Test: Citroën C5 Aircross MHEV. Jazdí úsporne a nepotrebuje nabíjanie

Vynovený Citroën C5 Aircross sme vyskúšali s úplne prepracovaným mild hybridným pohonom a novým 6-stupňovým automatom.

26.05.2024 07:00
debata (3)
Citroën C5 Aircross má kompletne prepracovaný... Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën C5 Aircross MHEV 136 ë-DCT6 (2024) Citroën C5 Aircross má kompletne prepracovaný hybridný pohon, ktorého základom je benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra.

Model C5 Aircross sa v rámci portfólia Citroënu radí k dobre sa predávajúcim autám. Samozrejme, absolútnym predajným hitom tejto francúzskej automobilky je na Slovensku cenovo dostupný kompaktný hatchback C3, z ktorého sa v uplynulom roku predalo takmer 850 kusov a z verzie C3 Aircross to bolo ďalších 238 kusov. Z väčšieho a drahšieho Citroënu C5 Aircross sa však v roku 2023 predalo len o 62 kusov menej, čo je veľmi slušné. Tento rok sa po prvých štyroch mesiacoch blíži predaj tohto modelu 50-kusovej hranici.

Pár subjektívnych postrehov

Dizajnovým zmenám sme sa podrobne venovali v teste plug-in hybridnej verzie, ktorá vyšla približne pred 7 dňami. Takže ak vás zmeny zaujímajú, nájdete ich podrobne rozpísané v tomto článku:

Citroën C5 Aircross PHEV - test 2024 Čítajte viac Test: Citroën C5 Aircross PHEV – komfortný, úsporný a za slušné peniaze

My len doplníme pár postrehov k ergonómii z týždňového testovania mild hybridu. Samostatne stojaci veľký infotainmentový displej v strede palubnej dosky je super, no zaslúžil by si novšiu a prehľadnejšiu verziu. Naopak, chválime zachovanie hardvérových ovládačov pre základné funkcie. Predné sedadlá sú mimoriadne pohodlné a vhodné aj na dlhšie cesty, no so zadnými sme, aj napriek ich variabilite, s komfortom sedenia až tak spokojní neboli, zato s priestorom áno. Taktiež nás prekvapilo široké spektrum rôznych zvukov, ktoré sa ozývali spod prednej kapoty pri využívaní elektromotora.

Vyskúšali sme "uletený" Citroën Ami
Video

Otvorme však kapotu a pozrime sa teraz na to najdôležitejšie. V C5 Aircross sme totiž mali kompletne prepracovaný mild hybridný pohon. Jeho základom je vynovený benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra, maximálnym výkonom 100 kW a maximálnym krútiacim momentom 230 Nm, dostupným už od 1 750 otáčok. Motor je spojený s úplne novou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ktorá nahrádza doteraz používaný 8-stupňový automat. A súčasťou prevodovky je aj pomocný elektromotor s výkonom 21 kW, ktorý napája 48V batéria s využiteľnou kapacitou ani nie 0,5 kWh umiestnená na úrovni predných sedadiel.

Prepracovaný pohon, nový automat

Výhodou tohto riešenia je, že elektromotor dokáže auto sám rozpohybovať. S veľmi ľahkou nohou na plyne sa dá čisto na elektrinu rozbehnúť až na päťdesiatku. Prepínanie medzi oboma pohonmi je okamžité a sotva citeľné, zároveň elektromotor dokáže efektívne rekuperovať energiu pri brzdení. A v neposlednom rade, s dvojspojkovou 6-stupňovou prevodovkou podľa nás lepšie reaguje na plyn a auto rozhodne jazdí úspornejšie.

Citroën C5 Aircross MHEV 136 ë-DCT6 (2024)
Citroën C5 Aircross MHEV 136 ë-DCT6 (2024)
+13Citroën C5 Aircross MHEV 136 ë-DCT6 (2024)

V kombinovanom režime sme po približne 700 najazdených kilometroch dosiahli priemer 6,4 litra na sto kilometrov. Na okreskách sme sa s ľahšou nohou na plyne dostali bez problému aj na 5,5 litra. Diaľnica nie je pre tento model – aj vzhľadom na aerodynamiku a masívnu takmer kolmú prednú masku – úplne ideálnym prostredím. C5-ka Aircross sa v testovanej verzii veľmi dobre cíti najmä v meste a na okreskách, jazda je pomerne komfortná, čo sme však pri tejto francúzskej značke aj podvedome očakávali.

Pomerne výrazne sa ale na spotrebe podpíše to, či po nej idete 110-kou alebo 130-kou. Tých 20 kilometrov dokáže bez problému urobiť rozdiel aj vyše dvoch litrov. Takže, ak na diaľnici budete jazdiť na hranici povoleného maximálneho limitu alebo mierne nad ňou, dostanete sa s priemerom aj cez 8 litrov, pokiaľ však zvoľníte 110-ku, budete razom jazdiť aj za menej ako šesť litrov. A to už stojí za zamyslenie.

Mild hybrid alebo plug-in?

A na zamyslenie možno je aj to, či sa viac oplatí mild hybrid alebo plug-in hybrid. Testovaný mild hybrid aktuálne kúpite za 30 990 eur, plug-in hybrid, ktorý dokáže čisto na elektrinu prejsť cca 60 kilometrov a je silnejší a dynamickejší, vyjde minimálne na 37 490 eur. Rozdiel je teda 6 500 pri rovnakej výbave. Podľa nás je zaujímavejšou voľbou mild hybrid, ktorý dokáže jazdiť pomerne úsporne, výbavy sú identické a odpadajú vám starosti s dobíjaním. Mimochodom, ak chcete jazdiť veľa, tak vo všetkých výbavových stupňoch sú ceny testovaného mild hybridu a naftovej verzie BlueHDi 130 s 1,5-litrovým dieslom a 8-stupňovým automatom identické.

Citroën C5 Aircros MHEV 136 ë-DCT6 (2024)
Citroën C5 Aircros MHEV 136 ë-DCT6 (2024)
+11Citroën C5 Aircross MHEV 136 ë-DCT6 (2024)

Celkovo pri tomto modeli z nášho pohľadu nastavil Citroën ceny pomerne rozumne. Určite by sme volili stredný výbavový stupeň Plus, za ktorý si v prípade testovaného auta zaplatíte oproti základu navyše 2 500 eur, no dostanete za ne naviac napríklad predné a zadné parkovacie senzory s cúvacou kamerou, bezkľúčové štartovanie, zatmavené zadné okná, 18-palcové disky z ľahkých zliatin, kvalitnejší interiér, 10-palcový stredový displej s navigáciou, špeciálne predné sedadlá Advanced Comfort, samostmievacie vnútorné zrkadlo a množstvo ďalších doplnkov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #test auta #mild hybrid #autotest #Citroën C5 Aircros MHEV
Články podľa značiek