Dacia bola pred ťažkou úlohou – vytvoriť novú generáciu SUV Duster, z ktorého sa počas 14 rokov stala doslova ikona. Veď sa z nej predalo viac ako 2,4 milióna kusov. Zákazníci na Dusteri milovali dizajn, odolnosť a najmä pohľad do cenníka, ktorý robil vrásky všetkej mysliteľnej konkurencii. Meniť to, čo funguje, však býva riskantné. Lenže rumunská značka nemala inú možnosť. Musela reagovať na prísnejšie emisné a bezpečnostné normy. Aj preto je Duster tretej generácie úplne novým autom. Doslova od podlahy. Veď Rumuni ho postavili na modernej aliančnej platforme CMF-B, ktorú poznáme z Renaultu Clio či Capturu. Používa ju už nové Sandero či Jogger. Duster bol tak v portfóliu Dacie posledným mohykánom starých čias. Druhá generácia sa síce tvárila ako novinka, v skutočnosti mala ale v DNA zapísané gény tej prvej.
Čítajte viac Dacia Sandrider: Dakarský špeciál vyzerá futuristicky a poháňa ho vidlicový šesťvalecŠnorchel aj „odtlačok prsta“
Podarilo sa Dacii zvládnuť túto úlohu? Tak to sme zisťovali počas krátkej prezentácie v oblasti Štiavnických vrchov. Vyfasovali sme trojvalcovú verziu 1,0 TCe Eco-G, teda so základnou pohonnou jednotkou, upravenou aj na spaľovanie LPG, a vo vyššej výbave Journey. Rozmerovo sa Duster príliš nezmenil. Má prakticky identickú dĺžku (+ 2 mm) aj rázvor náprav. Napokon, na zmenu nebol dôvod. Ako vieme, Dacia pripravuje predĺžený 7-miestny Bigster. Dizajnom však urobil Duster obrovský krok vpred. Niekomu bude možno ľúto za jeho „barokovými“ blatníkmi, ale nové plochejšie a jednoduchšie línie Dusteru veľmi svedčia. Vyzerá modernejšie a tiež viac „eko“, keďže sa zbavil všetkého chrómu. Zachoval si nadštandardnú svetlú výšku 209 mm (pre 4×4 až 217 mm) aj „šnorchel“ na predných blatníkoch.
Popritom prináša množstvo nových dizajnových prvkov. Máme tu úzku masku s novým logom či svetlá s grafikou písmena Y. Mimochodom, tie diaľkové používajú naďalej halogénové žiarovky. Téma Y sa objavuje aj dizajne kolies, ktoré majú väčší priemer než v minulosti, v našom prípade až 18 palcov, a tiež v zadných nedelených svetlách. Úplnou novinkou sú maskované kľučky zadných dverí, typické skôr pre športové kupé než SUV. Karosériu chránia robustné plasty v oblasti nárazníkov, blatníkov a prahov. Čierny materiál Starkle je mimoriadne odolný voči poškodeniu a keďže má rovnakú farbu v celej štruktúre, prípadné škrabance na ňom nevidieť. Obsahuje efektné biele recyklované častice, ktoré vytvárajú škvrnitý efekt. Škvrny sú pritom na každom aute odlišné, takže ide o akýsi „odtlačok prsta“.
Verzie 4×2 a 4×4 dostali odlišné nárazníky. To preto, aby drsnejšie štvorkolky zvládli ťažšie terén. Nábehové uhly sú až 31, respektíve 36 stupňov. Náš exemplár sa musel uskromniť s predným nájazdovým uhlom 24 stupňov, no aj tak ide o skvelú hodnotu. Takže niet pochýb, že Duster je mimo asfaltu ako doma. Kvôli odolnosti sa Dacia dokonca rozhodla, že dvere nebudú kryť prahy. Duster má klasický plastový podbeh. Ak schytá „ranu“, odnesie to iba táto časť a spodná hrana dverí ostane nepoškodená. Páčili sa nám aj modulárne strešné lišty, ktoré stačí otočiť o 90 stupňov a máte zrazu nosič s nosnosťou 80 kg. Klobúk dole. Dacii sa opäť podarilo namiešať skvelý dizajnový drink, ktorý ukrýva vysokú funkčnosť aj dostatok štýlu. Duster je nepochybne nápaditejším autom ako množstvo „rozmaznaných“ konkurenčných SUV, ktoré vidia šotolinu radšej len z diaľky.