Test: Jazdený Peugeot 2008 1,6 e-HDi. Je úsporný a má spoľahlivý motor

Ak chcete úsporné auto, tak ste „na dobrej adrese“. S naftovou 1,6-kou s výkonom 68 kW dokážete jazdiť aj v meste so spotrebou pod päťlitrovou hranicou.

03.07.2024 06:00
Peugeot 2008 e-HDi (2014) Foto: ,
Peugeot 2008 e-HDi (2014)
debata

Jazdený Peugeot 2008 z roku 2014 sme si na test vybrali z viacerých dôvodov. Francúzska automobilka ním totiž nahradila model 207 SW, pretože 208-ka kombi verziu už nedostala. Zároveň Peugeot premiérovo vstúpil s týmto modelom do kategórie kompaktných crossoverov.

S revolučným interiérom

Ako jeden z prvých modelov dostal dnes už ikonické ergonomické riešenie i-Cockpit, pre ktoré je typický malý volant a prístrojový štít je umiestnený až nad ním, viac v zornom poli vodiča. Jeho uvedenie vzbudilo kontroverzné reakcie, pretože mnohí sa sťažovali, že si za volantom nevedia nájsť správnu polohu a jeho veniec prekrýva časť prístrojového ští­tu.

Takto vyzerala premiéra ergonomického riešenia... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot 2008 e-HDi (2014) Takto vyzerala premiéra ergonomického riešenia i-Cockpit v sériovom aute.

Toto riešenie však jednoznačne uspelo, etablovalo sa a dnes je ním vybavený každý nový Peugeot. Úprimne povedané – za volantom sme si pri výške takmer 190 cm dokázali nájsť polohu lepšie, než v niektorých súčasných peugeotoch. Ak sa pre tento model budete rozhodovať, pre istotu si posed za volantom poriadne vyskúšajte. Navyše malý relatívne nízko umiestnený volant nemusí „padnúť do ruky“ každému.

Vzhľadom na dĺžku 4,16 metra ponúka toto auto s rázvorom 2,54 metra relatívne priestrannú kabínu relatívne priestrannú kabínu. S nástupom i-Cockpit sa väčšina ovládačov presunula na relatívne malý stredový displej, avšak s pomerne slušnou grafikou. V tej dobe sa ešte na autách nešetrilo tak ako dnes, takže interiér je kvalitne spracovaný aj v ňom pomerne veľa mäkčených plastov. Celkom nás prekvapilo že ani po desiatich rokoch a takmer 170-tisíc najazdených kilometroch v ňom vôbec nič nevŕzgalo a ani sa neozývali žiadne pazvuky.

Test: Jazdený Peugeot 3008
Video

Keďže v tej dobe boli autá menej „nabité“ elektronikou, menu infotainmentu je relatívne jednoduché a prehľadné. Auto má v stredovom tuneli originálne tvarovanú masívnu ručnú brzdu. Kufor ponúka objem 350 litrov, čo nie je žiadna sláva, no má pravidelný tvar a mal by postačiť aj na rodinné výlety.

Jazdí skoro zadarmo

To, čo každého zaujíma asi najviac, je motor. My sme mali pod kapotou naftovú 1,6-ku v slabšom výkonovom prevedení (68 kW), doplnenú 5-stupňovým manuálom. Na výber bol aj silnejší 84 kW agregát, ktorý bol už spojený so 6-stupňovým manuálom. Skratka e-HDi znamená, že v aute je systém štart / stop, označovaný aj ako mikrohybridný, ktorý nevyužíva na štartovanie auta počas jazdy štartér, ale špeciálny reverzibilný alternátor. Vďaka tomu je štartovanie rýchlejšie a plynulejšie.

Peugeot 2008 e-HDi (2014)
Peugeot 2008 e-HDi (2014)
+10Peugeot 2008 e-HDi (2014)

Oba varianty majú mimoriadne nízku spotrebu, nám sa podarilo so slabším z nich v meste počas relatívne rušnej premávky jazdiť s priemerom 4,7 litra a na okreskách sme dostali dokonca aj pod štvorlitrovú hranicu. Ak chcete kompaktné auto s pomerne veľkým vnútorným priestorom, ktoré „nežerie temer nič“ jazdený naftový Peugeot 2008 bude dobrou voľbou.

Peugeot 2008 e-HDi (2014)
Peugeot 2008 e-HDi (2014)
+11Peugeot 2008 e-HDi (2014)

Určite by sme sa pro naftových aj benzínových motoroch vyhli robotizovanej prevodovke, ktorá „zabíjala“ dynamický potenciál auta, radila zle a nepatrila k najspoľahli­vejším. Motor sa správal kultivovane a bol po zahriatí prekvapivo tichý. Podvozok je naladený neutrálne. To, aký bude cestovný komfort závisí hlavne od stavu tlmičov a obutia auta.

Záver

Naftové peugeoty prvej generácie mali z hľadiska spoľahlivosti veľmi dobrú povesť. Samozrejme úplne bez chyby neboli. Mali nevhodne tvarovanú olejovú vaňu, v ktorej pri výmene na dne zostával zbytok starého oleja aj s nečistotami a nahromadený kal mohol viesť až k zadretiu turbodúchadla. Preto si niektorí majitelia týchto modelov nechávali vaňu vymeniť za upravenú, pri ktorej tento problém nebol. Taktiež si možno tak cca po stotisíc kilometroch nechať olejovú vaňu mechanicky vyčistiť.

Prvý Peugeot 2008 mal výrazné svetlá nielen... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot 2008 e-HDi (2014) Prvý Peugeot 2008 mal výrazné svetlá nielen vpredu, ale aj vzadu.

Peugeot 2008 prvej generácie je s naftovou 1,6 kou dobrou voľbou, má povesť spoľahlivého auta s veľmi nízkou spotrebou. Ponúka veľmi slušný vnútorný priestor, hoci kufor je len priemerný. Tieto autá si v autobazároch pri nízkych nájazdoch držia relatívne vysokú cenu. Testovaného 10-rtočné auto malo najazdených vyše 160-tisíc kilometrov, čo už nie je málo, no testovaný kus bol vo veľmi dobrom stave a za cca 7 300 eur, za ktorú sa predával, je to určite dobrá voľba.

Technické údaje Peugeot 2008 1,6 e-HDi (2014)
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 560
Výkon (kW/k) 68/92
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 230/1 750
Prevodovka manuálna 5 st.
Max. rýchlosť (km/h) 181
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,5
Spotreba 100 km (l) 4,0
Spotreba počas testu (l/100km) 4,6
Ceny a nájazd Peugeot 2008 1,6 e-HDi (2014)
Najazdené (km) cca 164 000
Cena test. Auta 7 499 €
Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Peugeot 2008 #ojazdené autá #test auta #autotest #jazdené auto
Články podľa značiek