Test: Mercedes Vito a Ford Tourneo. Vyskúšali sme dva rodinné vany s pohonom 4x4

Mercedes Vito Tourer a Ford Tourneo Custom sme testovali v 7-, resp. 8-miestnom usporiadaní s úsporným dvojlitrovým dieslom a pohonom 4x4.

11.08.2024 07:00
vany3 Foto: ,
Vito sme mali na test v strednej verzii a Tourneo v dlhej.
debata

Na test sme získali dve autá, ktoré sa nám do rúk často nedostávajú – ide o osobné vany s maximálnou kapacitou do 8, resp. 9 miest, pričom oba mali pod kapotou dvojlitrový naftový motor a oba disponovali aj pohonom 4×4. Jeden bol prémiový, druhý mainstreamový, čo sa samozrejme odrazilo aj na ich cene. Ktorý z nich bol lepší a či sa oplatí priplatiť si za značku, sme zisťovali počas týždňového testu.

Dvaja z rovnakého cesta

Konkrétne išlo o Mercedes-Benz Vito Tourer a Ford Tourneo Custom. Zvonku bol medzi nimi hlavný rozdiel v tom, že Mercedes sme testovali v strednej verzii (long), čo značí, že na dĺžku mal 5 140 mm a ponúkal rázvor 3 200 mm. Ford bol v dlhom prevedení (L2), takže jeho celková dĺžka bola 5 450 mm (+ 310 mm oproti Vitu) a rázvor 3 500 mm. Prakticky celý rozdiel v dĺžke sa premietol do rázvoru, čo značí, že Ford mal priestrannejšiu kabínu a aj pri 8-miestnom usporiadaní ponúkal väčší vnútorný priestor a viac miesta pre batožinu. V prípade Mercedesu to však rozhodne neznamená hendikep, pretože Vito Tourer je dostupné až v troch dĺžkových variantoch a v najdlhšom meria 5 370 mm a rázvor má 3 430 mm, čím sa Fordu takmer vyrovná.

Ford Tourneo Courier v porovnaní s Fordom Focus
Video

Pozrime sa najprv na prémiové Vito, ktoré prešlo pred necelým rokom menším faceliftom a nám sa dostalo do rúk už v modernizovanej podobe. Auto má nový dizajn prednej časti s výraznou maskou chladiča v rôznych vyhotoveniach v závislosti od verzie/výbavy a novo tvarovaný predný nárazník, vďaka čomu pôsobí pri pohľade spredu modernejšie a predovšetkým dynamickejšie. Zadné LED svetlá majú pozmenený tvar a sú stmavené. A keď sme už pri svetlách, v štandardnej výbave auta sú vpredu adaptívne Multibeam LED svetlá.

Interiér Tournea Custom s najnovším 13-palcovým... Foto: Pravda, Martin Domček
Ford Custom Tourneo L2 (2024) Interiér Tournea Custom s najnovším 13-palcovým infotainmentom SYNC 4 a digitálnym kokpitom.
Interiér  faceliftovaného Vita s novým... Foto: Pravda, Martin Domček
Vito Tourer SELECT 116 CDI Dlhý 4x4 (2024) Interiér faceliftovaného Vita s novým infotainmentom MBUX pôsobí o niečo elegantnejšie, než v prípade Fordu.

Toureno Custom je tiež úplne nové, má kompletne prepracovanú prednú masku, ktorá pôsobí expresívnejšie, prepracované sú aj predné svetlá s denným svietením a samozrejme aj predný nárazník. Predné bočné okno už nie je delené, čo zlepšuje výhľad a vonkajšie spätné zrkadlá sú oproti Mercedesu väčšie a kombinované, takže v ich spodnom výreze veľmi dobre vidíte pri cúvaní priamo pod kolesá. Po novom má Tourneo, podobne ako jeho nemecká konkurencia, radiacu páčku umiestnenú pod volantom.

Ford Custom Tourneo L2 (2024)
Ford Custom Tourneo L2 (2024)
+12Ford Custom Tourneo L2 (2024)

Testované Vito malo, na rozdiel od Tournea, elektricky ovládané posuvné bočné dvere na oboch stranách. V ich prípade však nejde o štandardnú výbavu, sú za príplatok takmer 3 000 eur. Zaň máte nielen posuvné dvere na oboch stranách, ale elektricky sú ovládané aj zadné výklopné dvere. Všetky možno ovládať aj pomocou kľúča, tlačidiel na stredovej konzole a na stĺpiku B v zadnej časti interiéru.

Túto možnosť Tourneo Custom nemá, bočné posuvné dvere sa otvárajú manuálne a pri zatváraní sa občas „zadrhli“. To je ale asi jediná vážnejšia výhrada. Na druhú stranu – Tourneo umožňuje konferenčné sedenie (oproti sebe) až pre šiestich. Štandardne máte, podobne ako v Mercedese, iba jedny posuvné dvere, no za cca 700 eur (vo výbave Titanium v cene) môžete mať bočné posuvné dvere vpravo a vľavo, tri samostatné sedadlá v druhom rade, delenú lavicu( 2+1) v treťom rade. Všetky sedadlá sú pri tom sklopné, otočné a vyberateľné, ISOFIX máte na oboch krajných sedadlách v 2. a 3. rade. So sedadlami sa pritom veľmi ľahko manipuluje (podľa nás jednoduchšie, než v Mercedese), tie v druhom rade sú ešte zospodu pripojené k elektrine, pretože môžu byť vyhrievané, takže pri ich otáčaní alebo vyberaní ešte treba odpojiť kábel.

Vito Tourer SELECT 116 CDI Dlhý 4x4 (2024)
Vito Tourer SELECT 116 CDI Dlhý 4x4 (2024)
+8Vito Tourer SELECT 116 CDI Dlhý 4x4 (2024)

Dosť zásadný je rozdiel v cene príplatkovej výbavy. Tourneo má napríklad v cene vyhrievané sedadlo vodiča aj spolujazdca, no pri testovanom Vite si musíte vyhrievanie pre každé z nich zaplatiť zvlášť, čiže 2 × 268 eur. Ak chcete v Mercedese elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, prirátajte si k jeho cene vyše 1 300 eur a ak chcete v druhom rade dve samostatné komfortné sedadlá (tak sme to mali v testovanom aute), za každé si priplatíte tisícku.

Príplatková výbava je v prípade Mercedesu-Benz drahšia, no auto si možno z hľadiska výbavy aj viac individualizovať, než testovaný Ford Tourneo. Pravdou však je, že s príplatkovou výbavou sa treba pri konfigurácii pohrať, ale obe autá sú už v základe vybavené veľmi slušne, aj keď Ford je podľa nás na tom o niečo lepšie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford Tourneo Custom #rodinné auto #test auta #autotest #rodinný van #vany #Mercedes Vito
Články podľa značiek