Ak by sme chceli byť naozaj presní, tak prvé elektrifikované auto Škoda predstavila už pomerne dávno – pred vyše 100 rokmi. Bol ním model Laurin & Klement typ E z roku 1908. Nás však zaujíma skôr elektrická súčasnosť mladoboleslavskej značky.
Tá začiatkom roku 2020 uviedla na trh prvé plne elektrické sériové vozidlo v histórii Škody, bol ním model Citigo iV. Ten však veľkú dieru do sveta nespravil. Po ňom nasledoval na jeseň 2020 podstatne zaujímavejší a komerčne neporovnateľne úspešnejší model – Enyaq, postavený na modulárnej platforme pre elektromobily MEB koncernu Volkswagen. Následne v roku 2022 pribudla karosárska verzia Enyaq Coupé. Na druhý „plnokrvný“ elektromobil Škoda sme museli čakať až do roku 2024.
Bude ním elektrický Karoq, teda Elroq. Ten sme si ako maskovaný prototyp mohli nielen pozrieť, ale absolvovať na ňom aj prvé kilometre počas jeho predstavenia v holandskom Amsterdame. Na oficiálnu premiéru Elroqu bez maskovania si ešte musíme pár týždňov počkať, mala by sa uskutočniť začiatkom októbra tohto roku.
Z hľadiska vonkajšieho dizajnu sa toho o aute povedať veľa nedá, keďže bolo stále maskované. Ale niekoľko dôležitých vecí konštatovať možno, iné sa zas dajú naznačiť. V prvom rade – Elroq bude úplne prvým komerčným modelom, vytvoreným na základe nového dizajnového jazyka Škody, ktorý sa volá Modern Solid. Preň bude typických niekoľko zmien. Napríklad z prednej kapoty sa stratí logo Škody a bude nahradené menom automobilky. Rovnaká zmena sa týka aj loga na volante, nahradí ho nápis Škoda.
Taktiež bude mať úplne novú prednú masku, nazvanú Tech-Deck Face. Tá po dizajnovej stránke už nebude mať nič spoločné s maskou Crystal Face, ktorú využíva Enyaq a bude sa odlišovať aj od masky spaľovacích áut. Nová maska bude obsahovať senzory, ako je radar a predná kamera a taktiež by mala byť podsvietená.
Predné svetlomety prídu v dvoch verziách, obe budú LED. Top budú matrix predné svetlomety s 36 svetelnými segmentmi. Horná časť svetlometu má nový tvar denných svetiel so štyrmi obdĺžnikovými otvormi. U zadných svetiel zostáva Škoda verná zavedeným dizajnovým princípom, ako je svetelná grafika v tvare písmena C a čiastočne osvetlené kryštalické prvky, ktoré ladia s dizajnovým jazykom Modern Solid. Tiež zadné svetlá sú k dispozícii v dvoch verziách, pričom obe sú full LED, nechýbajú ani dynamické smerovky.
S trochou zjednodušenia možno povedať, že Elroq má rozmerovo a dizajnovo blízko ku Karoqu. Má s ním podobný objem kufra – 470 litrov, čo je o približne 50 litrov menej, než ponúka Karoq a oba modely sú takmer rovnako dlhé. Karoq meria 4 390 milimetrov, Elroq je so 4 488 milimetrami o desať centimetrov dlhší.
V interiéri a aj po jazdnej stránke je to však de facto zmenšený Enyaq. Napríklad pred vodičom je malý 5-palcový virtuálny prístrojový štít, ktorý bude majiteľom Enyaqov veľmi dobre známy. Za príplatok bude môcť mať Elroq aj head-up displej, v strede palubnej dosky bude 13-palcový displej infotainmentu. Ten bude jednoduchší, prehľadnejší a „škodováci“ sľubujú, že bude fungovať plynulo, rýchlo a nič sa nebude odpájať.
A teraz to najdôležitejšie – pozrime sa pod kapotu. Elroq stojí na modulárnej platforme Volkswagenu MEB a bude k dispozícii až s tromi rôznymi kapacitami batérie – 50, 60 a 85 kWh. Tú sú bližšie parametre:
Škoda Elroq – dostupné verzie podľa kapacity batérie
Verzia | 50 | 60 | 85 | 85× |
---|---|---|---|---|
Druh batérie | Li-ion | Li-ion | Li-ion | Li-ion |
Kapacita batérie (kWh) (brutto/netto) | 55/52 | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Výkon (kW) | 125 | 150 | 210 | 220 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 180 | 180 |
Pohon | zadný | zadný | zadný | 4×4, 2 elektromotory |
Verzie s najväčšou kapacitou batérie by mali mať dojazd až 560 kilometrov. My sme mali možnosť absolvovať prvé desiatky kilometrov práve s ňou, väčšinu z nich v meste a po vidieckych cestách v bezprostrednom okolí Amsterdamu s krátkou diaľničnou vložkou, navyše v úseku s obmedzenou maximálnou rýchlosťou.
To značilo priemernú spotrebu mierne pod hranicou 15 kWh na sto kilometrov a pri najekonomickejšej jazde sme sa krátkodobo dostali aj pod 12 kWh. Reálne by teda, aspoň v teplom období, mal Elroq s najsilnejšou batériou skutočne zvládnuť vyše 500 kilometrov. Auto sa po jazdnej stránke naozaj správalo ako malý Enyaq, bolo komfortné a za zmienku stojí, že priemer otáčania má nižší ako Fiat 500.
Všetky varianty podporujú rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom, avšak s rôznym nabíjacím výkonom. Modely Elroq 85 a Elroq 85× možno nabíjať jednosmerným prúdom výkonom až 175 kW. Akumulátory všetkých štyroch verzií možno nabiť z 10 na 80 percent kapacity už za 28 minút. V AC nabíjacích staniciach sa všetky modely Elroq nabíjajú rýchlosťou až 11 kW, pričom plné nabitie trvá približne 5,5 až 8 hodín v závislosti od daného variantu. Dôležité je, že tento model umožňuje automatický aj manuálny predohrev batérie.
Takto vidia nový Elroq naši kolgovoa z Motoringu:
Škoda ponúkne s týmto modelom aj nový inteligentný 22 kW wall-box, ktorý bude s využitím aplikácie nielen detailne komunikovať s autom, ale umožní vám aj nabíjať auto prúdom s najlacnejšou tarifou. Napríklad v aplikácii si zadáte, že ráno potrebujete mať auto nabité aspoň na 70 percent a wall-box vám oznámi, že auto bude nabíjať na základe aktuálnej kapacity batérie v noci medzi treťou a piatou ráno (dynamický tarif), keď je tarifa najvýhodnejšia.
Navyše v najvyššej verzii ponúka funkciu Plug & Charge spolu s čítačkou RFID, ktorá uľahčuje identifikáciu používateľov na spoločných rezidenčných parkoviskách. Taktiež meria spotrebu certifikovaným elektromerom, takže bude z účtovného hľadiska oveľa lepšie ošetrené aj nabíjanie a prípadná refundácia pri súkromnom nabíjaní služobného auta. Uvidíme, či to bude fungovať aj na Slovensku.