Nové BMW 5 ôsmej generácie sa nám dostalo do rúk najprv ako elektrický sedan i5 M60. Jeho adrenalínových 442 kW a 792 Nm krútiaceho momentu nás doslova vtláčalo do sedadiel akoby ste jazdili s BMW M5. No čisto elektrický pohon ukázal predsa len aj svoje limity. Napriek ohurujúcej dynamike je pre manažérsku limuzínu na dlhé vzdialenosti dojazd na úrovni 300 až 350 km nedostatočný. Preto sme sa tešili na stretnutie s BMW 520d s klasickým naftovým 4-valcom a ešte k tomu s karosériou kombi, tradične označovanou ako Touring. Táto verzia je dokonalým protipólom voči i5 M60. Oceňujeme, že Mníchov vám dáva stále právo na slobodnú voľbu. Jednoducho, vyberiete si to, čo vám presne vyhovuje. Teda, ak na to máte.
Aj ako kombi má šmrnc
Začnime ale dizajnom Touringu. Veď tento karosársky variant je stále horúcou novinkou. Na trh prišlo päťkové kombi len na jar. Až po stredné stĺpiky je identické so sedanom, ktorý si bral inšpiráciu tak trochu zo sedemdesiatych rokov, čo je veľmi sympatické. V porovnaní s predchodcom je nový Touring o 97 mm dlhší o 32 mm širší a o 17 mm vyšší. Rázvor náprav narástol o 20 mm na konečných 2 995. Predná časť má prepojené, horizontálne situvané ľadvinky, v našom prípade podsvietenými. Dlhá predná kapota a kabína posunutá vzad vytvárajú veľmi dynamický profil. Športový charakter podporuje strešný spojler predĺženej strechy. Zadné svetlá sú identické so sedanom. Zaujímavé je, že hoci aj kombi má typický Hoffmeisterov oblúk, na rozdiel od sedanu v ňom nenájdete číslicu 5.
Prerod na kombi sa nepochybne vydaril. Zvlášť s módnym M Paketom. Náš exemplár lakovaný modrou metalízou Phytonic Blue, dal tak namiesto saténových dekorácií masky či okien prednosť klavírnej černi. Jasným poznávacím znamením paketu M Sport sú aj športové nárazníky či 20-placové disky Star-spoke style s diamantovým rezom, spod ktorých vykúkali červené strmene bŕzd. Prekvapí však, že aj s balíkom M Sport naftové BMW 5 „cudne“ skrýva svoj výfuk. Necháva si ho pre výkonnejšie verzie. Našťastie, BMW odolalo falošným náhradám, ktoré sa šíria automobilovou produkciou ako mor. Športový balík však nepovažuje za nutnosť. Aj bez neho je päťka kombi neprehliadnuteľným a na výsosť moderným auto. A ešte k tomu ušetríte 6 500 eur.
V kabíne stále „bavorák“
Ani v kabíne nechýba odkaz na sedemdesiate roky, keď móde dominovali skôr hrany ako oblúky. Stačí sa napríklad pozrieť na štruktúru otvorov v hornej časti palubnej dosky, ktoré pôsobia v časoch laserom vyrábaných krytov reproduktorov či prieduchov ventilácie, dosť „rustikálne“. Je to však zámer. Samozrejme, tam paralela končí. A to aj v kontexte nedávnych modelov z Mníchova. Interiér je totiž viac digitálny ako analógový. Veľká zakrivená obrazovka BMW Curved Display pozostáva z 12,3-palcového virtuálneho kokpitu a 14,9-palcového infotainmentu. Je sympatické, že obrazovky nepresahujú horný profil palubnej dosky, čo zlepšuje výhľad a orientáciu. Minimalizmus vidieť aj na klimatizácii. Jej prieduchy tvoria neviditeľné štrbiny. Klapky sa ovládajú dotykom na lište pod veľkou obrazovkou.
Unesený budete aj z ergonómie. Príplatkové ventilované a elektricky ovládané sedadlá poskytujú vynikajúci komfort a stabilitu v zákrutách. Nastaviť si môžete aj dĺžku „sedáku“. Masívny penový veniec skoseného M volantu si tiež rýchlo zamilujete. A ešte poteší hardvérom na ramenách, oveľa intuitívnejším než sú kapacitné tlačidlá najväčšej mníchovskej konkurencie. Atmosféru zušľachťuje všade prítomná umelá koža, v našom prípade čierna Veganza, nerozoznateľná od pravej. Dokonca aj na palubnej doske. Prístrojový panel má brilantné zobrazenie, ale s kosoštvorcovou grafikou sme sa stále nezmierili. Tá analógová sa už asi nikdy nevráti. Nechápeme, prečo BMW neponúka viac druhov zobrazení Mnohé však päťka doháňa parádnym head-up displejom.
Trochu ľúto je nám za samostatným panelom klimatizácie. Ovláda sa cez displej. V jeho spodnej časti je síce stále prítomná lišta pre nastavenie teploty, ale ak chcete ísť do rozšírených funkcií, musíte sa prstom triafať do maličkej plochy. O to viac poteší, že v BMW nezanevreli ani v ôsmej generácii (8.5) operačného systému iDrive na otočný controller. Takže stále je tu voľba, či budete s infotainmentom, pripomínajúcim ikonami prostredie smartfónov, pracovať intuitívnym fyzickým ovládačom alebo dotykom. No a nechýba ani ovládanie gestami. Inak iDrive je neuveriteľne pohotový. Prácu s menu si musíte trocha natrénovať, ale netrvá to dlho. Indukčná nabíjačka zvládne až dva smatfóny.
Naopak, prekvapila nás malá odkladacia schránka pred spolujazdcom. Lenže tento hendikep kompenzuje päťka veľkým stredovým boxom a schránkami vo dverách. Inovatívne pôsobia vnútorné kľučky dverí, ktoré sa chytajú odspodu či obrovská ničím nerušená panoramatická strecha. Jej roletka sa vysúva spredu, čo je šikovné, pretože kým posádka vzadu sa môže kochať výhľadom, vodič ostáva stále v tieni. Až sa čudujeme, že to ešte nikoho nenapadlo. Aj vzadu je päťka prémiovým sedanom strednej triedy. Priestorom sa síce nemôže rovnať väčšej sedmičke, ale miesta je tu viac ako v minulosti, či už na nohy alebo nad hlavou a sedadlá sú veľmi pohodlné. Nešetrilo sa na operadlách ani dĺžke „sedáku“. Podopiera celé stehná, čo nebýva zvykom.
Kufor na úrovni interiéru
Zadní pasažieri majú k dispozícii samostatné zóny klimatizácie aj USB-C porty priamo na chrbte operadiel predných sedadiel. Poďme sa ale pozrieť do kufra, keďže sa bavíme o novom kombi. Na úvod jedna zlá správa. Touring prišiel o samostatne výklopné okno piatych dverí. V Mníchove pravdepodobne usúdili, že tento prvok majitelia až tak nevyužívali. Možno je to pravda, ale išlo o vychytávku, ktorou sa konkurenčné prémiové autá pochváliť nemohli. Nový Touring neprináša medzigeneračne ani viac priestoru pre batožinu. Tých 570 litrov je identických s predchodcom. Nie je to kritika. Stále ide o veľmi slušný objem v prémiovom aute, ktoré nemá ambíciu byť úžitkovým rekordérom. Voči sedanu ide však o citeľných 75 litrov navyše.
Prístup k batožine je perfektný. Vstupný otvor BMW maximalizovalo ako to len bolo možné. Nízka nakladacia hrana, vyzbrojená oceľovou ochranou, dokonale lícuje s dôsledne čalúneným dnom. Čalúnené sú aj bočné časti, na plast tu nenarazíte. Zadné operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 sa sklápajú tiahlami priamo z batožinového priestoru a vytvoria takmer vodorovnú ložnú plochu. Potom narastie celkový využiteľný objem na vynikajúcich 1 700 litrov. Nechýbajú ani výklopné háčiky po stranách či praktické sieťky za podblatníkmi. Prémiové spracovanie je zrejmé aj z dvojitej podlahy, ktorá sa dá vyklopiť v uhle 40 stupňov za pomoci hydraulických vzpier.
Tento priestor využilo BMW ako miesto pre odloženie kazety s plató a kazety so sieťkou, oddeľujúcou kabínu od kufra, ak ich nepotrebujete. Elektrické i5 tu navyše schová ľahko nabíjacie káble. Plató sa dá stiahnuť do kazety jednoduchým „klikom“, ktorým uvoľníte aretáciu. Má dve polohy, takže najprv sa plató zroluje do polovice a potom celé. V aute tejto triedy by sme možno očakávali automatické zaťahovanie. Urobiť to však musíte ručne. Chválime, že elektricky ovládané veko kufra má tlačidlo nielen na zatváranie ale aj na súčasné zatvorenie a zamknutie celého vozidla. Pochopiteľne, nechýba ani nožný senzor, keď potrebujete otvoriť kufor s plnými rukami.