S novým Superbom sme si prvýkrát zajazdili na portugalských cestách už v marci. Škoda sa tam predviedla „nadupanými“ verzia Laurin & Klement, ktoré mali demonštrovať maximum z toho, čo dnes Superb ponúka. Teraz sa ale budeme držať trošku viac pri zemi. I keď nie cenou. Tá sa totiž od čias príchodu tretej generácie poriadne „nafúkla“. V každom prípade bol testovaný Superb Combi 2,0 TDI s výkonom 110 kW, predným náhonom a bez voľby jazdných režimov, presne tou verziou, po ktorej siahne väčšina slovenských zákazníkov. Zodpovedá tomu aj základná úroveň Selection. Ale pozor, už v základe je Superb veľmi slušne vybavený, vrátane automatickej prevodovky. Na manuál totiž v Mladej Boleslavi pri vlajkovej lodi zanevreli. Ale pekne po poriadku.
Od Passatu čo najďalej
Ako vieme, nový Superb sa rodil spolu s Passatom deviatej generácie. V oboch prípadoch išlo skôr o evolúciu, ako vývoj celkom nových áut. Základom ostala platforma MQB, i keď výrazne modernizovaná. Aj preto sa formát Superbu veľmi nemenil. Do dĺžky pribudlo iba 40 mm na konečných 4 902, pričom rázvor náprav ostal na pôvodnej hodnote 2 840 mm. A zo šírky ubudlo prekvapivo 15 mm. Zato dizajn je úplne nový. Dizajnéri to ale nemali ľahké. Unifikácia s Passatom totiž znamenala nutnosť použiť identické dvere aj strechu. Napokon, obe autá schádzajú z rovnakej výrobnej linky v Bratislave. Napriek zviazaným rukám urobili v Mladej Boleslavy maximu. Superb má úplne odlišné predné partie. Autonómna je predná 8-uholníková maska s povrchovou úpravou Dark Chrome aj reflektory s kryštalickými prvkami a k tomu modrým detailom Crystalinium.
Náš exemplár dostal príplatkové matrixové svetlá, ktoré majú v Superbe premiéru. Svietia naozaj parádne. Veď každý reflektor má 36 individuálne ovládaných diód. Protiidúci vodiči sa na oslepovanie nesťažovali. Denné svetlá majú grafiku písmena L. Farby Škody háji aj nárazník, kapota a predné blatníky. Z profilu však Superb spojitosť s Passatom celkom neutají. Vzadu sa líši najmä svetlami s typickou céčkovou grafikou, ktoré sú výrazne užšie a kratšie ako u predchodcu. Zabudnúť nemôžme ani na nápis Škoda v novej grafike, ktorý sa skvie na zadnom veku. Novinka pôsobí síce majestátne, ale nie tak „ostro“ ako Superb z pera predchádzajúceho šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa. Na úhľadnej karosérii totiž ubudlo viacero prelisov, alebo nie sú také nápadné ako v minulosti.
Asi najviac ľúto je nám za pôvodnou prednou kapotou, ktorá sa zarezávala hlboko do blatníkov a jej dokonale lícujúci okraj vytváral súčasť charakteristickej „tornado line“. Jednoducho, kým pri tretej generácii sme išli z dizajnu „do kolien“, tá nová je akási fádnejšia. Oblejšie tvary však priniesli Superbu skvelú aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu Cd 0,25 je v tejto triede výnimočný. Náš testovací exemplár bol lakovaný modrým metalickým odtieňom Cobalt a používal 18-palcové disky Dofida. Tie sú za príplatok. V základe má úroveň Selection sedemnástky. Ani tie by nám na Superbe nevadili. Kým v prípade exteriéru môžeme polemizovať, či je štvrtá generácia krajšia ako tá tretia, už prvý pohľad do kabíny vás presvedčí, že Superb sa posunul hneď o level vyššie.