Malý Citroën C3 je výnimočný hneď z niekoľkých dôvodov. Predovšetkým – je to najväčší bestseller francúzskej značky, približne každý tretí predaný Citroën je práve C3. Tento model prišiel premiérovo na trh v roku 2002 a doteraz sa z neho predalo vyše 5,6 milióna kusov.
Tri motorizácie, dve výbavy
Aktuálne prichádza na trh už jeho štvrtá generácia – navyše po prvýkrát ako čistý elektromobil. Ale nie výlučne – na trh príde aj so spaľovacím motorom a o niečo neskôr aj v hybridnej verzii. A aby sme nezabudli na ešte jednu dôležitú vec – tento pre Citroën kľúčový model sa nielen bude vyrábať na Slovensku v trnavskom závode Stellantisu, ale boli tam vyrobené aj všetky prototypy, predchádzajúce finálnej verzii.
My sme mali možnosť po prvýkrát si v tomto aute zajazdiť v okolí Neziderského jazera v Rakúsku. Vyskúšať sme mohli spaľovaciu verziu s benzínovým trojvalcom a objemom 1,2 litra a čistý elektromobil s deklarovaným dojazdom približne 320 kilometrov. Kým sa však dostaneme k tomu ako jazdia, pozrime sa najprv na ceny a výbavy. Citroën totiž aj pri nich spravil pomerne revolučný krok.
V snahe zefektívniť, zrýchliť a zlacniť výrobu bude auto ponúkané len v dvoch výbavách – základnej a vyššej, pričom príplatková výbava sa zredukuje prakticky len na výber farby a balíku s vyhrievaním. Ten bude navyše k dispozícii len pre vyššiu výbavu. Dostupné výbavy sa volajú You a Max.
You a Max
V základnej výbave You bude mať nová C3-ka 16-palcové oceľové kolesá s puklicami z matného plastu, kolísku pre smartfón (tá je dôležitá, povieme si o tom neskôr), klimatizáciu, elektrické spätné zrkadlá, sklopnú (nedelenú) zadnú lavicu, pokročilý systém odpruženia Advanced Comfort, automatické prepínanie svetiel, tempomat, zadné parkovacie senzory, rozpoznávanie značiek a pár ďalších bezpečnostných systémov.
Dôležité je, čo mať nebude – úplne jej chýba stredový infotainmentový displej a aj prístrojový štít, ktorý je nahradený malým head-up displejom, ponúkajúcim základné informácie o jazde a dojazde. Nie je to však klasický head-up displej, pretože údaje nepremieta na čelné sklo, ale zobrazuje ich na lesklom čiernom podklade, akoby zapustenom do hornej časti palubnej dosky (pozrite si to na fotografiách, je to lepšie vidieť, než teoreticky popisovať). Výhodou je, že je dobre čitateľný prakticky za akýchkoľvek podmienok.
Bavili sme sa o tomto riešení s viacerými kolegami a prakticky každý – bez ohľadu na výšku – si dokázal nájsť za volantom takú pozíciu, aby na displej dobre videl. Volant je kvôli tomu malý, výrazne sploštený a má nezvykle hrubý veniec. Aj keď sme nad ním spočiatku povytiahli obočie, faktom je, že sa dobre drží a dobre sa s ním pracuje. Aj keď tak na prvý pohľad možno nepôsobí.
Asi mnohým napadne – keď mám pred sebou mini-displej so základnými jazdnými informáciami, ako sa dostanem k nastaveniu audia a ďalších funkcií, keďže vo výbave You nie je stredový displej? Tu sa dostávame k vyššie spomínanej dôležitosti integrovanej kolísky pre smartfón. Ide to totiž cez špeciálnu aplikáciu Citroënu. Zabudovaný stojan na smartfón vodičovi umožňuje automaticky spustiť novú špeciálnu aplikáciu prostredníctvom bezdrôtovej technológie NFC (Near Field Communication).
Pomocou tejto aplikácie možno pristupovať k ikonám infotainmentu Telefón, Rádio, Navigácia a Hudba. Vďaka ovládaniu na volante ë-C3 nemusí vodič púšťať volant z ruky a tlačidlo „Home“ uľahčuje návrat na domovskú stránku aplikácie. Absencia displeja až tak neprekáža, horizontálne členená prístrojová doska s viacerými úrovňami totiž vyzerá dobre aj bez neho. Opäť – pozrite si fotografie v galérii, je tam verzia so stredovým displejom a aj bez neho. Zaujímavé je, že verzia s manuálnou klímou má podľa nás praktickejšie otočné hardvérové ovládače, zatiaľ čo drahšia verzia mala dotykové.
Infotainmentový displej s uhlopriečkou 10,25 palca obsahuje až druhá zo spomínaných výbav, ktorá je označená ako Max. Okrem toho do nej patria 17-palcové kolesá s diskami z ľahkých zliatin, strešné lyžiny (dekoračné, prakticky nevyužiteľné), navigácia, špeciálne ergonomické sedadlá Advanced Comfort, delená zadná lavica v pomere 60:40, automatická klimatizácia, zadná kamera, bezdrôtové nabíjanie smartfónov, 3D LED zadné svetlá, elektricky ovládané zadné okná, automatické prepínanie svetiel, dvojfarebné prevedenie s čiernou strechou a stmievacie vnútorné zrkadlo. Zaujímavosťou sú farebné vymeniteľné zaklapávacie pásiky na prednom nárazníku a zadných bočných stĺpikoch.