
SUV Citroën C5 Aircross nahradil pôvodný liftback a kombi už v roku 2019. Odvtedy ale prešiel viacerými zmenami. Tou najväčšou v roku 2022, keď vlajková loď Citroënu absolvovala veľký facelift. No a potom doznala zmeny aj plug-in hybridná technológia, sľubujúca dlhší dojazd. K nám do redakcie zavítala „nadupaná“ verzia C5 Aircross PHEV 225 v úrovni výbavy Shine a niekoľkými príplatkovými prvkami. Ak hľadáte plug-in hybridné SUV, asi vás C5 Aircross nenapadne ako prvá voľba, veď má množstvo konkurentov, od VW Tiguan, cez Kiu Sportage a Hyundai Tucson až po sesterský Peugeot 3008, ale verte, že má čo ponúknuť. A aj cenou dáva súperom poriadne zabrať. Veď najlacnejšia nabíjateľná verzia začína už na 34 490 eurách.
Stále pekný
Modernizácia priniesla Aircrossu výrazné zmeny najmä v prednej časti. C5 Aircross sa totiž vzdal typických rozdelených predných svetiel. Nové riešenie pôsobí solídnejšie a homogénnejšie. Navyše sa dizajnéri vyhrali s úzkou prednou maskou, ktorá má vďaka lesklým segmentom evokovať klávesy, alebo ak chcete, pixely. Tie nadväzujú na úplne novú grafiku svetiel s dennými diódami, ktoré sa po stranách rozvidlujú. Spolu s maskou sa menil aj nárazník s aerodynamicky tvarovanými rebrami. Zväčšené otvory dokážu priviesť k motoru viac vzduchu a autu dodávajú športový charakter. Nové sú aj diódové matné zadné svetlá s výraznejšou 3D grafikou.

Náš exemplár sa mohol navyše pochváliť novým hlbokým modrým odtieňom laku Eclipse Blue aj príplatkovými 19-palcovými diskami s diamantovým výbrusom. Facelift Aircrossu nepochybne pomohol, pričom nestratil nič zo svojho sympatického a nekonfliktného dizajnu. Považujeme ho za oveľa vydarenejší než v prípade noblesne sa tváriaceho DS7, ktoré „rúbe“ cenou až kdesi k prémiovej nemeckej konkurencii od Audi, Mercedesu-Benz či BMW. Aircross ma veľmi vydarené proporcie, robustný vzhľad a sympatické riešenie preskleného zadného stĺpika, do ktorého zabieha chrómový lem okien. Nevzdal sa ani chrómovej dekorácie na masívnej plastovej ochrane podbehov, akýsi odkaz na vankúše Airbump. Možno trochu lacno pôsobia len „atrapy“ výfukov v zadnom nárazníku.


Pohodlie na prvom mieste
Typicky citroënovská atmosféra vládne aj v kabíne. Hoci kde-tu nájdete aj tvrdší plast, miesta, ktorých sa dotýkate sú mäkko čalúnené. Predné sedadlá Advanced Comfort sú mimoriadne pohodlné. Hoci sa lakťová opierka nedá nastaviť, pretože ju tvorí len kryt boxu medzi sedadlami, je v ideálne výške. Palubná doska má kožou obšitý šilt prístrojového panela aj celú prednú časť. Kožu nájdeme aj na príjemne tvarovanom volante. Zvlášť oceňujeme zachovanie hardvérových tlačidiel aj samostatnej páčky pre ovládanie tempomatu. Nič intuitívnejšie neexistuje. Digitalizáciou však už C5 Aircross rozhodne nepatrí na špičku triedy. Grafika aj rozlíšenie 12-palcového prístrojového panela či 10-palcového infotainmentu sú veľmi skromné.


Infotainment vás neomráči ani rýchlosťou reakcií či logikou menu. Chce to občas zbytočne veľa klikov, kým sa dostanete tam, kam potrebujete. Navyše si infotainment nepamätá po vypnutí auta funkciu alebo zobrazenie, ktoré ste mali aktivované naposledy, takže ho musíte vyvolať znova. Napríklad ak počas jazdy sledujete štatistiku spotreby alebo energetických tokov, po zastavení musíte celý proces zopakovať. Klimatizácia má síce samostatnú hardvérovú lištu, ale teplotu už musíte nastaviť z displeja. Aj tak, pánboh zaplať, že Citroën celkom nerezignoval na fyzické ovládače. Dokonca zachoval otočný ovládač hlasitosti rádia, hoci nie je práve po ruke.
Menší kufor doháňa variabilitou
Ovládač prevodovky má, tak ako sme si už naprieč koncernom Stellantis zvykli, podobu kolískového prepínača. To by ani tak nevadilo, skôr zamrzia malé tlačidlá parkovacieho režimu P a režimu B pre zvýšenú rekuperáciu. Vyššia poloha sedadla vám prináša slušný výhľad, tak ako je to pre SUV typické a sťažovať sa vpredu rozhodne nebudete ani na priestor či odkladacie schránky. Napríklad do dverí sa zmestí aj 1,5 litrová fľaša, čo nebýva zvykom. Hlboký je aj box medzi sedadlami či schránka pred spolujazdcom. Vzadu sedíte výrazne vyššie, čo je dané tým, že Citroën potreboval získať miesto na batérie. Aj preto je nad hlavou pomerne málo miesta. S nohami ale problém mať nebudete. A ani s komfortom, pretože sedadlá sú veľmi pohodlné a navyše štedro dimenzované.


O to viac prekvapí, že Aircross nezabúda ani na variabilitu. Tri samostatné zadné sedadlá sú posuvné, takmer ako v MPV. A ešte k tomu sa pri sklopení operadiel zníži poloha „sedákov“, takže C5 Aircross dokáže vytvoriť takmer vodorovnú podlahu v batožinovom priestore. Do toho sa dostanete cez elektricky ovládané veko kufra, teda ak si za tento komfortný prvok priplatíte. Samotným objemom 480 litrov nepatrí Cť Aircross rozhodne k rekordérom. Stojí za tým však opäť plug-in hybridný pohon. Bežné verzie sú o sto litrov štedrejšie. Ak však posuniete sedadlá vpred, vzrastie využiteľný objem na 600 litrov. Mnohé zachraňuje súmerný tvar kufra aj schránky pod dvojdielnou podlahou, kde sa zmestí lekárnička a najmä nabíjacie káble. Privítali by sme ale aspoň nejaké háčiky či organizér.

