V rámci podujatia Mercedes-Benz Unveils The Vision Of Tomorrow, ktoré sa v polovici júla konalo vo Varšave a v jej okolí, sme mali možnosť vyskúšať niekoľko zaujímavých noviniek. Posadili sme sa napríklad za volant extrémneho konceptu Vision EQXX, tu nájdete naše dojmy z prvej jazdy. Ďalším zaujímavým autom, ktoré sa nám dostalo do rúk, bol nový elektrický Mercedes-Benz triedy G. Presné označenie tohto modelu je Mercedes-Benz G 580 s technológiou EQ. Pri pomenovaní auta sa stuttgartská automobilka odklonila od špeciálneho označovania elektrických áut s „EQ“ na začiatku a vrátilo sa ku klasickým modelovým radom. Stane sa tak aj pri ďalších nových autách s elektrickým pohonom.
Štyri motory, štyri prevodovky
Elektrické „géčko“ sme mohli vyskúšať na technickej trialovej trati, ktorá nebola príliš náročná. My onedlho podrobíme tento model klasickému týždňovému testu a preto sme túto príležitosť využili skôr na zamyslenie, či dáva elektrický off-road zmysel. Mercedes-Benz totiž vždy bol – a veríme, že vždy bude, aj napriek obrovskému luxusu, vysokej cene a spoločenskej prestíži –skutočným terénnym autom, ktoré zvládne aj naozaj drsnú jazdu. Autor tohto textu 15 rokov jazdil na Jeepe Wrangler s 2,8-litrovým dieslom pod kapotou, takže pre porovnanie bolo námetov dosť.
Asi prvá samozrejmá vec, ktorú treba povedať je, že elektrické „géčko“ nikdy nebude expedičným autom. Ak do off-roadu s naftovým motorom naložíte päť 20-litrových bandasiek a natankujete plnú nádrž, tak vyše 1 000 kilometrov sa do civilizácie vôbec nemusíte vrátiť. To s elektrickým terénnym autom nepôjde. Iná vec je, keď prídete na technickú trialovú trať, kde najazdíte rádovo pár kilometrov, avšak po prekážkach, ktoré preveria možnosti auta až na limit.
Priznávame, že na terénnu trať sme s elektrickým géčkom vchádzali s určitou skepsou, no veľmi rýchlo sme zistili, že s autom so štyrmi motormi, doplnenými štyrmi redukčnými prevodovkami, pričom každé koleso má svoj vlastný, sa v teréne môžete hrať spôsobom, akým to so žiadnym off-roadom so spaľovacím motorom nepôjde.
Elektrický Mercedes G580 má základ rovnaký ako „géčko“ so spaľovacím motorom. Karoséria je postavená na rebrinovom ráme, ktorý bol však modifikovaný a zosilnený kvôli zabudovaniu elektrického pohonu. Kombinácia nezávislého predného zavesenia s dvojitými priečnymi ramenami s novo vyvinutou tuhú zadnou nápravou bola tiež zachovaná.
Vysokonapäťová lítium-iónová batéria integrovaná do rebrinového rámu zabezpečuje nízke ťažisko. S využiteľnou kapacitou 116 kWh by mala umožniť „géčku“ dojazd vyše 470 kilometrov (podľa WLTP). Auto možno nabíjať výkonom až 200 kW, takže na vhodnej nabíjačke ho nabijete z 10 na 80 percent približne za 32 minút. Keďže batéria je v ráme, musela sa maximalizovať aj ochrana podvozku. Ochranný kryt je vyrobený z novej zmesi s obsahom uhlíka. Tá poskytuje väčšiu tuhosť v porovnaní s oceľovými alebo hliníkovými alternatívami, maximálnu ochranu proti korózii a v neposlednom rade šetrí hmotnosť. Kryt má hrúbku 26 mm, váži 57,6 kg a je pripevnený k rebrinovému rámu pomocou viac ako 50 oceľových skrutiek. Ak by bol čisto oceľový, jeho hmotnosť by bola trojnásobná.
Systémový výkon motora je 432 kW (588 koní) a maximálny krútiaci moment úctyhodných 1 164 Nm. Samostatne dokáže každý z elektromotorov poskytnúť maximálny výkon 108 kW, respektíve 148 koní a maximálny krútiaci moment 291 Nm. Keďže však máte k dispozícii aj redukciu dokážete z auta dostať pri jej využití krútiaci moment 18 000 Nm – nie je to preklep s “nulou navyše“.
Neverili sme mu. Ale rýchlo nás to prešlo
A keďže máte štyri motory s redukčnými dvojrýchlostnými prevodovkami (2:1) a neutrálom, môžete robiť neskutočné s vektorovaním krútiaceho momentu. A práve to nám učarovalo. Môžete napríklad kolesá na jednej strane auta zablokovať a krútiť sa budú iba na druhej, takže v teréne dokážete zatočiť do strán prakticky na mieste, s minimálnym polomerom otáčania, respektíve dokážete auto na mieste úplne otočiť. Tie funkcie sa volajú G-Steering a G-Turn, no fungujú len na povrchoch s nižšou trakciou, na bežných cestách sú zakázané. Sú však absolútne skvelé.
Samozrejme, elektrické „géčko“ má špeciálne programy pre jazdu v rozličných typoch terénu, no pridáva k nim ešte ďalšiu unikátnu vec, umožňujú jazdu v teréne aj menej skúseným offroaderom, respektíve vďaka nej sa v ťažkom teréne možno venovať čisto navigácii a hľadaniu optimálnej stopy. Je ňou špeciálny „terénny tempomat“ s tromi voliteľnými rýchlosťami (od cca 2 km/h), ktorý udržiava optimálnu trakciu. A keď pri tom využijete funkciu „transparentná kapota“, pri ktorej si vidíte priamo pod predné kolesá, budete sa v aute cítiť maximálne bezpečne. Mimo ciest elektrické „géčko“ funguje ako hodinky, programy pre jazdu terénom sú naladené naozaj dokonale.
A v neposlednom rade – vďaka batérii v ráme sa znížilo ťažisko auta, takže má o niečo lepšie parametre v teréne, než verzia so spaľovacím motorom. Elektrické „géčko“ zvláda 100-percentné stúpanie (45°) a bočný náklon až 35 stupňov. Práve bočný náklon je pre mnohých, vrátane autora tohto článku, z psychologického hľadiska najnepríjemnejší, no k elektrickému géčku sme získali takú dôveru, že sme si trúfli až na 32 stupňov. V aute máte samozrejme aj náklonomer (a popri ňom umelý horizont, výškomer, zobrazenie uhla natočenia kolies etc.), vďaka ktorému vidíte, čo by ešte mohlo v tomto smere zvládnuť.
Nájazdový uhol je 32 stupňov, prejazdový 20,3 stupňa a výjazdový 30,7 stupňa. A aby sme nezabudli na brodivosť – tá je 85 cm, o 15 viac, než pri spaľovacej verzii. Pri spaľovacej verzii , pokiaľ nemáte auto vhodne vybavené, býva veľký problém, ak brod podceníte a cez kapotu sa vám preleje vlna, pri elektrickej sa toho báť vôbec nemusíte.
Interiéru, technológiám aj spotrebe a vlastnostiam na bežných cestách sa budeme podrobnejšie venovať onedlho v klasickom týždennom teste. Teraz sme sa zamerali len na to, či dáva elektrický off-road zmysel. A odpoveď je jednoznačne áno. Koncepcia so štyrmi elektromotormi s redukčnými prevodovkami dáva autu absolútne nové terénne schopnosti, občas sa v ňom cítite ako v počítačovej hre. Použité technológie zvyšujú schopnosti v teréne aj oproti spaľovacím verziám a čím je trať technickejšia, tým viac tomuto off-roadu s cenou začínajúcou na úrovni 150-tisíc eur, budete prechádzať na chuť.