Jeep na Slovensku nepatrí k mainstreamovým značkám. V uplynulom roku sa ich na Slovensku predalo 490, pričom prím hrali menšie modely Compass a Renegade. Z Wrangleru, ktorý zostáva ako jeden z mála modelov dostupných na Slovensku off-roadovým špeciálom, sa predalo 17 kusov.
Za prvý polrok tohto roku sa predalo 157 Jeepov, bestsellerom zostal Compass (88 ks), pridal sa však nemu so 42 predanými kusmi Avenger (európske Auto roka 2023), ktorému v predajoch pomohlo rozšírenie ponuky motorov, takže už nie je výlučne čistým elektromobilom, ale dostanete ho aj v hybridnej a benzínovej verzii. Wranglerov sa za prvých 6 mesiacov tohto roku predalo 7.
Pravdou je, že v poslednom čase mu pribudli konkurenti, napríklad Ford Bronco, ktorý ale z hľadiska predaja veľa vody nenamútil, no najmä Ineos Grenadier, z ktorého sa za prvých šesť mesiacov predalo 16 kusov. Ak vám toto meno nič nehovorí, ide o relatívne novú britskú značku, ktorá sa nechala voľne inšpirovať pôvodným „oldschoolovým“ Defenderom a svoj model vybavila modernou technikou, osvedčenými naftovými a benzínovými trojlitrami od BMW a vynikajúcimi vlastnosťami v teréne. Ale späť k Wrangleru, pretože ten je predmetom nášho testu.
Benzín namiesto plug-in hybridu
Ten prešiel faceliftom, pri ktorom je asi najhlavnejšou zmenou motorizácia. Pravdou je, že Wrangler pri motoroch nikdy príliš nehýril, v uplynulom roku bol dostupný výlučne plug-in hybrid 2.0T PHEV, v ktorom je benzínový dvojliter (mimochodom úplne rovnaký, ako ten, ktorý sme mali v testovanom aute) doplnený 45 kW elektromotorom a batériou s kapacitou 17,3 kWh. Teraz Wrangler v aktuálnej verzii kúpite pre zmenu výlučne s benzínovým dvojlitrom.
Problémom Wrangleru PHEV bolo, že použitý plug-in hybridný pohon Stellantisu nepatrí z hľadiska efektivity a dojazdu k tým najlepším a auto s ním výrazne predražil. Vo verzii Sahara stál vyše 82-tisíc eur. Len pre zaujímavosť – aktuálne sa plug-in hybrid dopredáva s bonusom 12 400 eur, takže ho môžete mať vo výbave Sahara už za 70-tisíc eur.
To je de facto rovnaká suma, akú dáte za čisto benzínovú verziu v drsnejšej a kultovejšej verzii Rubicon, teda za auto, ktoré sme práve podrobili redakčnému testu. Na druhú stranu – ak chcete Wrangler predovšetkým ako imidžové auto a budete s ním jazdiť hlavne po cestách a v meste, tak plug-in hybrid stojí za zváženie, pretože spotreba nepatrí práve k silným stránkam testovaného dvojlitra a Wrangler tiež nevyniká aerodynamikou.
A čo je ešte okrem motora nové? Mierne sa zmenila predná maska, ikonických 7 otvorov je teraz orámovaných a zmenila sa aj mriežka za nimi. Chýbať nám bude typická dlhá a dokonale ohybná prútová anténa (tá je teraz integrovaná do predného skla). Vzadu pribudla odolnejšia tuhá náprava a v sérii sú už aj bočné hlavové airbagy. Wrangler sa taktiež prispôsobil novým predpisom, takže vo výbave je čierna skrinka, zadné parkovacie senzory, varovanie pred prekročením rýchlosti etc.
V kabíne Jeep výrazne zapracoval na zlepšení vnímanej kvality. Pribudli v nej mäkčené plasty, kontrastné prešívanie a zlepšil sa akustický komfort. Nový je tiež 12,3-palcový konfigurovateľný displej infotainmentu s piatou generáciou multimediálneho rozhrania Uconnect 5 a s možnosťou aktualizácií na diaľku. Zlepšila sa aj konektivita, pribudli výkonnejšie USB konektory a v aute stále zostáva aj klasická 230 V zásuvka.
Drsnejšia verzia Rubicon má oproti imidžovejšej Sahare menšie 17-palcové disky, na ktorých má však obuté AT pneumatiky s rozmerom 255/75. Taktiež má čiernu odnímateľnú strechu (Sahara ju má vo farbe karosérie) a čierne kožené čalúnenie s červeným prešívaním. Má taktiež odolnejšiu prednú a zadnú tuhú nápravu, True-Lock uzávierku predného a zadného diferenciálu, elektronicky odpojiteľný predný stabilizátor, špeciálny off-roadový režim, lepšie tlmiče a pružiny, prednú off-roadovú kameru (vidíte si priamo pod kolesá) a v teréne efektívnejší systém pohonu 4×4.