Namiesto dieselu LPG
Nový Duster ponúka v podstate len tri motory. Dva trojvalcové, 1,0 Eco-G 100 a mild-hybridný 1,2 TCe 130. Jediný štvorvalec patrí novej hybridnej verzii 1,6 SCe Hybrid 140. My sme si vyskúšali základnú litrovú jednotku. Výkonom 67 kW príliš neočarí, lenže Duster váži len 1 351 kg. A navyše, ak spaľuje LPG, jeho výkon narastie na 74 kW, čo je rovných 100 koné, a krútiaci moment na 170 Nm. Takže aj tento preplňovaný trojvalček s nepriamym vstrekovaním sa v Dusteri prejavuje veľmi húževnato. Z miesta dokáže Duster vyraziť s vervou, veď jeho 6-stupňová prevodovka má extrémne krátku jednotku. V podstate nahrádza redukčný prevod, čo bolo pre Duster vždy typické. Až na diaľnici zistíte jeho limity. S predbiehaním treba byť opatrný. Reakcia na stlačenie plynu pri vyšších rýchlostiach je naozaj biedna. Na šestke sa snaží Duster 4×2 zredukovať otáčky v snahe šetriť palivom. Takže pri diaľničnom limite točí približne 2 800 za minútu.


Motor je dobre odhlučnený a na uzde má aj vibrácie. My sme jazdili výlučne na plyn. Päťdesiatlitrová nádrž bohato stačila na cestu z Bratislavy do Banskej Štiavnice aj späť, vrátane jázd v Štiavnických vrchoch. Duster sme pritom nijako nešetrili. Palubný počítač ukázal priemer 9,5 litra plynu na 100 km. Iste by to mohlo byť menej, ale my sme mali naponáhlo. S LPG tak jazdíte vzhľadom na cenu tohto paliva, akoby mal váš Duster spotrebu asi päť litrov benzínu. Čarovný je aj fakt, že 51-litrová plynová nádrž neobrala Duster ani o liter objemu tej benzínovej. Stále do nej natankujete 50 litrov. Asi tušíte, že s takouto zásobou pohonných hmôt má Duster neuveriteľný dojazd. Dacia hovorí až o 1 300 kilometroch. Dovolenka v Chorvátsku bez tankovania? Žiaden problém a ešte vám ostane rezerva.
Podvozkovo o level vyššie
Nový podvozok Dustera odvádza slušnú prácu. Pri dvojkolke s torznou priečkou vzadu ale nečakajte žiaden zázraky. I tak sa v zákrutách nakláňa menej ako jeho predchodca. Na 18-palcových diskoch je možno tvrdší, než by sa patrilo. Radšej by sme volili menšie sedemnástky, ktoré dokážu absorbovať viac nerovností. Slušná je aj zvuková izolácia podvozka. Škoda len aerodynamického hluku. Ten výrazne kazí celkový dojem a je asi najslabšou stránkou Dusteru. Riadenie má výkonný posilňovač, ktorý síce nedáva extra spätnú väzbu, ale na druhej strane zvyšuje komfort. Brzdový systém zasa prichádza s kotúčmi aj na zadnej náprave. Čo treba pochváliť, je, ako Dacia „vybabrala“ s asistenčnými systémami. Áno, na palube sú doteraz nemysliteľné prvky, ako udržiavanie v jazdnom prúde, upozornenie na prekročenie povolenej rýchlosti či dokonca kamera monitorujúca pozornosť vodiča, ale niektoré prvky možno ľahko vypnúť.

Stačí si uložiť osobné nastavenie asistentov a potom tento mód zvoliť dvojitým stlačením tlačidla naľavo od volantu. Takto sa ľahko zbavíte aj otravnej výstrahy pri prekročení „maximálky“. Palec hore. Nový Duster nás nadchol svojím invenčným dizajnom, odolnosťou aj praktickosťou. Jazdu na lacný LPG si mnohí nebudú vedieť vynachváliť a ľahko zabudnú, že pod kapotou už nenájdu úsporný diesel. Pokrok však aj niečo stál. Kým kedysi začínal Duster na cene 9 990 eur, dnes zaplatíte za základ 17 490 eur. Samozrejme, s neporovnateľne bohatšou výbavou, najmä tou bezpečnostnou. Naša verzia 1,0 Eco-G Journey štartuje na 20 390 eurách, ale s príplatkami, ako parkovacou kamerou či metalízou Sanstone sa vyšplhala na 21 620 eur. Nie je už tak ďaleko od niektorých konkurentov, najmä tých z Číny či z Južnej Kórey. V každom prípade má Duster viac štýlu a nápaditosti.