Škoda Kodiaq patrí na Slovensku v kategórii väčších SUV k absolútnym bestsellerom. V uplynulom roku sa ich na slovenskom trhu predalo 1 564, čo značí, že Kodiaq sa stal ôsmym najpredávanejším autom v nabitej kategórii SUV a crossoverov. Za prvých 5 mesiacov tohto roku sa ich predalo 676, takže Kodiaq sa aj tesne pred generačnou výmenou držal v tejto kategórii v top 10.
Drvivá väčšina z Kodiaqov, ktoré sa predali na našom trhu malo pod kapotou niektorý z ponúkaných naftových motorov, tri štvrtiny zo všetkých predaných kusov mali aj pohon 4×4 a takmer 87 percent bolo vybavených automatickou prevodovkou. Po generačnej výmene už budú automatom vybavené všetky, pretože manuálna prevodovka pri tomto modeli z ponuky vypadla.
Zvonku evolúcia, vnútri revolúcia
Na prvý pohľad vyzerá modernizovaný Kodiaq dynamickejšie a vďaka hranatým podbehom kolies aj robustnejšie ako predchodca. A nie je to len dojem, auto oproti nemu skutočne narástlo. Aspoň do dĺžky – a to o o 61 mm na 4 758 mm, pričom rázvor náprav je 2 791 mm. Šírka 1 864 mm a výška 1 659 mm sú takmer identické ako u predchodcu. Zväčšil sa aj kufor. V päťmiestnej verzii o 75 litrov na 910 litrov pri pevných zadných sedadlách.
Spredu nový Kodiaq zaujme matrixovými LED svetlami novej generácie. Od predošlej sa odlišujú tým, že obsahujú o 50 percent viac svetelných segmentov a ponúkajú o 15 % vyšší svetelný výkon. Ďalšou novinkou, ktorá má v Kodiaqu premiéru, je príplatková podsvietená lišta, tiahnuca sa celou prednou maskou, ktorá svetlomety prepája. Nie je tak výrazná ako podsvietená maska v Enyaqu, pôsobí oveľa decentnejšie a priznávame, že sa nám páči viac.
A keď sme už pri svetlách – prepracované sú aj tie zadné. Majú nový široký svetelný podpis v tvare písmena C, siahajúci ďaleko do stredu piatych dverí. V spodnej časti ich spája lišta, ktorá by vyzerala oveľa lepšie, ak by bola celá podsvietená. Respektíve, pri pohľade na zadnú časť auta si dovolíme kacírsku myšlienku – výrazné zadné svetlá by možno pôsobili lepšie bez nej.
A čo sa nám na novom Kodiaqu subjektívne páči – je na ňom oveľa menej lesklého chrómu. Nahradila ho buď čierna farba alebo matný chróm. V tomto farebnom prevedení sú názov modelu a nápis Škoda na piatych dverách, logo Škoda na kapote, rovnako ako aj D-stĺpik. Ten je v najvyššej výbave Sportline čierny a Kodiaq s ním podľa nás vyzerá oveľa lepšie.
Vynovený interiér
Pozrime sa teraz na interiér, ten je totiž prepracovaný radikálne a so silným dôrazom na využitie udržateľných materiálov. Dizajn je ladený podobne ako v elektrickom Enyaqu. Z hľadiska materiálov a farebného spracovania sme v testovanom Kodiaqu mali príplatkový interiér Suite Cognac s poťahom sedadiel a prístrojovej dosky v kombinácii hnedá koža/umelá koža. Ten zvýšil cenu testovaného auta takmer o dve tisícky. O ďalšie vyše dve tisícky ju zvýšil balík Convenience Plus Klima, obsahujúci okrem iného bezkľúčové ovládanie, predné sedadlá s masážou, odvetrávaním a vyhrievaním, zadné elektrické dvere s virtuálnym pedálom a pár ďalších drobností. To, čím nový Kodiaq zaujme hneď, nie je len dôraz na vnímanú kvalitu, ale aj veľký vnútorný priestor – ako vpredu, tak aj vzadu a mimoriadne pohodlné predné sedadlá.
Vynovenej palubnej doske dominuje voľne stojaca obrazovka infotainmentu, ktorá môže mať uhlopriečku 10 alebo 13 palcov. Grafika a rozlíšenie displeja sú špičkové, hanbiť by sa za ne nemusela žiadna prémiová značka. Pod ňou sa nachádza ďalšia novinka, ktorou sa môže pochváliť aj nový Superb. Sú ňou tri nové multifunkčné ovládače (Smart Dials), umožňujúce rýchly prístup k celému radu funkcií vozidla.
Ide o klasické otočné hardvérové ovládače, každý z nich má však v strede malý farebný displej s aktívnou plochou s priemerom 32 mm. Jeho stlačením môžete meniť ovládané funkcie, všetko pritom krásne vidíte aj na veľkom stredovom displeji. Po stlačení dva krajné ovládajú ventiláciu, vyhrievanie a odvetrávanie predných sedadiel. Pri prostrednom si môžete prepínať medzi hlasitosťou audia, intenzitou ventilácie, smeru prúdenia vzduchu a jazdnými režimami. Klimatizáciu môžete ešte ovládať aj tlačidlami medzi trojicou koliesok. Je to dobré a predovšetkým prehľadné riešenie, ktoré určite treba pochváliť.
V interiéri sa nachádza aj jedna celkom nová „simply clever fičúra“ – je ňou čistič displeja (de facto hubka) umiestnený v stredovej konzole. Je to drobnosť, ktorá sa však počas jazdy ukázala ako mimoriadne praktická.