretože sa pomaly nabíjajú a keď je elektrická batéria vybitá, majú pomerne vysokú spotrebu.
Prius je však výnimkou. Stačí sa pozrieť na jeho ultra aerodynamické tvary a na prvý pohľad je jasné, že bude patriť k modelom s mimoriadne nízkym apetítom. A dôležitý je aj ďalší fakt – japonským dizajnérom sa unikátnym spôsobom podarilo skĺbiť vysoké nároky na aerodynamiku s estetikou. Nový Prius, najmä v testovanej žltej farbe, vyzerá ako malý ostrý športiak a len málokto sa za ním neobzrie.
Kým sa však dostaneme k dizajnu a novým technológiám, pozrime sa, ako sa Priusu darí z hľadiska predaja. Ten už globálne prekročil päťmiliónovú hranicu, takže komerčne patrí k tým najúspešnejším elektrifikovaným autám. Na Slovensku naň v štatistikách Zväzu automobilového priemyslu akosi pozabudli a ako model v nich nefiguruje – aspoň za prvé tri mesiace tohto roku, takže presnými číslami poslúžiť nemôžeme.
Vyzerá skvele
Kultový aerodynamický klinovitý tvar, ktorý je pre Prius charakteristický už od jeho druhej generácie, prešiel dizajnovými zmenami, ktoré mu výrazne pridali na športovosti. Po novom má siluetu pripomínajúcu kupé, ktorá vznikla znížením celkovej výšky o 50 mm, presunutím vrcholu strechy dozadu a použitím kolies s väčším priemerom, až do 19 palcov. Aerodynamické tvary sú zvýraznené aj „chýbajúcou“ kľučkou zadných dverí, ktorá sa skryla do čierneho rámu okien. Rázvor je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou dlhší o 50 mm, no popri tom sa zároveň skrátila celková dĺžka vozidla o 46 mm. Inak povedané – je teraz kratšie, nižšie, širšie a má dlhší rázvor. Vzadu upútajú módne prepojené svetlá.
Pocit športovosti vás neopustí ani v kabíne, kde sedíte pomerne nízko. Pred sebou máte relatívne ďaleko na prístrojovej doske 7-palcový digitálny kokpit, na ktorý pozeráte ponad volant s takou hrúbkou, že ideálne „padne do ruky“. Je na ňom síce pomerne veľa tlačidiel, ale rozmiestnených tak, že si s nimi veľmi rýchlo zvyknete pracovať a nebudú vás rušiť. K ergonómii za volantom nemáme prakticky žiadnu výhradu. Jediné, na čo sa treba viac sústrediť, je výhľad šikmo vpred. A-stĺpiky sú totiž relatívne veľké, čo mierne obmedzuje výhľad. Na druhú stranu, nový Prius sa okolo seba dokáže pomerne komplexne pozerať aj sám.
Vylepšená predná kamera a radar totiž majú dlhší dosah smerom dopredu a môžu sa pochváliť aj širším bočným a vertikálnym záberom, čo im umožňuje detekciu väčšieho množstva objektov a identifikáciu širšej škály potenciálnych rizík. Na podporu funkcií prednárazového bezpečnostného systému, asistenta sledovania dráhy vozidla a systému upozornenia na premávku pred vozidlom pribudli predné bočné radarové senzory.
Daňou za športovú siluetu a nízky posed je trochu náročnejšie vystupovanie a o niečo menej miesta nad hlavou na zadných sedadlách, čo je dôsledkom výrazne zošikmenej strechy. S výškou 188 centimetrov sme sa na zadné sedadlá už pohodlne nevošli, no tak cca do 180 cm je sedenie vzadu bezproblémové. Kufor s objemom necelých 300 litrov tiež nepatrí k najväčším.