Lexus sa už nemohol prizerať, ako konkurenčný Mercedes-Benz triedy V či Volkswagen Multivan „okupujú“ letiská, hoteli či spoločnosti, ktoré sa zaoberajú prepravou VIP klientov. A tak zobral svoju Toyotu Alphard a stvoril z nej Lexus LM – prvé MPV v histórii značky. Bolo by ale nespravodlivé označiť LM len za derivát Alphardu. Japonci si totiž so svojim prvým MPV dali poriadne veľa práce. Revíziou prešiel každý komponent. Výsledok je ohromujúci i keď na eleganciu limuzín ES a LS sa určite nechytá. Dizajnom novinka tak trochu desí. Veď je to poriadny kus auta. Na dĺžku má 5 130, na šírku 1 890 a na výšku 1 940 mm. A nezaostáva ani trojmetrovým rázvor.
Čítajte viac Lexus GX 550 Overtrail JAOS: Japonská spolupráca prináša nové off-roadové vylepšeniaKrása nie je všetko
Obria vretenová a takmer úplne kolmá maska nenechá nikoho na pochybách, kam LM mieri, i keď nie každému asi padne do oka. Áno, na LM si treba chvíľu zvykať. Nepomôžu ani „tony“ chrómu či štíhle svetlá. Navyše sa LM nesnaží svoju veľkosť nijak zamaskovať, najmä nie výšku, ktorá len tak-tak ladí s limitom podzemných garáží. Bočná plocha pontónu je vskutku masívna a tak sa aj 19-palcové kované disky zadajú byť stratené vo výrezoch blatníkov. Lenže krása nemá byť tromfom tohto zvláštneho auta. Jeho bonusy rýchlo pochopíte po otvorení elektricky ovládaných zadných dverí. Áno prehliadku začíname vzadu, pretože o tom LM Supreme je.
Prekvapením je fakt, že napriek obrovskej dĺžke dverí nie je vstupný otvor až tak veľký akoby ste očakávali, pretože časť zaberá masívna priečka medzi prednou a zadnou časťou interiéru. no na komfortné nastupovanie to rozhodne stačí. Dekadentný luxus naznačuje LM dáždnikom umiestneným hneď pri stĺpiku. Ale to je len začiatok, pretože keď vstúpite do útrob tohto vanu, okamžite sa vám vynorí asociácia so svetom súkromných jetov či prvej triedy dopravných lietadiel. LM od neho nemá naozaj ďaleko. Priestor je fenomenálny. Nachádzajú sa tu len dve samostatné sedadlá, presnejšie kreslá so všetkým mysliteľným komfortom.
Pokrýva ich jemná semianilínová koža, samozrejme perforovaná, pretože sedadlá sú nielen vyhrievané ale aj ventilované. A ešte k tomu masážne. Nastaviť si môžete niekoľko relaxačných programov, ktoré trvajú až 15 minút. No ak budete náhodou unavený, vytvoríte si z vášho sedadla pohodlné lôžko. Spod nôh sa vysunie opierka a operadlo sa sklopí vzad. Sedadlá sú navyše navrhnuté tak, aby zabraňovali nepríjemným pocitom pri nakláňaní karosérie a eliminovali nízkofrekvenčné vibrácie. Hlavové opierky sú vyrobené z dvoch materiálov rôznej hustoty, či skôr mäkkosti. Sedadlá sú oddelené vyhrievanou opierkou s boxom. Väčšinu funkcií ovládate dvojicou odnímateľných tabletov v konzole, ktoré rozmermi pripomínajú mobilné telefóny.
Vzadu lepší ako rolls
Inak by to ani nebolo možné, pretože komfortných funkcií sú tu desiatky. Dotykom ovládate intenzitu a farbu ambientného osvetlenia, klimatizáciu, masáž a najmä obriu 48-palcovú obrazovku s formátom 32 : 9, umiestnenú na deliacej priečke. Sú tu hneď dva HDMI káble, pretože displej možno rozdeliť na dva samostatné. Každý s pasažierov má tak možnosť sledovať vlastný obsah. Alebo aj pracovať. Veď každé zo sedadiel má výklopný letecký stolík. LM tak môže byť rovnako skvelým priestorom na relax ako aj pojazdnou kanceláriou, v ktorej zvládnete s ľavačkou videokonferenciu a podobne.
Pocit súkromného jetu navodzuje aj pozdĺžna strešná konzola s čítacími svetielkami alebo prieduchmi klimatizácie. Nájdete tu aj tlačidlá otvárania dverí či výklopné puzdro na okuliare. Konzola je obložená drevenou textúrou s motívom rybej kosti. Rovnako luxusné je čalúnenie podlahy, pripomínajúce koberec. Stále však nie sme na konci vychytávok. Nájdete tu totiž aj chladničku. Nehovoríme pritom len o akejsi chladiacej schránke, ale poriadne výkonnom boxe na šampanské. Škoda, že chýbajú poháre. No asi najviac vás dostane výsuvné okno medzi priestorom pre vodiča a zadnou „obývačkou“. Zabezpečí dokonalé súkromie, pretože je vyrobené z akustického skla a ešte k tom sa dokáže zmeniť stlačením tlačidla na nepriehľadné.
Zatvoriť clonami môžete aj pozdĺžne strešné okienka a na bočných oknách stiahnuť roletky. Samozrejme, všetko je ovládané pomocou elektromotorov. Potom je vzadu nielen súkromie ale aj ticho, pretože rozdelením kabíny sa utlmí zvuk benzínového motora. A vôbec, akustický komfort je jeden z ďalších extra bonusov LM. Podiel na tom má špičková izolácia podvozka, päťvrstvové čalúnenie stropu, pneumatiky s penovou výplňou aj systém aktívneho potláčania hluku. Lexus však nechcel posádku odizolovať od prostredia až tak, aby to bolo nepríjemné. Preto do kabíny predsa len preniká istá dávka presne definovaných decibelov. Klobúk dole. O to viac vynikne zvuk 24-reproduktorovej sústavy Mark Levinsom, ktorá zmení zadnú časť interiéru na koncertnú sieň.
Ticho a režim Rear Comfort
Na úrovni je tiež starostlivosť o tepelný komfort. Štvorzónová klimatizácia totiž upravuje intenzitu aj na základe dát senzorov, ktoré merajú teplotu na povrchu vášho tela. No a aby vám náhodou neprišlo zle pri brzdení, LM je vybavené nezvyklým jazdným módom Rear Comfort, ktorý upraví charakteristiku tlmičov tak, aby sa karoséria pri spomaľovaní a akcelerácii zbytočne nenakláňala vpred a vzad. Snaží sa chovať doslova „antigravitačne“. Pri brzdení sa zníži nakláňanie o 10 % a pri akcelerácii o 45 %. Naozaj to cítiť. A kde sú chyby? Tak tie sa hľadajú ťažko, ale nejaké tie „virtuálne“ sme predsa len našli. Je napríklad škoda, že dvere sa otvárajú zvnútra len tlačidlami na strope. Nie sú príliš po ruke a aj poloha ovládačov sťahovania okien medzi sedadlami nie je extra intuitívna, keďže si ich môžete ľahko pomýliť s ďalším hardvérom, napríklad na ovládanie okenných roliet.
Najviac ale asi sklame ovládanie audia tabletmi, ktoré je pomalé, akoby zamrzlo v čase iPhone prvej generácie. Nie príliš vhodne je tiež umiestnená stropná výklopná schránka na okuliare. Je príliš od ruky. Tam ale výhrady končia. Za zadnými sedadlami je ešte batožinový priestor. Prístup k nemu je riešený veľmi zaujímavo. Obrie veko sa otvára elektricky, no aby vám „neublížilo“ tlačidlá sú umiestnené po stranách na spodnej lište zadných okien. Takto nemusíte od auta odstupovať. Možno mohol Lexus zvážiť samostatne výklopné okno piatych dverí, pretože v stiesnených garážach bude prístup do kufra komplikovaný. Jeho veľkosť automobilka neudáva, ale na cestu z letiska bude nepochybne stačiť. A to aj napriek tomu, že nedisponuje žiadnou variabilitou. Sedadlá sú síce všemožne nastaviteľné ale vpred či vzad ich neposuniete ani o milimetre. Pod dnom sa ešte našlo miesto pre dojazdovú rezervu.
Vpredu nie ste iba vodič
Lenže LM má ešte jednu zaujímavú vlastnosť. Hoci je určený tým vzadu, veľmi dobre sa budete cítiť aj za jeho volantom. Rozhodne nie len ako platený šofér. Ani tu Lexus nešetril. Predné sedadlá sú veľkorysé a komfortné. Tiež vyhrievané a ventilované. Jediným limitom je nastavenie sklonu operadla, keďže končí tam, kde začína priečka oddeľujúca zadnú časť kabíny. Rozsah je i tak dostatočný. Rovnako komfortné je nastupovanie cez veľké dvere, navyše s automatickým privieraním. Pri vystupovaní sa zas sedadlo posunie vzad a volant priblíži k „palubovke“. Mimochodom, vnútorná kľučka je elektronická, ako v BMW iX. Ideálnu polohu vám pomáha ľahko nájsť elektricky ovládaný stĺpik riadenia. Posed v tomto aute dodávky rozhodne nepripomína.
Medzi sedadlom vodiča a spolujazdca je široká a luxusne čalúnená lakťová opierka. Tvorí ju veko veľkého odkladacieho boxu. Otvárať sa dá obojstranne, s čím sme sa doteraz nestretli. Na úrovni sú aj materiály, vrátane dreva, kože, klavírnej černe. Čalúnená palubná doska a stredový tunel vás doslova obklopujú, čo vytvára útulnú atmosféru. V noci aj vďaka náladovému osvetleniu. Tak pekný interiér sme ešte v MPV nezažili. Za limuzínami Lexusu nezaostáva ani infotainment. Je tu digitálny kokpit a 14-palcová dotyková obrazovka. Všetko je logické pohotové a so slušnou grafikou. Teplotu klimatizácie nastavujete fyzickými ovládačmi, rovnako ako hlasitosť audia.
Vodič má pod palcom aj ovládanie roletiek v zadnej časti, deliaceho okna, či ovládanie zadných posuvných dverí. Niektoré z ovládačov sú pod stropom, aby k nim mal prístup spolujazdec. Je to praktické a efektné. Nechýbajú dva držiaky nápojov v perfektnej polohe, dva USB-C porty či nabíjačka smartfónov. Výhľad zlepšujú rozvidlené predné stĺpiky. Toto riešenie nebýva vždy ideálne, ale Lexus to zvládol na jednotku. Široké vnútorné stĺpiky otočil totiž k vodičovi užšou stranou a tie vonkajšie skonštruoval tenšie. Poradil si tiež s výhľadom vzad. Nielen veľkými spätnými zrkadlami ale aj digitálnym spätným vnútorným zrkadlom. To príde vhod, keďže po zavretí a znepriehľadnení deliaceho okna by ste cez klasické zrkadlo nič nevideli. A aj keď je okno priehľadné, v režime klasického zrkadla, ktoré tu stále je, sa tak zbavíte nepríjemných odleskov a zrkadlení.