Test: Land Rover Defender 130. Obrovský a pritom úsporný. Ale aj drahý

Defender 130 nás prekvapil mimoriadne nízkou spotrebou, obrovským priestorom a cestovným komfortom. Suverénny bol aj v teréne.

07.07.2024 07:00
debata (6)
Defender 130 bol až do príchodu modelu Octa... Foto: Pravda, Martin Domček
Land Rover Defender 130 D300 (2024) Defender 130 bol až do príchodu modelu Octa vlajkovou loďou, čo je cítiť aj na jeho cene.

Land Rover Defender je od svojho uvedenia na trh v roku 2019 skutočným záchrancom skupiny Jaguar Land Rover. Úspech mal okamžitý. A to tak z celoeurópskeho pohľadu, ako aj z lokálneho. V uplynulom roku sa z tohto modelu predalo na Slovensku 78 kusov a stal sa najpredávanejším pred Range Roverom. Tento rok budú jeho predaje podstatne vyššie, lebo po prvých 5 mesiacoch sa z neho predalo už 57 kusov.

Prvý medzi rovnými

Komerčný úspech Defenderu je dobrou správou najmä pre nitriansky závod, ktorý je jediným produkčným miestom tohto luxusného SUV či skôr off-roadu. Defender je totiž stále najdrsnejším zo všetkých Land Roverov. Len pre zaujímavosť – práve v týchto dňoch bola predstavená jeho najextrémnejšia verzia – model Octa, taktiež vyrábaná v Nitre.

Páčilo sa nám, že väčšinu základných funkcií... Foto: Pravda, Martin Domček
Land Rover Defender 130 D300 (2024) Páčilo sa nám, že väčšinu základných funkcií možno nastaviť cez "ovládacie centrum" vedľa páky automatickej prevodovky.

Tento najvýkonnejší a najdrahší Defender v histórii značky spája v sebe extrémny výkon, hi-tech riešenia a luxusný dizajn. Jeho srdcom je výkonný motor osemvalec Twin Turbo s mild-hybridnou technológiou, ktorý produkuje maximálny výkon pozoruhodných 635 koní a má maximálny krútiaci moment 750 Nm. Testovaný bol v najextrémnejších podmienkach a v uvádzacej edícii jeho základná cena prevyšuje 200-tisíc eur. Bližšie sme ho predstavili v tomto článku:

Defender Octa (2024) Čítajte viac Defender Octa: Tento extrém s V8 sa už vyrába v Nitre. Ohúri výkonom aj cenou

My sme síce takýto extrém na test nemali, no rozhodne išlo o výnimočný model. Má označenie Defender 130 a je v ponuke Defenderov najväčší . V porovnaní s bežným 5-dverovým vyhotovením je stotridsiatka o 340 mm dlhšia. Na dĺžku má teda 5 358 mm. Je do toho rátaná aj rezerva na zadných dverách, no aj bez nej má úctyhodných 5 099 mm. Rázvor náprav ostal v porovnaní s „krátkym“ modelom identických 3 022 mm. To znamená, že 130-ka narástla výlučne v zadnej časti. Má to svoj dôvod.

Práve predĺžená zadná časť vytvorila dostatok priestoru pre tretí rad sedadiel. Čo je ale zaujímavé, aj v treťom rade je miesto pre troch pasažierov, čím sa Defender vymyká spomedzi konkurentov, akými sú Mercedes-Benz triedy G alebo Toyota Land Cruiser. Konfiguráciu 2 + 3 + 3 neponúka žiaden z nich. Aj pri 8-miestnom usporiadaní zostáva pritom na batožinu takmer 400 litrov. Túto 8-miestnu verziu sme na test nemali, získali sme 5-miestnu s obrovským vyše 1 000-litrovým priestorom pre náklad. Samozrejme, pri využití všetkých 5 sedadiel.

Vyskúšali sme Ineos Grenadier. Nástupcu pôvodného Defenderu.
Video

Pozrime sa ale najprv na exteriér. Zvonka spoznáte Defender 130 nielen podľa citlivo zakomponovanej zadnej časti s predĺženým previsom, ale aj podľa krytu rezervného kolesa na piatych dverách, lakovaného vo farbe karosérie. Dlhší formát nemá byť pritom na úkor terénnych schopností. Defender 130 si totiž zachoval zadný nájazdový uhol 28,5 stupňa (v off-roadovom „zdvihnutom“ nastavení).

Jeho pneumatický podvozok dokáže zdvihnúť karosériu o približne 72 mm zo štandardnej polohy. Takže zvláda brody hlboké 900 mm. Naopak, pri nakladaní kufra príde vhod možnosť znížiť zadnú časť. No základom odolnosti Defenderu je najmä jeho hliníková architektúra D7X, ktorá prináša trojnásobnú torznú pevnosť v porovnaní s rámovou konštrukciou.

Ak sa pozrieme do kabíny, aj vzhľadom na veľkosť auta a rázvor neprekvapuje, že priestoru je tam naozaj na rozdávanie. Aj v päťmiestnej verzii je všetko pripravené na tretí rad sedadiel – zostali tam klimatizačné výduchy a aj sedadlá v druhom rade sú posuvné. V kufri potešila aj zásuvka na 230 V.

Land Rover Defender 130 D300 (2024)
Land Rover Defender 130 D300 (2024)
+12Land Rover Defender 130 D300 (2024)

V druhom rade o priestore ani netreba písať, je naozaj veľkorysý. V podstate aj vpredu, kde však je medzi oboma sedadlami naozaj obrovská „poschodová“ stredová konzola s tak širokou lakťovou opierkou, že v nej môžete mať priestranný chladiaci box.

Defender neprepadol úplne „dotykovej mánii“, veľa dôležitých vecí nastavíte na ovládacom paneli vedľa radiacej páky. Sú tam otočné tlačidlá, podobné „smart dials“ v Kodiaqu, ktoré primárne slúžia na nastavenie teploty, no zastupujú aj ovládač jazdných režimov Terrain Response, regulujú aj intenzitu klimatizácie a nastavíte tam aj vyhrievanie alebo odvetrávanie sedadiel. V tomto malom ovládacom centre dokážete nastavovať napríklad aj svetlú výšku. Na centrálnom displej vidíte ďalšie funkcie, napríklad náklony, vrátane niektorých, ktoré nie sú celkom bežné – môžete tam vidieť hĺbku vody, ktorou sa brodíte. Samozrejmosťou je 360-stupňové zobrazenie okolia auta.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #SUV #off-road #test auta #autotest #Land Rover Defender 130
Články podľa značiek