Nie je to tak dávno, čo si museli maniaci do motoriek BMW upravovať svoje „kafíčka“ tak trochu svojpomocne. Lenže všetko zmenil rok 2013. BMW Motorrad predstavilo k 90. výročiu značky roadster R nineT. Malo ísť pôvodne o limitovanú edíciu bavoráckej klasiky s možnosťou rozsiahlej personalizácie. Úspech bol okamžitý. Nakoniec sa z R nineT vyvinul celý modelový rad. Pribudli deriváty Scrambler, Pure, Urban G/S alebo Racer. Jednoducho, nový roadster sa rýchlo zabýval v ponuke BMW. Neprekvapuje, že po desiatich rokoch prišila na rad nová generácia. A nielen to. BMW Motorrad rozšírilo ponuku aj smerom nadol. Okrem R12 nineT predstavilo aj jeho dvojičku R12, ktorá zamierila k vyznávačom cruiserov. Hoci má DNA spoločné s nineT , je to komfortnejší a menej okázalý stroj bez náznakov agresivity.
Evolúcia v tom najlepšom zmysle slova
Práve R12 sa nám dostalo do redakcie. Ako vstupná brána do sveta bavoráckych cruiserov, hoci cenou rozhodne nezaprie svoj prémiový pôvod. Novinka podstúpila celý rad zmien. Má nový mostový oceľový rám, nový zadný trubkový rám, kolmejší uhol riadenia a o 24 mm dlhší rázvor náprav (1 520 mm). To podstatné však zostalo. R12 je extrakt tradičnej koncepcie BMW oholený doslova na kosť. Možno vám príde R12 trochu retero, ale to nie je asi ten správny výraz. Ide skôr o nekončiacu evolúciu, ktorá začala rovnomenným modelom už v roku 1935, hoci s viacerými prestávkami. Všetko čo na R12 vidíte je jednoducho „bavorácke“. Nádrž sa svojim tvarom odvoláva na modely zo sedemdesiatych rokov, no a vzduchom chladený boxer s valcami, ktoré vykúkajú spod nádrže je doslova ikonou.
Nechýba ani kardan ukrytý v jednostrannej zadnej vidlici, ktorú BMW používa už od čias K100. Dutý náboj a jednostranné uchytenie vytvára pri pohľade zľava pocit levitujúceho kolesa – dokonalý technologický kontrast ku klasickým krivkám tejto motorky. Jednoducho, R12 je pastvou pre oči. Snáď len masívny zadný blatník mu dodáva zbytočne staromódny vzhľad. Robustné spracovanie každého detailu sľubuje vysokú kvalitu konštrukcie. Novinka má na dĺžku 2 200, na šírku 830 a na výšku 1 110 mm. Cruiser ponúka pohodlný posed. Poloha za zvýšenými riadidlami je takmer kolmá, čo je dané aj motorom boxer. Stúpačky sú až za valcami, takže priestoru na nohy nie je nazvyš. Poteší však, nízka poloha sedadla, len 754 mm, takže nohami ľahko dočiahne na zem aj s „konfekčnou“ výškou.
To veľmi pomáha udržať stabilitu počas státia. Ak je to potrebné, na zemi môžete mať obe nohy. Nádrž nie je zbytočne široká, takže nezavadzia stehnám. Naopak, môžete ju zovrieť čo vám dá pocit istoty v zákrutách. Osud spolujazdca je ale trochu smutnejší. Jednoducho, R12 je cruiser pre samotárov a egoistov. Príplatkové zadné sedadlo má len núdzový charakter. Kým jazdec môže s R12 hltať kilometre celé hodiny, druhý člen posádky toho bude mať po krk už po prvej stovke. Aj kvôli vysoko umiestneným stúpačkám. Jadrom charakteru R12 je ale jeho vzduchom chladený dvojvalec (Euro 5). Iste, existujú aj lepšie motory, ale žiaden nie je spätý s BMW tak, ako tento krátkozdvihový boxer s vŕtaním 101 a zdvihom len 71 mm. Má objem 1 170 kubických centimetrov a výkon 70 kW (95 k) pri 6 500 otáčkach.
Výkonu na rozdávanie
Krivka krútiaceho momentu s maximom 110 Nm takmer kopíruje tú výkonovú. Veď „krúťák“, vrcholí pri 6 000 otáčkach, len o 500 nižšie ako výkon. Boxer oživíte veľmi jednoducho, pretože R12 má bezkľúčové štartovanie. Paradoxne, na odomknutie vidlice a nádrže kľúč potrebujete. Zvlášť zámok riadenia pôsobí pri prémiovej cene trochu lacno. Ale späť k motoru. Po stlačení tlačidla sa okamžite ozve typický „rachot“ a celý stroj prestúpia vibrácie, pre ktoré budete R12 doslova milovať. Všetko je však naladené s mierou. Žiadna akustická exhibícia ani rušenie susedov sa nekoná. Pre niekoho bude R12 možno až zbytočne tiché, ale vyplýva to z jeho nenásilnej povahy. Veď v porovnaní s nineT má výkon znížený o 14 koní a krútiaci moment o 5 Nm.
Báť sa nemusíte ani „klopného momentu“. Pri prudkom pridaní plynu so stlačenou spojkou vás táto motorka nebude chcieť hodiť do priekopy, tak ako väčšia er-osemnástka. Neviniatko to ale rozhodne nie je. Len svoj potenciál trochu skrýva za dobre vyváženým chodom. Motor je dokonca tolerantný k nízkym otáčkam, ktoré dvojvalce veľmi nemusia. Ak nechcete zrýchľovať, dva valce sú ochotné bez reptania točiť 1 300 otáčok. No ak rukoväť plynu otočíte, ozve sa okamžite súboj hardvéru so silami, ktoré musí zvládnuť. Takže je na čase podradiť. Šesťstupňová prevodovka je neskutočne presná. Každý prevod zapadá s jasným mechanickým cvaknutím. Naopak, neutrál sa radí mäkko, čo nebýva vždy zvykom. Navyše ho indikuje združený prístroj, rovnako ako zaradený prevodový stupeň – skvelé pre orientáciu i keď spätnej väzby od motora by bolo dosť aj bez pohľadu na „budíky“.
Aj chybičky krásy
Mimochodom, s balíkom Comfort dostávate možnosť radenia prevodov bez spojky, lenže ku cruiseru akosi práca so spojkovou pákou patrí. Ten pravý hardcore začína, keď sa otáčky boxera prehupnú cez 3 000 za minútu. Vtedy si uvedomíte, akú neutíchajúcu silu táto motorka má. Napokon, so zrýchlením končí R12 až pri údaji 203 km/h. Aj preto oceňujeme výkonnú prednú brzdu a štandardne dodávaný volič režimov Rock & Roll . V móde Rock sú reakcie na plyn vyslovene ostré, no po prepnutí do módu Roll sa z R12 stáva oveľa priateľskejší crusiser na potulky kľukatými cestičkami vidieka. Pokojne si vieme R12 predstaviť aj s menším a slabším motorom. Deväťdesiat päť koní nie je podmienkou „kochania“ sa. Možno by ste skôr ocenili nižší apetít. BMW Motorrad udáva spotrebu 5,1 litra benzínu na 100 km. A presne tam sme sa pohybovali aj my.
Nič moc, veď s podobnou dávkou paliva dnes dokáže jazdiť hatchback BMW 120 s výkonom 125 kW a pohotovostnou hmotnosťou 1 500 kg. Zaujímavé je, že rozptyl spotreby je minimálny, či už sa snažíte jazdiť ekonomicky, alebo R12 šliapete na krk. Jednoducho, aj tu vidieť, že svet motocyklov tak trochu zaostáva za tým automobilovým. R12 tiež prekvapí absenciou niektorých elementárnych prvkov. Okrem bezkľúčového odomykania, ktoré nie je k dispozícii ani za príplatok, napríklad aj chýbajúcou informáciou o stave paliva. Zobrazuje sa len počet km od signalizácie rezervy. Pri prémiovej motorke so 14-litrovou nádržou, ktorá stačí tak na 250 km, by sme palivomer akosi očakávali.
Solídny, ale tuhý podvozok
O otáčkach motora vás zas informuje výlučne palubný počítač, aj to len digitálne a po stovkách. Centrálne umiestnený analógový „budík“ s klasickou ručičkou je síce krásny, ale hodil by sa aj otáčkomer. Ten vám však BMW ponúkne len s príplatkovým digitálnym panelom, ktorý zas absolútne neladí s touto „hardvérovou“ klasikou. Jazda na R12 je však príjemná, no cítiť, že základy čerpá z ostrejšej verzie nineT. Podvozok s prednou vidlicou s priemerom 45 mm aj zadným jednostranným zavesením je naladený tuhšie. Možno až príliš na túlavú povahu R12. Veľkú plavnosť od neho nečakajte. Veľa s tým nenarobíte, pretože nastaviteľné je len zadné zavesenie. Ak chcete viac, musíte zamieriť k R12 nineT s 12-stupňovou reguláciou tuhosti prednej vidlice. Lenže to je tak trochu iná motorka.
Obe kolesá majú zdvih 90 mm. Mimochodom, to predné má priemer 19 a zadné 16 palcov, tak ako sa na cruiser patrí. Funguje to dobre. R12 dokonca prekvapí ľahkou ovládateľnosťou. Hoci má na váhe 225 kg, boxer mu zaručuje nízke ťažisko. Na ostrú jazdu v zákrutách sa však nechystajte. Pri väčších náklonoch sa valce približujú nebezpečne k asfaltu. Oceníte ale celkový jazdný prejav. Kombináciu robustnosti, brilantného spracovania, nádherného dizajnu, dobrej ergonómie a emócií, ktoré R12 ponúka. Budete s ním tiež neprehliadnuteľný. Nie je to však motorka pre každého. S hmotnosťou 225 kg od nej nečakajte ľahkú manipuláciu kdesi v meste a v zákrutách zas ľahkosť a obratnosť „naháčov“. A už vôbec nie komfort na dlhých trasách vo dvojici. Najsilnejšou zbraňou R12 je jeho nákazlivý štýl a unikátnosť.
Čítajte viac Chcete nosiť na ruke funkčný motor V16? Bugatti vám to umožníOdolný musíte byť aj pri pohľade do cenníka. Za svoje kvality si totiž nechá R12 zaplatiť. Pôvabný a dobrodružný cruiser začína na 13 990 eurách. Lenže ak siahnete po doplnkoch, cena vystrelí nahor. Za bordové dvojfarebné lakovanie Aventurine Red si priplatíte 610 eur a za paket Comfort, ktorý obsahuje vyhrievané rukoväte, tempomat či hill-holder ďalších 990. Určite by sme doň investovali. No a potom sme mali sedadlo spolujazdca (200 €), kontrolu tlaku v pneumatikách (250 €), LED reflektor Pro (200 €) či Conected Ride Control, ktorý prepája váš smartfón s motorkou (280 €). Cenovka sa tak vyšplhala na 16 240 eur. Áno, R12 je výrazne drahšia ako podobne ikonická motorka Moto-Guzzi V7 Stone, i keď s menším motorom, ale stále nejde o sumu, ktorá bola z ríše snov.