Fio bankaFio banka

Pokračovanie článku: Test: Mazda 3 e-Skyactiv G150. Toto auto vás naozaj bude baviť šoférovať

Zaujímavý motor

My sme ju testovali s atmosférickým (bez turba) benzínovým dvojlitrom e-Skyactiv G150. Ten má maximálny výkon 110 kW (150 koní) a je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Alternatívou k nej je 6-stupňová automatická. Je to v podstate rozlúčkový test. Tento agregát, rovnako ako aj slabší motor e-Skyactiv G122 s výkonom 90 kW (122 koní) totiž končia, ešte sa budú pár mesiacov dopredávať a niekedy na jeseň ich v ponuke nahradí 2,5-litrový agregát e-Skyactiv G s výkonom 103 kW (140 koní). Tento motor bude mať aj pri väčšom objeme než nami testovaný agregát nižšie emisie.

Mazda 3  e-Skyactiv G150 (2024)
Mazda 3  e-Skyactiv G150 (2024)
+7Mazda 3  e-Skyactiv G150 (2024)

Tým ale nechceme povedať, že testovaný motor „je na odpis“. Práve naopak – je to mimoriadna zaujímavá voľba, „trojka“ s ním dokáže jazdiť naozaj úsporne, pritom však relatívne dynamicky a aj komfortne. Leví podiel má však na tom nielen agregát, ale aj vynikajúci podvozok. Ale späť k motoru. Jeho súčasťou je 24 V mildhybridný systém. Ten pomocou reťazou poháňaného štartérgenerátora mení rekuperovanú brzdnú energiu na elektrickú, ktorú potom vďaka malej batérii dokáže využívať na pohon niektorých zariadení, napríklad klimatizácie alebo rádia a pomáha aj aj pri rozjazde, ktorý je plynulejší, pretože agregát remeňom roztáča práve štartér-generátor.

Motor veľmi dobre spolupracuje s manuálnou prevodovkou, ktorá má pomerne krátke a presné dráhy. Pri radení sa vám možno bude zdať auto výkonovo trochu poddimenzované a lenivšie, no akonáhle sa prestanete báť vyšších otáčok a budete radiť adekvátne s výkonovou krivkou, môžete si užiť až nečakane zábavnú jazdu. Podvozok nie je naladený extra tuho, takže cestovný komfort je zachovaný a v zákrutách pocítite mierne nakláňanie, no aj napriek nemu auto vynikajúco drží stopu a správa sa predvídateľne. Možno by sme privítali o niečo lepší výhľad do strán.

Mazda 3  e-Skyactiv G150 (2024)
Mazda 3  e-Skyactiv G150 (2024)
+15Mazda 3  e-Skyactiv G150 (2024)

S testovanou Mazdou 3 sme najazdili okolo 800 kilometrov, z čoho približne polovica pripadala na okresky , štvrtina na diaľnice a štvrtina na mesto. Na konci testu sme dosiahli úplne identický priemer, ako uvádza výrobca – 5,6 litra. Ak budete s týmto agregátom viac jazdiť po meste, tak priemer sa zrejme posunie na šesťlitrovú hranicu, čo je stále veľmi dobré.

Podieľa sa na tom aj vynikajúca aerodynamika, Mazdy 3 dokázala vytvoriť dizajnovo naozaj nadčasové a elegantné auto práve s využitím aerodynamických tvarov bez zbytočných samoúčelných dizajnových výstrelkov a prehnaných prelisov. Pokiaľ ide o spotrebu, tak sa Mazdy 3 a jej atmosférického benzínového dvojlitra absolútne netreba báť.

Kufor má v základe objem 330 litrov. Foto: Pravda, Martin Domček
Mazda 3 e-Skyactiv G150 (2024) Kufor má v základe objem 330 litrov.

Spracovanie interiéru je na výbornej úrovni, z hľadiska vnútorného priestoru však Mazda 3 patrí skôr do priemeru, treba si vyskúšať, či vám v tomto smere „sadne“. Kufor má objem 330 litrov. Prístrojová doska je z ergonomického hľadiska riešená veľmi dobre, väčšinu funkcií na 10-palcovom stredovom displeji ovládate otočným ovládačom, podobným ako je i-Drive v BMW, klimatizácia má samostatný ľahko dostupný panel. Nechýba bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto a auto malo aj bezdrôtové nabíjanie smartfónov. Vo výbave mala aj plnohodnotný head-up displej a „oldschoolové budíky“ pred vodičom.

Záver

A ešte jedna dôležitá vec – cena auta v testovanej konfigurácii je naozaj veľmi prijateľná, začína na sume 25 460 eur a aktuálne si možno ešte uplatniť aj letnú zľavu. Ešte prijateľnejšie vyzerá cena, ak sa viac začítate do zoznamu výbavy vo všetkých úrovniach od základu – a to luxusnej, rovnako ako aj bezpečnostnej. V tomto smere je Mazda v porovnaní s konkurentmi naozaj štedrá.

Jednoduchý a pritom elegantný nielen pôsobí... Foto: Pravda, Martin Domček
Mazda 3 e-Skyactiv G150 (2024) Jednoduchý a pritom elegantný nielen pôsobí dynamicky, ale bude aj veľmi pomaly starnúť.

Z nášho pohľadu je Mazda 3 výborným a neprávom trochu opomínaným autom. Ocenia ho najmä tí, ktorí radi šoférujú a práve im odporúčame práve manuálnu prevodovku, s ktorou sme bol spokojní a s ktorou možno efektívnejšie využiť dynamický potenciál auta. Hatchback nielen veľmi dobre jazdí, ale vďaka svojim aerodynamickým tvarom navyše aj veľmi dobre vyzerá. Ak hľadáte tento typ auta v rámci nižšej strednej triedy, tak určite by ste mali Mazdu 3 aspoň vyskúšať a absolvovať v nej pár testovacích kilometrov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #hatchback #Mazda 3 #test auta #autotest
Články podľa značiek