Fio bankaFio banka

Pokračovanie článku: Test: Kia EV6 GT – ‘nebezpečná‘ kamufláž

EV6, ale s celkom inou technikou

Predný elektromotor má 160 kW, teda toľko, koľká má pri verzii GT-line ten zadný. No a dozadu nainštalovala Kia úplne nový motor s dvojstupňovým meničom, olejovým chladením a dvojdielnym hriadeľom rotora, ktorý pridáva ďalších 270 kW. Netreba byť géniom, aby ste si spočítali, že GT disponuje systémovým výkonom 430 kW! A rovnako monštruózny je krútiaci moment 740 Nm, zvlášť preto, že na „plyne“ ho máte takmer od nulových otáčok. S prenosom hnacej sily na asfalt pomáha celkom nový zadný elektronický riadený samosvorný diferenciál e-LSD.

Toto tlačítko zmení kiu EV6 GT na skutočný... Foto: Ivan Majerský
Kia EV6 GT - test 2024 Toto tlačítko zmení kiu EV6 GT na skutočný superšport.
Kia Ceed 1,5 T-GDi  (2024) Čítajte viac Test: Kia Ceed 1,5 T-GDi - dobré auto za rozumnú cenu. A s manuálom

Zmenám sa nevyhol ani podvozok. Predná náprava má napríklad novú geometriu, ale aj celkom nové dvojité spodné ramená. Kým predné pružiny sú mäkšie o deväť percent, tie zadné, naopak, stuhli o 11 %. Zadný stabilizátor je tuhší o 15 %. Ťažisko znižuje redukovaná svetlá výška o päť milimetrov. A hlavne GT je jedinou verziou EV6 s adaptívnymi tlmičmi s plynulou reguláciou tuhosti, čo má priamy dosah aj na redukciu náklonov v zákrutách. Kontakt s vozovkou zabezpečuje vyslovene športové obutie – pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s profilom 255/40 R21 – navrhnuté špeciálne pre EV6 GT. Dokonca s penovou výplňou, ktorá potláča hluk.

EV6 GT poháňajú dva elektromotory Ten predný má... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 EV6 GT poháňajú dva elektromotory Ten predný má 160 a zadný 270 kW. Spolu tak putuje na asfalt 430 kilowattov.

Brzdy sú samostatnou kapitolou. Skrotenie tejto elektrickej beštie majú na starosti štvorpiestikové strmene s elektrickým posilňovačom, ktoré sa zahrýzajú do ventilovaných kotúčov s priemerom 380, respektíve 360 mm. Obratnosť zas zaručuje strmšie riadenie, ktoré potrebuje len 2,3 otáčky volantu na vychýlenie kolies v porovnaní so štandardnými 2,6 otáčkami. Viac zmeniť sa naozaj nedalo. Funguje to ale za volantom? EV6 má dve tváre. Tak ako každý elektromobil sa vie tváriť v režime Eco alebo Sport ako neviniatko. Má hladkú akceleráciu, jemné reakcie pri parkovaní a to všetko v takmer dokonalom tuchu v kabíne. Pri ustálenej rýchlosti používa EV6 GT prioritne zadný elektromotor. Ten predný príde k slovu až v režme Sport.

Aj napriek výkonnému prednému elektromotoru... Foto: Kia
Kia EV6 GT - 2022 Aj napriek výkonnému prednému elektromotoru ostalo pod prednou kapotou miesto na malý "frunk" s objemom 25 litrov.

To však nie je zďaleka všetko, pretože skutočné zázraky sa začnú diať až po stlačení tlačidla GT na volante. V tom okamžiku sa zadný elektromotor prepne vďaka dvojitému meniču do 800 V režimu. Je to, akoby ste aktivovali forsáž. Ťažko to opísať. Pocit zo zrýchlenia z nuly na stovku je až trochu desivý, ak si predstavíte, že sedíte v projektile s hmotnosťou takmer 2,2 tony. Možno si spomeniete na zážitky z horskej dráhy. Preťaženie je ukrutné a začína sa okamžite. Žiadne váhanie „turba“ ani prevodovky, len okamžitý „kopanec“ a kontinuálna nekončiaca sa akcelerácia. Predok auta sa pod náporom prevahy zadných kilowattov najprv mierne nadvihne, ale potom sa poslušne vráti k asfaltu. Odčítať digitálne číslice rýchlomera nemáte šancu. Menia sa rýchlosťou blesku. Toto divadlo sprevádzané syntetickým „podfarbením“ audia Meridian sa vraj končí až pri údaji 260 km/h, na čo sme však nemali žalúdok.

Gumy ničí s bravúrou

Vďaka módu GT Drive máte možnosť nastaviť si nielen charakteristiku podvozka či stabilizácie, ale dokonca aj účinok bŕzd. No najväčšou vychytávkou je nepochybne driftovací mód, keď sa GT premení na ničiteľa zadných pneumatík. Cesta k nemu ale nie jednoduchá. Počas jazdy sa zapnúť vôbec nedá. Musíte vypnúť auto, stlačiť brzdu, následne vozidlo aktivovať, podržať na pár sekúnd tlačidlo GT, vypnúť ESP a na záver ešte pritiahnuť k sebe na pár sekúnd krídelká rekuperácie. To aby ste nezabudli, do čoho sa práve púšťate. Až potom je GT pripravené na driftovaciu exhibíciu. Na ňu sme ale opäť, aj z úcty k extra drahým pneumatikám, nemali odvahu. Ako dlho by mohla trvať ich smrť? Možno pár desiatok sekúnd. Navyše je tu opäť obrovská nadváha. Tú cítiť aj v rýchlych zákrutách. Napriek nízkemu ťažisku aj všemožnej snahe Kie potlačiť náklony a udržať gumy na asfalte, sa jednoducho nedá utajiť.

Takto dokáže EV6 GT driftovať. My sme si na to... Foto: Kia
Kia EV6 GT - 2022 Takto dokáže EV6 GT driftovať. My sme si na to netrúfli, tak ponúkame aspoň oficiálnu snímku Kie.

Vyžaduje si to rešpekt. Inak sa GT mení na sebazničujúcu zbraň. Takže viac istoty sme mali v režime Sport či Comfort, keď nemá GT problém plniť každodenné rodinné povinnosti a pritom je stále vzrušujúco rýchle. Má to však jednu chybičku krásy. EV6 GT je z dôvodu použitia dvoch synchrónnych motorov dosť „lačné“ po elektrine. Sama Kia udáva pre GT kombinovanú spotrebu 20,6 kWh na 100 km, o 2,2 kWh viac ako pri GT-line. Ale na diaľnici sa ľahko dostanete aj nad 25 kWh. My sme mali priemer približne 21 až 23 kWh na 100 km pri relatívne ekonomickom jazdnom štýle a teplom počasí. Takže batéria s kapacitou 77 kWh, identická s ostatnými EV-šestkami, nie je zárukou extra dlhého dojazdu. Možno by si GT zaslúžilo väčší akumulátor. Napríklad ten s kapacitou 81 kWh, ktorý už má po modernizácii napríklad sesterský Hyindai Ioniq 5.

Kráľovná nabíjačiek

Dobrou správou je, že rovnako rýchlo, ako vie GT batériu „vyžmýkať“, vie ju aj nabiť. Vďaka 800 V architektúre podporuje nabíjací výkon 240 kW. Ak je batéria zahriata, zvládne za 20 minút dobiť aj viac ako 55 kWh. Overili sme si to osobne. Splnené však musia byť optimálne podmienky a dostupný musí byť aj maximálny nabíjací výkon na nabíjačke, čo nebýva vždy pravidlom. Takže aká je Kia EV6 GT? Ak by ste sa nás spýtali, či je dobrým rodinným autom, asi by sme zaváhali. Extrémna dynamika sa totiž nezaobišla bez kompromisov. Široké a nízke pneumatiky spolu so zníženým a tuhším podvozkom obrali totiž EV6 GT o časť komfortu. Navyše má mizerný polomer otáčania, takže parkovanie nie je až také jednoduché.

Kia udáva pre EV6 GT priemernú spotrebu 20,6... Foto: Tomáš Andrejčák
Kia EV6 GT - test 2024 Kia udáva pre EV6 GT priemernú spotrebu 20,6 kWh na 100 km. Mi sme mali priemer od 21 do 23 kWh, ale s ľahšou nohou na plyne.

No rovnako ťažko sa odpovedá na otázku, či je EV6 GT naozaj vzrušujúcim športovým kupé. Brutálnym zrýchlením v priamke na to nepochybne má, ale zákrutami či slalomom sa zďaleka nepohybuje s takou bravúrou, ako oveľa ľahší súperi tankujúci benzín. Je to vlastne šialené. V cene 75 590 eur, teraz dokonca len 67 590 eur, keďže Kia ponúka na EV6 GT 8-tisícovú zľavu, môžete mať auto, ktorého dynamika bola donedávna výsadou superšportov s cenovkami vysoko nad 150 000 či 200 000 eur. Lenže je to zároveň aj zbraň, na ktorú nepotrebujete zbrojný pas. Stačí vodičské oprávnenie skupiny B. A to je rovnako desivé, ako desivé sú výkony tohto elektrického rodinného extrému.

Kia EV3 - prvé detaily 2024 Čítajte viac Kia EV3: Poznáme cenu nového auta zo Žiliny. Niro bude mať čo robiť

Cenou EV6 GT naozaj milo prekvapí, aspoň vo svete elektromobilov. Konkurenčný Enyaq Coupé je síce o 4 000 eur lacnejší, ale má „len 250 kW a výbavou sa EV6 GT rovnať nemôže. Zato s EV6 dostávate aj maximálnu úroveň vybavenia. V sérii sú 21-palcové disky, špičkové LED svetlá, sedadlá čalúnené Alcantarou, kožený volant, 2-zónová klimatizácia, výkonné audio Meridian so 14 reproduktormi, elektricky ovládané zadné veko, laminované okná, navigácia, head-up displej, adaptívny podvozok aj kompletný balík asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu či 360-stupňovej parkovacej kamery. Dopriať si ešte môžete panoramatické strešné okno za 890 €, za 690 € dostanete metalický lak a za 1 500 € je v ponuke matný úprava karosérie, ktorá by tomto autu svedčal asi najviac.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Kia EV6 #Kia EV6 GT
Články podľa značiek