Ani naftový základ nesklame
Pre Superb pripravila Škoda šesť motorizácií. Nám sa dostal do rúk základný diesel 2,0 TDI Evo s výkon 110 kW a krútiacim momentom 360 Nm, ktorý bude stredobodom záujmu slovenských zákazníkov. Silnejší diesel sa už totiž páruje s pohonom 4×4, čo ženie cenu prudko nahor. Ide o modernizovaný liatinový 4-valec s odlišnou výkonovou krivkou. Možno sa tých 150 koní nezdá veľa, veď pohotovostná hmotnosť presahuje 1 700 kg, ale pravdou je, že naftový Superb má dostatok temperamentu. Pomáha mu 7-stupňová prevodovka s dvojicou mokrých spojok. Na stovku zrýchľuje za 9,3 sekundy a s akceleráciou skončí až pri údaji 222 km/h. Motor prekvapí najmä rýchlou reakciou na stlačenie plynu, a to už od 1 500 otáčok za minútu. Turbodieru sa Škode podarilo potlačiť na minimum. Ani vo vyšších rýchlostiach vás pri stlačení plynu Superb nesklame.


Je výborne odhlučnený, takže pri ustálenej rýchlosti motor v kabíne takmer nepočuť. Až keď mu šliapnete na krk, ozve sa typický „barytón“. Stále však s mierou, ktorá neobťažuje posádku. Čo je však podstatné, zachovanie naftového motora pod kapotou Superbu znamená čarovne nízku spotrebu. Toto priestranné a komfortné kombi jazdilo s dlhodobým priemerom za viac ako 2 000 km, iba za 5,5 litra nafty na 100 km. Náš priemer od tankovania za 600 km predstavoval 5,8 litra a to vrátane mestskej premávky aj diaľnic. Na diaľnici pomáha Superbu siedmy prevodový stupeň, keď na limite točí motor len 1 950 otáčok, ale aj spomínaná špičková aerodynamika. Cítiť to keď dáte dole nohu z plynu, respektíve zaradíte neutrál,. Superb akoby nechce zastaviť a s ľahkosťou si '“reže“ cestu vzduchom. Takže ani pri diaľničnej stotridsiatke si nepýta viac ako šesť litrov nafty.

Možno by dokázal zísť so spotrebou ešte nižšie, ale naša verzia nebola vybavená voličom jazdných režimov Driving Mode Select. To znamená, že nemala mód Eco, takže nedokázala plachtiť. Chýba aj dnes už bežný mild-hybridný okruh, ktorý Škoda vyhradila pre benzínový 4-valec 1,5 TSI Evo 2. Pri spotrebe 5,5 litra vám ale za týmito vychytávkami ľúto nebude. A ako Superb jazdí? Bohužiaľ, vo výbave Selection chýba podvozku tá najväčšia novinka – adaptívne dvojventilové tlmiče DCC Plus. Nastavenie podvozka má jedinú charakteristiku. Škodováci to však zvládli dobre. Superb je naladený skôr tuhšie, čo mu prospieva v zákrutách, ale dobrá izolácia podvozka robí auto subjektívne komfortnejším. Nejakú extra plavnosť od náprav neočakávajte. Možno by sme preto radšej volili menšie 17-palcové disky než príplatkové osemnástky.
Podvozok na nemeckú notu
Tak ako je dnes zvykom, v zákrutách sa správa Superb nedotáčavo, no limit má poriadne ďaleko. Riadenie je komfortné, presné a pritom nie zbytočne preposilované. Športové emócie s ním nezažijete. Napokon, toto je diaľničný hltač kilometrov, ktorý vás má doviesť do cieľa bez únavy a to nepochybne Superb zvláda na jednotku. To, čo mu môže uškodiť, je jeho ambiciózna cena. Naša, nijak zvlášť „nadupaná“ verzia Selection, začína na 42 240 eurách. Aj to so zľavou vo výške 2 000 eur. Len pre zaujímavosť, ak by sme to porovnali s cenníkom z roku 2016, keď prichádzala na trh tretia generácia, zaplatili by ste za podobnú verziu Ambition približne 30 000 eur. Aj vyšperkovaný Laurin & Klement stál s motorom 2,0 TDI a dvojspojkovou prevodovkou nie viac ako 37 000 eur a to mal všetky asistenty a kožený interiér.

To ale nie sme celkom na konci, pretože s matrixovými svetlami, metalízou, väčšími kolesami, paketom Transport, interiérom Loungue a balíkom Assisted Drive, ktorý obsahuje adaptívny tempomat a udržiavanie v jazdnom prúde, vyletela cena na 48 976 eur. Stále sa bavíme o predokolke a základnom naftovom motore. Viac zo Superbu a jeho nových technológií, ako podvozku DCC by ste získali vo vyšších stupňoch vybavenia. To sa už ale bavíme o cene vysoko cez 50 000 eur. Aj na tejto hranici však už má Superb množstvo konkurentov, i keď zväčša skôr v triede SUV. Škoda využíva práve fakt, že mainstreamové automobilky to so sedanmi a kombi strednej triedy už dávno vzdali a že prémioví rivali od Mercedesu-Benz, BMW či Audi sú ešte výrazne drahší.