Japonská Mazda je zvláštna automobilka, ktorá v rámci čoraz väčšej unifikácie áut hrá „vlastnú ligu“, úplne mimo akéhokoľvek mainstreamu. A nie je to samoúčelné. Prichádza totiž s technológiami a inováciami, ktoré by iné automobilky zavrhli ako nezmyselné – a má s nimi úspech.
Vlastnou cestou
Chcete nejaké príklady? Zatiaľ čo sa takmer všetky automobilky snažia znižovať objem motorov a tým pádom aj emisie, ktoré nad nimi, minimálne v EÚ, visia ako Damoklov meč a „nafta“ je pre ne takmer neslušné slovo, Mazda pokojne príde s projektom 6-valcového dieslového agregátu s objemom 3,3 litra. A to takým, že aj napriek vysokému objemu spĺňa emisné nároky prísnej normy Euro 7.
A to nie je všetko – okrem neho vyvinula revolučný motor 2,0 Skyactiv-X, ktorému sa hovorí aj „diesel na benzín“ – to preto, lebo využíva homogénne spaľovanie. A do tretice – po šiestich rokoch Mazda obnovila tím na vývoj ikonického rotačného motora, známeho aj ako wankel. Zatiaľ čo ostatní ohurujú klientov veľkými displejmi, podsvietením všetkého, čo sa podsvietiť dá a pridanými funkciami, ktoré aj tak nikto nechce, Mazda sa sústredila na to podstatné, to, čo auto robí autom – originálne motory.
Pravdou je, že Mazda nepatrí k automobilkám, ktoré by v Európe a aj na Slovensku „trhali predajné rekordy“, no jej modely, vrátane Mazdy 3, ktorú sme mali možnosť otestovať, určite stoja za pozornosť a fajnšmekri ich dokážu oceniť. Kým sa však k testovanému autu dostaneme, pozrime sa, ako sa Mazde darilo na Slovensku v uplynulom roku a aj v polovici tohto.
V roku 2023 Mazda na Slovensku predala 1 287 áut, najväčšími bestsellermi boli samozrejme SUV a crossovery: CX 5 (361 ks), CX-30 (277 ks) a CX-60 (269 ks). Štvorkou v portfóliu bola testovaná Mazda 3 so 167 predanými kusmi. Za prvých 6 mesiacov tohto roku Mazda predala 737 áut a zákaznícke preferencie viac-menej kopírujú rok 2023, z Mazdy 3 sa zatiaľ predalo 66 kusov.