Rozumné ceny
A teraz to najdôležitejšie – nový Citroën C3 v základnej výbave You a s 1,2-litrovým benzínovým trojvalcom bude stáť 14 999 eur a v prípade elektromobilu 23 490 eur. Vo vyššej výbave Max budú oba modely na Slovensku drahšie približne o tri tisícky. A jedna exkluzívna novinka – elektromobil príde v roku 2025 na trh aj s menším 200-kilometrovým dojazdom, pričom v základe bude stáť 19 990 eur. Do slovenských showroomov sa prvé kusy C3-ky dostanú zrejme v priebehu júla a k zákazníkom niekedy na prelome augusta a septembra. Hybrid príde na trh o niečo neskôr.
Interiér je jednoduchý, ale vďaka už spomenutému horizontálnemu členeniu prístrojovej dosky vyzerá originálne. Mimochodom – prístrojová doska má v drahšej verzii Max látkové čalúnenie, v lacnejšej je čisto plastová. Čo nás na tomto aute prekvapilo, bol pomerne veľký vnútorný priestor nielen vpredu, ale aj vzadu. A to aj napriek tomu, že nový ë-C3 len o 19 mm dlhší a o 6 mm širší ako jeho predchodca. Šírka v úrovni lakťov na zadných sedadlách je o 19 mm a na predných sedadlách o 21 mm väčšia, ako je priemer na trhu, priestor pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách je najmenej o 20 mm väčší ako priemer. Kufor má priemerných 310 litrov a pomerne vysoko položenú nakladaciu hranu.
Prvé dojmy z jazdy
Mali sme možnosť vyskúšať ešte predprodukčné kusy s 1,2-litrovým benzínovým motorom a elektromobil. Niektoré funkcie a asistenty boli na nich obmedzené, pretože sa ešte dolaďujú. Citroën totiž prezentáciu svojho kľúčového modelu trochu urýchlil. Vraj preto, aby premiéra nezanikla v rozruchu, ktorý vo Francúzsku vyvolá blížiaca sa olympiáda.
Prvý model, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bol nový benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra kombinovaný výhradne s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Oproti predchodcovi ponúka dve zásadné vylepšenia. Jedným je vyšší maximálny výkon 74 kW, čo je rovných 100 koní a maximálny krútiaci moment 205 Nm. Predchodca ponúkal 61 kW (83 koní) a krútiaci moment 118 Nm. Druhým významným vylepšením je použitie rozvodovej reťaze namiesto remeňa.
Naše jazdné dojmy potvrdzujú to, čo ukazujú technické parametre. Nový motor je výrazne živší, kultivovaný a prekvapivo dobre odhlučnený. Manuálna prevodovka radí dobre, dráhy sú krátke a radenie je presné. Nemáme k nemu žiadnu výhradu. A čo je dôležité – aj spotreba vyzerá zaujímavo. Zatiaľ sme mali možnosť najazdiť s týmto motorom len necelých 200 kilometrov prevažne po okreskách, priemer sme mali hlboko pod šesťlitrovou hranicou.
Druhým testovaným modelom bol elektromobil s deklarovaným dojazdom 326 kilometrov. O pohon sa postará predný elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní), vďaka ktorému zrýchli ë-C3 z 0 na 100 km/h za približne 11 sekúnd. Pôvodom čínska batéria s lacnejšou, ale odolnejšou lítium železo-fosfátovou chémiou (LFP) má kapacitu slušných 44 kWh. Sympatické pritom je, že ë-C3 podporuje nabíjací výkon až 100 kW, čo znamená, že na rýchlonabíjačkách ho nabijete z 20 na 80 % za 26 minút. To nebýva v tejto triede zvykom.
Príjemne nás prekvapila priemerná spotreba, pri jazde prevažne na okreskách sa pohybovala od 11,2 do 11,6 kWh na 100 kilometrov. S touto spotrebou by sme zvládli dokonca o niečo viac, než je deklarovaný dojazd. Maximálny krútiaci moment má tento motor 120 Nm a pravdou je, že aj napriek tomu, že je okamžite dostupný, tak elektrická C3-ka nie je práve „trhačom asfaltu“. Z hľadiska bezpečného predbiehania je však zrýchlenie dostatočné. V základe je 7,4 kW palubná nabíjačka, jednou z mála opcií je 11 kW. Treba rátať s tým, že elektromobil má maximálku obmedzenú na 135 km/h.
Jazdný komfort je pri oboch verziách veľmi slušný. V silnejšej výbave Max zaň vďačia aj špeciálnym sedadlám s extra výplňou Advanced Comfort. Dôležitejšie však je, že C3-ka má v základe tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré výrazne zvyšujú cestovný komfort. V tejto triede by ste podobne efektívne riešenie mali problém nájsť.
Treťou motorizáciou, ktorá však príde na trh až niekedy v priebehu jesene a zatiaľ sme ju nemali možnosť vyskúšať, je Hybrid 100. Ten bude na pohon využívať vyššie spomenutý benzínový trojvalec s rovnakým výkonom a k tomu elektromotor s výkonom 21 kW (28 k). Hybridný systém pracuje so 48V architektúrou. V prípade potreby dokáže pomôcť spaľovaciemu motoru výkonom 9 kW (12 k). Celá pohonná sústava má krútiaci moment 205 Nm, pričom 55 Nm poskytuje elektromotor. Hybrid bude navyše vybavený šesťstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou ë-DCS6.
Záver
Z nášho pohľadu sa nová C3-ka vydarila. Ponúka drsnejší, takmer crossoverový imidž, pričom benzínová verzia sa môže pochváliť v tejto triede nezvyklou svetlou výškou až 197 mm (elektromobil má 163 mm). Interiér je naozaj priestranný a horizontálna architektúra prístrojovky vyzerá zaujímavo s centrálnym displejom rovnako, ako aj bez neho.
Redukcia na dve výbavy prakticky bez možnosti ďalšej individualizácie zjednodušuje výber, zlacňuje a zrýchľuje výrobu. Rozdiel medzi nimi je výrazný a trojtisícový príplatok za vyššiu z nich nám pripadá adekvátny. Po dlhšom čase máme pocit, že francúzska automobilka prišla na trh po všetkých stránkach so zaujímavým modelom, s adekvátnymi motorizáciami a dobre nastavenou cenou. Navyše náš teší, že tento model sa bude kompletne vyrábať na Slovensku, v trnavskom závode Stellantisu.