Volkswagen T-Cross sa v uplynulom roku v našich končinách tešil mimoriadnej obľube, s takmer 800 predanými kusmi bol druhým najpredávanejším modelom nemeckej značky. Lepšie bol na tom už len Tiguan, ktorého predaj mierne prekročil tisíckusovú hranicu. Pravdou je, že T-Crossu „dýchal na krk“ väčší T- Roc, rozdiel medzi nimi bol len približne 60 predaných áut.
T-Roc nespomíname náhodou, v Európe je z neho totiž v roku 2024 jeden z najväčších bestsellerov. Po prvých štyroch mesiacoch tohto roku je dokonca novou jednotkou medzi SUV a crossovermi v celej Európe bez ohľadu na značku. Testovaný T-Cross je po prvých štyroch mesiacoch tohto roku medzi SUV a crossovermi v Európe 13., čo je tiež výborný výsledok. Na Slovensku je po prvých štyroch mesiacoch s 513 kusmi zatiaľ v tomto roku najpredávanejším modelom Vokswagenu.
Traja mušketieri
Základný rozdiel medzi T-Crossom a T-Rocom je v tom, že T-Cross je postavený na rovnakej platforme ako VW Polo, T-Roc vychádza z Golfu a na rozdiel od T-Crossu ho môžete mať aj s pohonom 4×4. Rozdiel v platformách znamená, že druhý menovaný je väčší, vidno to najmä na šírke, respektíve na vnútornom priestore. Keďže sme mali možnosť oba modely vyskúšať, dovolíme si povedať, že T-Roc je aj o niečo komfortnejší, cítiť to najmä pri prejazde priečnych nerovností.
Samozrejme nesmieme zabudnúť ani na cenu. T-Roc je drahší. V základe ho kúpite s 85 kW motorom 1,0 TSI za 24 990 eur, zatiaľ čo T-Cross začína so 70 kW „litrákom“ na sume 19 990 eur, čo je o päť tisíc menej. V čase publikovania tohto testu však ponúkal Volkswagen pri T-Rocu 3,5-tisícovú zľavu na skladové autá, takže ho môžete mať už za 21 490 eur, čo je určite zaujímavá ponuka.
A keď sme už pri cene a výbave: z možných konkurentov tohto modelu chceme spomenúť ešte jedného, pretože ide nielen o koncernového súrodenca, ale dokonca priamo o volkswagen. Konkrétne máme na mysli Taigo, ktoré má prakticky identické rozmery, motory a podobné ceny. Rozdiel je hlavne v dizajne. Zatiaľ čo testovaný T-Cross je svojou karosériou bližší klasickým SUV, Taigo má módnu klesajúcu zadnú časť, evokujúcu kupé.
Pre názornosť nezaškodí menšie porovnanie oboch modelov. Jasne ukazuje, že Taigo má pôsobiť dynamickejšie – je nižšie a výrazne dlhšie, šírka a aj rázvor sú však pri oboch prakticky rovnaké. T-Cross má o niečo väčší kufor, rozdiel 15 litrov je však minimálny.
Rozmery, objemy (porovnanie s VW Taigo)
Model | Volkswagen Taigo | Volkswagen T-Cross | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 269 | 4 131 | – 127 |
Šírka (mm) | 1 757 | 1 772 | + 15 |
Výška (mm) | 1 497 | 1 559 | + 62 |
Rázvor náprav (mm) | 2 554 | 2 551 | – 3 |
Objem kufra (l) | 440 | 455 | + 15 |
Základná cena (e) | 21 890 | 19 990 | – 1 900* |
*Taigo má v základe silnejší 85 kW trojvalec, zatiaľ čo T-Cros 70 kW
Ak vás Volkswagen Taigo zaujíma, prečítajte si náš test tohto modelu:
Čítajte viac Test: Nový VW Taigo - bude z neho bestseller?Pokiaľ ide o dizajn, T-Cross pôsobil konzervatívnejšie ako Taigo. Decentné exteriérové zmeny mu však prospeli a pridali na atraktivite. Facelift má prepracované svetlá vpredu a aj vzadu, odlišný je aj svetelný podpis. Zadné LED svetlá sú prepojené elegantným tenkým svietiacim pásom. Do predných svetlometov sa nasťahovala technológia IQ.Light LED Matrix, pričom LED svetlá sú už v základe namiesto doterajších halogénových svetlometov. Prepojené sú tenkým svietiacim pásom, ktorý však svieti len v noci. Inteligentné matrixové svetlá určite odporúčame, fungujú absolútne bezchybne a výrazne zvyšujú bezpečnosť jazdy. Zaujímavá je aj svetlá výška T-Crossu, ktorá je na pomery crossoverov pomerne slušná – 184 mm.
Praktický a variabilný
Dizajnéri výrazne zapracovali aj na vnímanej kvalite. Hlavný displej je vyššie, výduchy klimatizácie sú pod ním a celá palubná doska je vyhotovená z mäkčeného plastu s prešívaním. Už v základe je digitálny prístrojový štít, pričom hlavná obrazovka má uhlopriečku minimálne 8 palcov. Za príplatok dostanete väčší 9,2-palcový displej. Dotykom sa ovláda aj panel klimatizácie, ktorý už je podsvietený. Z asistenčných systémov je novinkou vylepšený a citlivejší systém Travel Assist, ktorý umožňuje čiastočne autonómnu jazdu. Je oveľa citlivejší a inteligentnejší.
V interiéri nás príjemne prekvapila posuvná zadná lavica, takže si možno dostatočne regulovať priestor vzadu pre cestujúcich a náklad. Konkrétne to znamená, že zadné sedadlá možno posúvať v rozsahu 14 centimetrov, vďaka čomu je možné batožinový priestor so základným objemom 385 litrov ďalej zväčšiť až na 455 litrov (táto vyššia hodnota je pri objeme kufra uvádzaná ako základná). Po sklopení operadiel sa batožinový priestor zväčší až na 1281 litrov. Ak treba, možno dokonca predné sedadlo spolujazdca sklopiť dopredu (okrem základnej výbavy), takže do kabíny dostanete predmety dlhé až 2,4 metra.
Celkovo je interiér spracovaný mimoriadne kvalitne, prístrojová doska je navyše pomerne masívna, takže v kombinácii so zvýšeným posedom sa v T-Crosse budete cítiť ako v podstatne väčšom SUV. A budete tak aj jazdiť. Benzínový motor s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 250 Nm je na auto s hmotnosťou niečo cez 1,3 tony viac než dostatočný. Nechýba mu ani sila a ani dynamika. Príjemne nás prekvapilo, že prevodovka motor nijako extrémne nepodtáča, pracuje efektívne s voľnobehom a nechýba ani vypínanie dvoch valcov, keď ich výkonovo netreba.
Celé sa to priaznivo podpíše na spotrebe. My sme po týždni s miernou prevahou diaľnic nad okreskami a jazdami v meste dosiahli priemer rovných 6,4 litra, čo pokladáme za veľmi slušnú hodnotu. Jedinou drobnou výhradou je, že prejazd priečnych nerovností sme občas pocítili o niečo intenzívnejšie, najmä vzadu, podvozok je relatívne tvrdšie naladený. Celkovo však je jazdný komfort T-Crossu, rovnako ako odhlučnenie naozaj slušný, ale do 18-palcových kolies by sme pri tomto modeli nešli. Je to vyšší crossover s kratším rázvorom, takže na extra športovú jazdu nie je stavaný, pri ostrejšom prejazde zákrut cítiť sklon k nedotáčavosti.
Záver
Celkovo je T-Cross aj po modernizácii konzervatívnejšie naladeným crossoverom, čo v dobe bezbrehého a občas až nevkusného dizajnového experimentovania najmä pri menších autách berieme skôr ako prednosť. Je postavený pragmaticky a účelne, pričom poskytuje prekvapivo veľký vnútorný priestor.
Ergonómiu chválime taktiež, z auta je veľmi dobrý výhľad všetkými smermi a prakticky každý šofér si v ňom dokáže za volantom nájsť pohodlnú polohu. Testovaná 1,5-ka mu vyložene sedí, dynamika je pri tomto agregáte výborná, spotreba slušná. S 7-stupňovou DSG prevodovkou spolupracuje motor dobre, radenie je plynulé aj hladké, aj keď jemnými trhnutiami pri prudšom stlačení plynu treba rátať.