Mercedes-Benz triedy E patrí so svojou 75-ročnou tradíciou k ikonickým európskym autám. A každá z jeho generácií nastavovala latku v oblasti bezpečnosti či technológií. Platí to aj o šiestej, ktorá sa na slovenský trh dostala približne pred rokom. Mercedes-Benz pri nej vsadil na istotu – v ponuke je „elektrina“, ale aj benzínové a naftové motory a nájdete v nej aj šesťvalce. A samozrejme nechýbajú ani naftové plug-in hybridy, s ktorými sa stuttgartská značka prakticky ako jediná dokázala aj komerčne presadiť.
Okrem toho, že trieda E si plným právom zaslúži označenie „legenda“, tak je aj európskym predajným bestsellerom, Slovensko nie je výnimkou. Pravdou je, že s nástupom módnej vlny SUV a crossoverov sú na Slovensku bezkonkurenčne najväčšími predajnými hitmi Mercedesu-Benz modely GLC a GLE, tak takmer 90 predaných „éčok“ v uplynulom roku vôbec nie je zlý výsledok. A tento rok bude podstatne lepší, pretože takmer 90 kusov sa z „éčka“ stihlo predať už po prvých šiestich mesiacoch.
Jedno z mála
Minulý rok na jar predstavil Mercedes-Benz šiestu generáciu Triedy E, v lete pribudlo elegantné kombi a na jeseň prišla čerešnička na torte v podobe outdoorovej verzie All-Terrain. Vytvára akýsi most medzi klasickou ponukou zo Stuttgartu a nefalšovanými SUV, najmä triedami GLC a GLE. Áut tohto typu a prémiovej značky je v súčasnosti úplné minimum. Základom je verzia kombi, ktorá prešla „off-roadovým tuningom“. Ten sa podpísal na miernych zmenách formátu. All-Teerrain má na dĺžku 4 960 mm, na šírku 1 904 a na výšku 1 489 mm. Samozrejmosťou je aj lepšia svetlá výška, oproti „civilnej“ verzii o 46 mm.
Predná maska má špecifický dizajn a centrálne umiestnenú hviezdu. Pozmenený je tiež predný a zadný nárazník. Z profilu púta pozornosť masívne oplastovanie na podbehoch a blatníkoch v tmavosivej farbe. Kufor má oproti „nezástrčkovej“ verzii objem 460 litrov, čo je o vyše 160 menej – a to je už dosť cítiť. Ak sa však pozrieme do kabíny, pokiaľ ide o priestor, tak trieda E sa zaraďuje vo svojom segmente k najlepším.
Výbavu malo testované auto luxusnú – nechýbali masážne sedadlá, head-up displej s rozšírenou realitou, efektné individualizovateľné ambientné podsvietenie, najnovšia verzia infotainmentu MBUX a špičkové LED matrix svetlá, vrátane digitálnej projekcie pred autom.
A keď sme už pri podsvietení – to rozhodne nie je len na efekt. Spolupracuje napríklad s výstrahami bezpečnostných systémov, mení farbu pri nastavovaní klimatizácie, čím vás informuje, či teplotu zvyšujete, alebo znižujete, a dokonca môže dopĺňať hudbu. Napríklad rýchle sekvencie úderov vyvolávajú rýchle zmeny svetla, zatiaľ čo plynulé rytmy vytvoria jemné svetelné toky. Zásadnou dizajnovou zmenou v interiéri je nahradenie turbínových prieduchov ventilácie ventilačnou štrbinou, ktorá sa ťahá celou šírku palubnej dosky.
V interiéri je terénna kombi verzia éčka luxusná rovnako, ako každý iný Mercedes-Benz. Ten náš testovaný mal Superscreen, teda digitálny kokpit a infotainment doplnil ešte tretí displej pred spolujazdcom. Mimochodom, verzia All Terrain má aj špeciálny terénny program. Ak ho aktivujete, infotainment MBUX zobrazí, na rozdiel od ostatných verzií, terénnu grafiku s informáciami o náklone, svetlej výške, nadmorskej výške a ďalších terénnych funkciách. Nechýba ani „priehľadná kapota“, vďaka ktorej si vidíte priamo pod predné kolesá.
A keď sme pri svetlej výške, tá je, ako sme už spomenuli, o 46 mm väčšia, než pri klasickom kombi. Navyše máte možnosť ešte o ďalšie dva centimetre podvozok zvýšiť (funguje to však iba v teréne pri rýchlosti do 15 km/h), alebo o 1,5 cm znížiť (na diaľnici). Ide to vďaka sériovo dodávanému pneumatickému odpruženiu Airmatic na oboch nápravách.