Zaujímavý motor
My sme ju testovali s atmosférickým (bez turba) benzínovým dvojlitrom e-Skyactiv G150. Ten má maximálny výkon 110 kW (150 koní) a je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Alternatívou k nej je 6-stupňová automatická. Je to v podstate rozlúčkový test. Tento agregát, rovnako ako aj slabší motor e-Skyactiv G122 s výkonom 90 kW (122 koní) totiž končia, ešte sa budú pár mesiacov dopredávať a niekedy na jeseň ich v ponuke nahradí 2,5-litrový agregát e-Skyactiv G s výkonom 103 kW (140 koní). Tento motor bude mať aj pri väčšom objeme než nami testovaný agregát nižšie emisie.
Tým ale nechceme povedať, že testovaný motor „je na odpis“. Práve naopak – je to mimoriadna zaujímavá voľba, „trojka“ s ním dokáže jazdiť naozaj úsporne, pritom však relatívne dynamicky a aj komfortne. Leví podiel má však na tom nielen agregát, ale aj vynikajúci podvozok. Ale späť k motoru. Jeho súčasťou je 24 V mildhybridný systém. Ten pomocou reťazou poháňaného štartérgenerátora mení rekuperovanú brzdnú energiu na elektrickú, ktorú potom vďaka malej batérii dokáže využívať na pohon niektorých zariadení, napríklad klimatizácie alebo rádia a pomáha aj aj pri rozjazde, ktorý je plynulejší, pretože agregát remeňom roztáča práve štartér-generátor.
Motor veľmi dobre spolupracuje s manuálnou prevodovkou, ktorá má pomerne krátke a presné dráhy. Pri radení sa vám možno bude zdať auto výkonovo trochu poddimenzované a lenivšie, no akonáhle sa prestanete báť vyšších otáčok a budete radiť adekvátne s výkonovou krivkou, môžete si užiť až nečakane zábavnú jazdu. Podvozok nie je naladený extra tuho, takže cestovný komfort je zachovaný a v zákrutách pocítite mierne nakláňanie, no aj napriek nemu auto vynikajúco drží stopu a správa sa predvídateľne. Možno by sme privítali o niečo lepší výhľad do strán.
S testovanou Mazdou 3 sme najazdili okolo 800 kilometrov, z čoho približne polovica pripadala na okresky , štvrtina na diaľnice a štvrtina na mesto. Na konci testu sme dosiahli úplne identický priemer, ako uvádza výrobca – 5,6 litra. Ak budete s týmto agregátom viac jazdiť po meste, tak priemer sa zrejme posunie na šesťlitrovú hranicu, čo je stále veľmi dobré.
Podieľa sa na tom aj vynikajúca aerodynamika, Mazdy 3 dokázala vytvoriť dizajnovo naozaj nadčasové a elegantné auto práve s využitím aerodynamických tvarov bez zbytočných samoúčelných dizajnových výstrelkov a prehnaných prelisov. Pokiaľ ide o spotrebu, tak sa Mazdy 3 a jej atmosférického benzínového dvojlitra absolútne netreba báť.
Spracovanie interiéru je na výbornej úrovni, z hľadiska vnútorného priestoru však Mazda 3 patrí skôr do priemeru, treba si vyskúšať, či vám v tomto smere „sadne“. Kufor má objem 330 litrov. Prístrojová doska je z ergonomického hľadiska riešená veľmi dobre, väčšinu funkcií na 10-palcovom stredovom displeji ovládate otočným ovládačom, podobným ako je i-Drive v BMW, klimatizácia má samostatný ľahko dostupný panel. Nechýba bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto a auto malo aj bezdrôtové nabíjanie smartfónov. Vo výbave mala aj plnohodnotný head-up displej a „oldschoolové budíky“ pred vodičom.
Záver
A ešte jedna dôležitá vec – cena auta v testovanej konfigurácii je naozaj veľmi prijateľná, začína na sume 25 460 eur a aktuálne si možno ešte uplatniť aj letnú zľavu. Ešte prijateľnejšie vyzerá cena, ak sa viac začítate do zoznamu výbavy vo všetkých úrovniach od základu – a to luxusnej, rovnako ako aj bezpečnostnej. V tomto smere je Mazda v porovnaní s konkurentmi naozaj štedrá.
Z nášho pohľadu je Mazda 3 výborným a neprávom trochu opomínaným autom. Ocenia ho najmä tí, ktorí radi šoférujú a práve im odporúčame práve manuálnu prevodovku, s ktorou sme bol spokojní a s ktorou možno efektívnejšie využiť dynamický potenciál auta. Hatchback nielen veľmi dobre jazdí, ale vďaka svojim aerodynamickým tvarom navyše aj veľmi dobre vyzerá. Ak hľadáte tento typ auta v rámci nižšej strednej triedy, tak určite by ste mali Mazdu 3 aspoň vyskúšať a absolvovať v nej pár testovacích kilometrov.