Test: Lexus NX 350h E-Four Overtrail – hra na off-road s ‘nežnou‘ spotrebou

Lexus NX dostal novú verziu Overtrail. Tá prichádza s drsnejším imidžom. Nemusí to byť zlá voľba. Vyšší podvozok a terénne pneumatiky dávajú tomuto prémiovému SUV predsa len viac šancí na prašných cestách, no bez kompromisov v spotrebe. Hybridný pohon dokáže byť totiž neuveriteľne úsporný.

24.08.2024 07:00
debata (2)
Verzia Overtrail má celkom iný charakter ako... Foto: Ivan Majerský
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024 Verzia Overtrail má celkom iný charakter ako tie luxusné, či športová F-Sport. Akcentuje drsnejší imidž. Preto dostala menej lakovaných častí karosérie a terénne pneumatiky.

Lexus NX nie je žiadnou horúcou novinkou, veď na trhu je od roku 2021. No jedna zmena tu predsa len je. Hovoríme o premiérovej verzii Overtrail, ktorá dorazila k zákazníkom len začiatkom leta. Presne tá sa nám dostala do rúk. Už na prvý pohľad je jasné, že mieri k tým, ktorým imponuje drsnejší imidž off-roadov, no nemienia sa vzdať komfortu prémiového SUV. Nejde pritom len o hru. NX 350h E-Four Overtrail má totiž podvozok zvýšený o 15 mm na celkových 200 mm, čo je veľmi slušný údaj, a k tomu obúva terénne pneumatiky Dunlop GrandTrek ATS s vysokým profilom 235/60 R18 a robustným dezénom. Vďaka tomu si nemusíte lámať hlavu s výtlkmi, obrubníkmi či nespevnenými povrchmi, na ktoré sú iné verzie s až 20-palcovými diskami veľmi citlivé. Napriek vyslovene off-roadovému vzhľadu „gúm“ však nepočítajte s ich celoročným využitím. Sú totiž letné.

Druhá generácia využíva novú platformu TNGA-K,... Foto: Ivan Majerský
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024 Druhá generácia využíva novú platformu TNGA-K, ktorá umožnila zväčšiť rázvor náprav až o 30 mm. Overtrail však dostal navyše aj väčšiu svetlú výšku. Tá je až 200 mm.

Drsnejší než ostatní

Špecifikom Overtrailu je aj jeho lak. Lexus zabalil typický dizajn, ktorý spája aerodynamiku s ostrými hranami pripomínajúcimi origami, do naturálneho „pieskového“ odtieňa Moon Desert, ktorý vo svete prémiových SUV len tak ľahko nenájdete. Nemusí sa vám páčiť, ale Lexusu NX prepožičiava osobitý charakter a navyše na ňom nie je vidieť prach a špinu. Drsnejší vzhľad navodzujú aj matné čierne prvky. Čierna je nielen obria vretenová maska či kolesá, ale aj lemy blatníkov, podbehy, nábehové hrany nárazníkov, spätné zrkadlá a kľučky či dokonca pozadie reflektorov. Lemy okien sú síce chrómové, ale tiež v matnom prevedení. Má to len jeden problém – s menším počtom lakovaných častí pôsobí Overtrail ako lacnejšia verzia, pravdou je však opak. Je jednou z najdrahších.

Off-roadovejší charakter podporuje aj matné... Foto: Ivan Majerský
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024 Off-roadovejší charakter podporuje aj matné pozadie reflektorov a zvláštna púštna farba laku Moon Desert.
Lexus LBX Morizo RR (2024) Čítajte viac Predstavili extrémny Lexus LBX Morizo RR. Pracoval na ňom aj šéf Toyoty osobne

Pri pohľade do kabíny však o luxusnom charaktere NX pochybovať rozhodne nebudete. Vlastne už pri nastupovaní. Lexus totiž vybavil NX elektronickými kľučkami e-latch. Dizajn síce navodzuje bežné riešenie, ale rukoväte sú v skutočnosti pevné. Dvere sa odistia po stlačení spínača z vnútornej strany kľučky. Neozve sa pritom žiaden zvuk zámku, akoby ich držal a uvoľňoval magnet. Podobne to funguje zvnútra. Stlačíte spínač v podobe malej páčky a ramenom otvoríte dvere. Predsa je tu ale zachovaný aj mechanický spoj pre prípad núdze. Interiér sa nesie v športovo-prémiovom duchu. Overtrail síce dostal anatomické sedadlá so špeciálnym čalúnením, ktoré kombinuje čiernu perforovanú kožu s béžovými okrajmi. Napriek výrazným bočniciam sú ale sedadlá veľmi pohodlné.

Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024
+11Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024

Priam športový kokpit

Za volantom sa cítite takpovediac útulne, ako v športovom aute. Nie kvôli nedostatku priestoru, toho je tu tak akurát, ale preto, že takzvaný Tazuna kokpit vás obklopuje svojím dizajnom. Palubná doska je orientovaná vyslovene na vodiča a to isté platí o stredovej konzole a vysokom tuneli s lakťovou opierkou. Tento pocit umocňuje čierne čalúnenie stropu. Páčilo sa nám, že Lexus si stále zakladá na dobrom výhľade. Obrys „palubovky“ nepresahujú žiadne displeje a príkladne štíhle sú aj predné stĺpiky. Digitálne spätné zrkadlo zlepšuje výhľad vzad, no používať ho nutne nemusíte, keďže Lexus vám dáva na výber. Pred vodičom je dokonale kruhový volant, cez ktorý sa pozeráte na jednoduchý, ale veľmi prehľadný prístrojový panel s centrálnym kruhovým ukazovateľom výkonu a digitálnym rýchlomerom. Podrobnejšie informácie dostávate z head-up displeja, takže strohá grafika a menší rozsah údajov neprekážajú.

Kokpit má charakter športového kupé. Vodiča... Foto: Ivan Majerský
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024 Kokpit má charakter športového kupé. Vodiča doslova obklopuje. Vyššia poloha sedadlá zlepšuje výhľad.
Lexus LM 350h Supreme - test 2024 Čítajte viac Test: Lexus LM Supreme – najlacnejší ‘business jet‘. Ale bez krídiel

Čo nás ale zaskočilo, boli dotykové ovládače na volante. Tu to Lexus trošku prehnal. Tlačidlá sú multifunkčné, takže pri dotyku sa vám najprv na head-up displeji zjavia možnosti menu, až potom si šípkami vyberáte funkcie, ktorú potvrdíte. Nie je to veľmi intuitívne. Priznávame, že ani po dvoch týždňoch sme sa s takýmto riešením nedokázali zžiť. Jednoducho, vyžaduje priveľa klikov a pozornosti. Zato centrálna obrazovka s cloudovou navigáciou si zaslúži veľkú pochvalu. Má brilantnú grafiku a uhlopriečku až 14 palcov. Pracuje neskutočne rýchlo, veď systém poháňa 3,6-krát výkonnejší procesor v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Konečne, pretože v tomto smere Lexus dlho zaostával za nemeckou konkurenciou. A ešte k tomu zachoval Lexus otočné ovládače dvojzónovej klimatizácie, ktoré sú integrované priamo v displeji aj s ukazovateľom teploty.

Obrovská 14-palcová obrazovka má brilantnú... Foto: Ivan Majerský
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024 Obrovská 14-palcová obrazovka má brilantnú grafiku aj rýchle reakcie. Našťastie však Lexus zachoval v kabíne aj dostatok hardvéru. Otočné sú ovládače klimatizácie či jazdných režimov.

Bohatá výbava aj solídny kufor

To poteší tých, ktorí neprišli na chuť rozsiahlej digitalizácii. Okrem toho sú na displeji stále prítomné základné funkcie klimatizačného systému, takže netreba zbytočne pátrať v menu. Japonská konzervatívnosť sa prejavila aj v ďalších hardvérových ovládačoch. Napríklad ovládači jazdných režimov a páke voliča prevodovky, ktorá je síce skôr joystickom, ale vždy praktickejším ako použitie módnych tlačidiel. Nechýbajú dva USB-porty, jeden klasický a druhý typu USB-C, výkonná indukčná nabíjačka, v ktorej môžete telefón doslova ukryť, či bezproblémová konektivita cez Apple CarPlay. Oceňujeme aj držiaky nápojov v stredovom tuneli. O luxus sa stará výkonná audiosústava Mark Levinson so 17 reproduktormi či vyhrievané a ventilované sedadlá, ktoré sa spolu s volantom aktivujú automaticky podľa vonkajšej teploty. Pracuje to perfektne. Luxusnú atmosféru dotvára ambientné osvetlenie a pôsobivé drevené dekorácie Bookmatch Woodgrain.

Ešte viac miesta poskytujú zadné sedadlá. Ich... Foto: Ivan Majerský
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024 Ešte viac miesta poskytujú zadné sedadlá. Ich operadlá majú nastaviteľný sklon.
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024
+16Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024

Vzadu vás NX prekvapí mimoriadne štedrým priestorom, veľkorysejším než v obstavanom kokpite. Dosť miesta je nielen na nohy, ale aj nad hlavou, hoci sú „sedáky“ situované vyššie a z výšky stropu uberá mechanizmus roletky dvojdielneho panoramatického okna. Pohodlie zvyšuje nastaviteľný sklon operadiel s dvojstupňovou aretáciou. Aj zadní cestujúci majú k dispozícii USB porty a prieduchy ventilácie, hoci bez samostatnej zóny. Kufor s objemom 549 litrov je na prémiové SUV dostatočne veľký. Pod dnom delenej podlahy na pravej strane nájdete navyše hlbokú schránku. Ešte viac vzad je ďalšia, napríklad pre lekárničku. Dokoncasú tu po stranách výklopné háčiky na uchytenie tašiek. Takmer ako v Kodiaqu. Plató tvorí len tenká sieťka, čo je v tejto triede nezvyklé. Dá sa tiež zložiť a umiestniť pod podlahu, ak ju nepotrebujete. Kufor je dôsledne čalúnený a prístup doň uľahčuje elektricky ovládané veko. V tejto kategórii by sme však očakávali aj druhé tlačidlo pre súčasné zavretie kufra a uzamknutie vozidla.

Ešte viac miesta poskytujú zadné sedadlá. Ich... Foto: Ivan Majerský
Lexus NX 350h E-Four Overtrail - test 2024 Ešte viac miesta poskytujú zadné sedadlá. Ich operadlá majú nastaviteľný sklon.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Lexus #lexus NX
Články podľa značiek