
Nová verzia Mercedesu-Benz GLC bola predstavená takmer presne pred dvomi rokmi. Zvonku neboli zmeny nijak dramatické, aj keď auto oproti svojmu predchodcovi mierne podrástlo. Zato v interiéri to už bola celkom iná káva.
Mierne zmeny v exteriéri, podstatné v kabíne, kľúčové pod kapotou
Na palubnej doske v tvare krídla sa akoby vznášal digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca. Spoločnosť mu robí 11,9-palcová obrazovka, „vyrastajúca“ zo stredového tunela. Je jemne natočená na vodiča. Modernú atmosféru dotvára nový dizajn opierok hláv a najmä dekoračné materiály, ako kožou čalúnená palubná doska či obloženie z rôznych drevených dýh alebo interpretácie karbónu. Systém Energizing dokáže meniť náladu v kabíne pomocou zmien klimatizácie, osvetlenia či vôní. Viac svetla prepúšťa do kabíny otvárateľné panoramatické okno. Manipulácia s batožinou je o to ľahšia, že GLC má v sérii elektricky ovládané veko kufra.

My sme mali možnosť vyskúšať extrémnu verziu Mercedes-AMG GLC 63S E Performance. Tá má aj svoje dizajnové špecifiká. Predné svetlomety v hornej časti nadväzujú na obloženie chladiča špecifické pre AMG, čím opticky zdôrazňujú šírku vozidla. Na prvý pohľad zaujme spojler predného nárazníka AMG s veľkými vstupmi vzduchu, vertikálnymi plutvami a prídavnými krídelkami. Vzadu sú výrazné dvojdielne prepojené svetlá, špecifický AMG nárazník s difúzorom a samozrejme aj dve dvojité koncovky výfuku.
Pokiaľ ide o interiér, samozrejme v ňom nechýbajú športové sedadlá AMG, ktoré sú aj pri výbornom bočnom vedení až prekvapujúco pohodlné. Dizajnovou zaujímavosťou je vyrazené logo AMG na predných opierkach.
Vodič má k dispozícii sériový volant AMG Performance, ktorý je na spodnej strane mierne sploštený, v oblasti úchopu perforovaný a je vybavený striebornými hliníkovými radiacimi páčkami. Dve okrúhle tlačidlá AMG na volante umožňujú rýchle a presné ovládanie rôznych funkcií ovplyvňujúcich dynamiku jazdy a jazdných programov AMG Dynamic Select.
Špecificky upravený je aj infotainment MBUX, ktorý obsahuje rôzne ukazovatele a funkcie, špecifické pre AMG. Týka sa to prístrojového štítu, vertikálne orientovaného centrálneho displeja a aj head-up displeja. Súčasťou výbavy je aj funkcia AMG Track Pace, ktorá slúži na evidovanie dát pri jazdení na okruhu. Konkrétne to znamená, že počas jazdy rôzne senzory desaťkrát za sekundu zaznamenávaj vyše 80 rôznych údajov, napríklad rýchlosť, zrýchlenie, uhol natočenia kolies, dosiahnuté časy a podobne
Na výber sú dva výkonné modelové varianty – a oba sú po novom už len štvorvalce, čo by pri ikonickom AMG bolo ešte pred pár rokmi takmer nemysliteľné. Doba a však mení a s ňou prichádzajú aj nové technológie. Koniec-koncov, ak sa pozrieme na parametre oboch motorov, tak minimálne podľa čísiel sú dôstojnými pokračovateľmi línie AMG . Základom je GLC 43 4MATIC s benzínovým dvojlitrovým štvorvalcom s maximálnym výkonom 310 kW, resp. 421 koní a krátkodobým zvýšením výkonu o 10 kW (14 k).
Druhým do partie je naozaj extrémny model GLC 63 S E Performance, ktorý má pod kapotou taktiež benzínový štvorvalec, tentokrát však doplnený elektromotorom a menšou batériou, takže ide o plug-in hybrid. Ten by mal mať aj pri vysokom systémovom výkone 500 kW, resp. 680 koní kombinovanú spotrebu len 7,5 litra na sto kilometrov. Okrem toho zaujme aj systémový krútiaci moment, ktorý mierne prekračuje 1000 Nm hranicu. Extrémne hodnoty pri tomto agregáte (ide o najvýkonnejší štvorvalec na svete) boli dosiahnuté aj využitím niektorých technológií z Formule 1. Pozrime sa naň podrobnejšie.
Štvorvalec s technológiou z F1
Agregát s interným označením M139l (l znamená pozdĺžne zabudovanie) je aktuálne jediným sériovo vyrábaným motorom, ktorý je preplňovaný elektrickým turbodúchadlom. Ide o upravenú technológiu, ktorú už niekoľko rokov využíva tím Mercedes-AMG Petronas v seriáli Formule 1.
Priamo na hriadeli turbodúchadla, teda medzi turbínovým kolesom na výfukovej strane a kolesom kompresora na strane nasávania, je integrovaný elektromotor so šírkou približne štyri centimetre. Ten je elektronicky riadený a priamo poháňa turbo dovtedy, kým na to nemajú výfukové plyny dostatok energie.
Výrazne sa tým zlepšuje odozva v celom spektre otáčok vrátane voľnobežných otáčok. Elektrifikácia turbodúchadla okrem toho umožňuje dosahovať vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach. Táto technológia dokáže udržiavať plniaci tlak aj vtedy, keď vodič uvoľní plyn, alebo keď brzdí. Vďaka tomu je neustále zaručená priama odozva. V porovnaní s modelom GLC 43 je turbodúchadlo v modeli GLC 63 S výrazne väčšie. To umožňuje vyšší prietok vzduchu, a tým aj ešte vyšší výkon.

Dvojliter v modeli GLC 63 S E Performance kupé má maximálny výkon 350 kW (476 koní) a maximálny krútiaci moment 545 Nm, čo značí, že je najsilnejším sériovo vyrábaným štvorvalcom na svete. Tento motor je skombinovaný so synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi, ktorý má výkon 150 kW (204 k) a je umiestnený na zadnej náprave.
Systémový výkon tohto „komba“ je 500 kW (680 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 020 N. Vďaka nim auto dokáže na stovku zrýchliť za 3,5 sekundy, čo je údaj, za ktorý sa nemí hanbiť ani žiadny superšport. Zvuk pri zrýchľovaní je mierne upravovaný, čo si tento model mohol odpustiť. Maximálka je elektronicky obmedzená na 275 km/h.

Keďže ide a plug-in hybrid, auto má aj relatívne malú batériu s využiteľnou kapacitou len 4,8 kWh. Aj vďaka nej dokáže GLC v tomto extrémnom prevedení prejsť podľa údajov výrobcu čisto na elektrinu približne 12 kilometrov. Reálne sme na elektrinu nedokázali prejsť ani 10 kilometrov, ale to nie je dôležité. Prídavný elektromotor má oveľa väčší zmysel pri maximalizácii jazdnej dynamiky Jazdný prejav auta výraze závisí od zvoleného jazdného režimu a ako je pri AMG zvykom, môžete si individualizovať takmer všetko – pohon, podvozok a samozrejme pomocou podrobnejších nastavení aj optimalizovať jazdnú dynamiku. Máte k dispozícii adaptívne tlmiče s nezávislou reguláciou tuhosti, natáčaciu zadnú nápravu, aktívne stabilizátory, zadný samosvor a samozrejme netreba zabúdať ani na pokročilú a dokonale vyladenú elektroniku.
Záver
Spotrebu na úrovni 7,5 litra sme nedosiahli, jedine na okreskách a s ľahšou nohou na plyne sme sa dostali na 8 litrov, priemer atakoval dvojcifernú hranicu a pri dynamickejšej jazde ste sa vedeli dostať aj na 12 litrov.
Ak však vezmeme do úvahy extrémny výkon auta, pohon 4×4 (ten je mimochodom variabilný, kľudne môže smerovať plná hnacia sila aj výlučne na zadnú nápravu) a pomerne vysokú hmotnosť, sú to stále vynikajúce hodnoty. Pri nasadení štvorvalcov v aute s označením AMG možno niektorí fanúšikovia stuttgartskej značky pozdvihnú obočie.

V skutočnosti je však plug-in hybridná zostava v testovanom aute z nášho pohľadu prehliadkou najmodernejších progresívnych technológií, aké v súčasnosti Mercedes-Benz dokáže v „civilnom“ aute ponúknuť . Po jazdnej stránke je Mercedes-AMG GLC 63S E Performance plnokrvným AMG, v ktorom si jazdu možno naozaj dokonale užiť.
Jeho výhodou je z nášho pohľadu navyše aj pomerne civilný vzhľad, maskujúci potenciál tohto modelu a taktiež to, že v komfortnom nastavení je auto jednoznačne pohodlné, ponúka veľmi dobrý cestovný komfort a bez problému bude plniť úlohu rodinného auta. S tým rozdielom, že po odvezení detí do škôlky s ním môžete pokojne zamieriť na okruh, kde dá poriadne zabrať mnohých podstatne drsnejšie sa tváriacim autám.