Test: Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i – ‘superkupé‘ po japonsky

Už prvá generácia Toyoty C-HR vyrazila mnohým dych. Tá druhá v šokujúcom štýle vonkoncom nezaostáva. Zvlášť v dvojfarebnom vyhotovení. Za jej volantom sa cítite skôr ako v kupé než v crossoveri. No na svoj športový charakter je až prekvapivo praktická. Tento futurizmus nie je ale lacný. V nami testovanej verzii sa cena prehupla vysoko cez 40 000 eur. Drahší je už len plug-in hybrid.

08.06.2024 07:00
debata (9)
C-HR je opäť futuristickým crossoverom, ktorý... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test 2024 C-HR je opäť futuristickým crossoverom, ktorý sama Toyota charakterizuje ako „superkupé“. Prednou maskou tak trochu evokuje elektrickú Toyotu bZ4X.

Toyota sa nám roky spájala s konzervatívnym a nekonfliktným dizajnom. Až prišiel rok 2014, keď na autosalóne v Paríži zažiaril koncept C-HR. O dva roky neskôr z neho vznikol sériový crossover a stal sa hitom. Toyota predala viac ako 840 000 kusov. Ešte dnes pôsobí tento na ceste ako avantgarda. No a podobné to je s druhou generáciou, ktorá k nám zavítala koncom vlaňajšieho roka a ktorú vyvinula Toyota v Európe a len pre Európanov. Aj v druhom vydaní má C-HR charakter „koncepčného auta“. Je možno ešte odvážnejšia. Napokon, mieri k tým, pre ktorých je Yaris Cross príliš malý a Corola Cross zas príliš nudná a konzervatívna. My sme si ju vyskúšali v top verzii Executive Premiere Edition s výkonnejším hybridným pohonom 2,0 Hybrid i-AWD.

Dvojfarebné lakovanie vytvára dojem, akoby bola... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test 2024 Dvojfarebné lakovanie vytvára dojem, akoby bola C-HR zložená z dvoch do seba zapadajúcich častí. Novinkou sú zapustené kľučky dverí a veľké „diamantové“ prelisy.

Opäť šokuje

Čo je prekvapivé, rozmery sa medzigeneračne príliš nemenili. Novinka stojí stále na platforme G-AF, podobne ako krátka Corolla a Corolla Cross. Na dĺžku dokonca 30 mm ubudlo. Šírka však narástla o 35 mm, čo dáva C-HR ešte športovejšie proporcie. A vôbec, na športovej DNA Toyota nešetrila. Len si pozrite plástový výplet masky, futuristické svetlá, množstvo prelisov a extrémne klinovitú líniu profilu. Strecha sa končí bohato modelovaným spojlerom a širokou svetelnou lištou so svietiacim nápisom Toyota C-HR. A keď sme už pri svetlách, spomeňme, že matrixové LED-ky urobili obrovský pokrok. Nové reflektory pracujú perfektne a bez sťažností protiidúcich vodičov. Kľučky sú odteraz výsuvné. Nie je to príliš praktické, ale k C-HR sa hodia.

Ani  vzadu C-HR nešetrí na športových emóciách. Foto: Ľuboš Pilc
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test 2024 Ani vzadu C-HR nešetrí na športových emóciách.
Toyota Yaris Cross - 2024 Čítajte viac Toyota Yaris Cross: Bestseller malých SUV je po facelifte. Navonok to veľmi nevidno

Zarazí len fakt, že ich sklopenie po naštartovaní vydá do kabíny zvuk, presnejšie úder, ktorý vás priam vystraší. Musíte si na to zvyknúť. Extrovertom, ktorí sú zákazníkmi C-HR, to ale isto vadiť nebude. Celú dizajnérsku exhibíciu uzatvárajú na túto triedu veľkorysé 19-palcové disky s diamantovým výbrusom a dvojfarebné lakovanie bi-Tone. V našom prípade v kombinácii s oranžovým lakom Lemon. Čierna je nielen strecha, ale aj celá zadná časť karosérie. Potom C-HR vyzerá, akoby sa skladalo z dvoch do seba zapadajúcich častí. Prináša to aj vtipné situácie. Ak na parkovisku zaparkujete priečne „nosom“ dopredu, pri odchode rozhodne nehľadajte oranžovú Toyotu. V rade áut je totiž C-HR na prvý pohľad iba čierne.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test 2024
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test 2024
+22Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test 2024

Za volantom ako v stíhačke

Za extrovertným exteriérom nezaostáva ani kabína. Cítite sa tu ako v čomsi, čo pripomína kokpit športového kupé a kozmickej lode. Priestor pre vodiča a spolujazdca je dôsledne oddelený vysokou konzolou, ktorá sa dvíha z úzkeho stredového tunela. Nie je ho tu rozšafne veľa, ale stiesnene sa cítiť určite nebudete. Palubná doska, mimochodom pokrytá mäkkým plastom, je akoby vložená do oblúka pod čelným oknom, ktorý prechádza až do dverí. Lakťové opierky sú čalúnené Alcantarou, čo opäť zvyšuje pocit kvality. Kruhové prieduchy ventilácie pripomínajú talianske športové autá i keď nie sú nijak zvlášť vypracované. Podobne je to so sedadlami s integrovanými opierkami hláv, za ktoré by sa nemuselo hanbiť ani kupé GR86, a „sexi“ malým voličom prevodovky. Za celkovo modernou atmosférou možno trošku zaostáva konvenčný tvar volantu, hoci jeho vencu a hardvérovým tlačidlám nemáme čo vyčítať.

Palubnej doske dominujú dva 12,3-palcové... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test Pilc 2024 Palubnej doske dominujú dva 12,3-palcové displeje. Sympatické je, že Toyota zachovala v C-HR samostatný panel klimatizácie. Vodiča a spolujazdca oddeľuje vysoká konzola.
Toyota GR86 - test 2024 Čítajte viac Test: Toyota GR86 - posledný ‘mohykán‘ jazdí ako za starých čias

Virtuálny kokpit s 12,3-palcovým TFT displejom obsahuje všetky potrebné informácie. Nastaviť sa dá dokonca aj analógová grafika. Ale skôr zvolíte digitálnu a po stranách napríklad údaje o spotrebe či toku energie. Prehľadný je tiež 12,3-palcový infotainment. Toyota ho obdarila troma tlačidlami, takže napríklad hlasitosť rádia nemusíte riešiť cez obrazovku. Na pohyb v menu si treba zvyknúť, napokon ako vo väčšine moderných áut. Sympatické je, že súčasťou infotainmentu je navigácia. Trošku nás ale sklamala deformácia obrazu cúvacej kamery a tiež analytika spotreby. Displej síce zobrazuje grafické stĺpce, ale spotrebu meria po každom naštartovaní, čo nedáva skutočný obraz o ekonomike jazdy. Nenájdete tu napríklad priemer za celý deň, alebo od natankovania. Pri hybride by to malo byť zákonom bez toho, aby ste si museli nulovať počítadlo kilometrov.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test Pilc 2024
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test Pilc 2024
+23Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test Pilc 2024

Moderna aj klasika

Veľmi oceňujeme, že Toyota ponechala C-HR samostatný panel klimatizácie. Nájdete tu tiež ľahko prístupné držiaky na nápoje, dva USB-C porty a k tomu indukčnú nabíjačku na smartfóny. Do dverí sa dokonca zmestia 1,5-litrové fľaše, čo by ste od tohto „kupé“ asi neočakávali. Dobrý je dokonca aj výhľad vpred cez relatívne štíhle stĺpiky. Pomáhajú tiež spätné zrkadlá na nožičkách. Horšie je to pri pohľade vzad. Malý priezor zadného okna je o to horší, že na C-HR nenájdete stierač. No je tu záchrana v podobe digitálneho spätného zrkadla. Nedáva síce dobrú predstavu o vzdialenosti, ale prehľad o situácii za vozidlom výrazne zlepšuje. Na zadných sedadlách od C-HR asi neočakávate priestorovú štedrosť, ale budete milo prekvapení. Nie je to vôbec zlé. Na kolená ostáva primeraná rezerva a chodidlá si zasuniete pod predné „sedáky“. S tretím pasažierom však príliš nerátajte.

Hoci nie je C-HR na zadných sedadlách extra... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test Pilc 2024 Hoci nie je C-HR na zadných sedadlách extra štedré, stiesnene sa budete cítiť skôr kvôli malým oknám než kvôli priestoru.
Toyota Yaris vs. Peugeot 208 - test 2024 Čítajte viac Videotest: Toyota Yaris vs. Peugeot 208 - ktoré je lepšie?

Klaustrofobické pocity sú skôr dielom miniatúrnych okienok vo dverách. Ich spodná hrana je umiestnená tak vysoko, že malé deti toho veľa neuvidia. Jednoducho, za krásu sa platí. Situáciu zlepšuje panoramatické okno, bohužiaľ, bez tieniacej roletky. Veľkú pochvalu si nezaslúžia ani malé dvere, takže prístup do zadnej časti interiéru nie je silnou stránkou C-HR. Pomohlo by, ak by sa dokázali otvárať vo väčšom uhle. Aj zadní cestujúci majú k dispozícii držiaky nápojov, tentoraz priamo v lakťových opierkach, čo je praktické. Najmä ak C-HR nedisponuje centrálnou výklopnou opierkou. Vzadu už ale Toyota trošku šetrila. Vidieť to najmä na materiáloch. Výplne dverí sú tvrdšie a lacnejšie. V kufri platí to isté, čo o priestore vzadu. C-HR ponúka viac, než by ste odhadovali na základe jej dynamickej siluety. Pod elektricky ovládaným vekom je solídnych 348 litrov (364 pre verzie s predným náhonom). Batožinový priestor je súmerný a hlboký. Škoda, že nemá dvojité dno, pretože po sklopení zadných operadiel vzniká schod, ktorý nie je čím vyrovnať.

Ani pod zadným vekom to nie je zlé. Tých 348... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota C-HR 2,0 Hybrid AWD-i - test Pilc 2024 Ani pod zadným vekom to nie je zlé. Tých 348 litrov zodpovedá mnohým klasickým hatchbackom. Chýba len dvojitá podlaha. Po sklopení operadiel tak vzniká veľký schod.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #test #Toyota C-HR
Články podľa značiek