Prekvapivo úsporný
Pozrime sa pod kapotou, pretože aj tam nájdeme zaujímavé veci. Testovaný Defender mal označenie D300, čo značí, že pod kapotou pracuje trojlitrový radový vznetový šesťvalec s výkonom 221 kW, respektíve rovných 300 koní a veľmi dobrým maximálnym krútiacim momentom 650 Nm. Motor je spojený s 8-stupňovým automatom, samozrejmosťou je stály pohon všetkých kolies so stredovým diferenciálom s premenlivou svornosťou, ktorý je navyše možné v offroadovom režime uzamknúť manuálne. V offroadovom režime s nastavením na blato a vyjazdené koľaje jazdí auto úplne suverénne, koniec koncov, má na to špičkovú výbavu.
Čím nás však toto auto mimoriadne prekvapilo, bolo jeho správanie sa na cestách a spotreba. V štandardnom cestnom jazdnom režime aj vďaka výbornému vzduchovému podvozku si Defender dokáže s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami poradiť výborne. Jazda je jednoznačne komfortná, navyše kabína je dokonale odhlučnená.
Prevodovka radí hladko a nesnaží sa držať motor v príliš nízkych otáčkach, takže s dynamikou pri rozjazdoch nie je najmenší problém, rovnako ako ani pri pružnom zrýchlení v bežných cestovných rýchlostiach. Navyše maximálny krútiaci moment 650 Nm je k dispozícii už od 1 500 otáčok.
Záver
My sme s Defenderom najazdili približne 700 kilometrov, s výnimkou jednej terénnej vložky takmer rovnomerne rozdelených medzi mesto, okresky a diaľnice. Na konci testu sme dosiahli priemernú spotrebu 9,7 litra, čo je na 300-koňový ťažký diesel, pri ktorom aerodynamika rozhodne nie je najsilnejšou stránkou, vynikajúci údaj.
Z nášho pohľadu Defender 130 na prvý pohľad zaujme svojim neortodoxným dizajnom, z ktorého však cítiť exkluzivitu a proporciami. Je mimoriadne pohodlný na ceste, úsporný pri jazde a v teréne toho zvládne toľko, ako plnokrvný off-road. Sú to de facto dve autá v jednom. Tomu však zodpovedá aj cena – Defender 130 už v základe atakuje stotisícovú cenu a testované auto stálo s príplatkovou výbavou takmer 140-tisíc eur. A to už rozhodne nie je málo.