
Lexus NX nie je žiadnou horúcou novinkou, veď na trhu je od roku 2021. No jedna zmena tu predsa len je. Hovoríme o premiérovej verzii Overtrail, ktorá dorazila k zákazníkom len začiatkom leta. Presne tá sa nám dostala do rúk. Už na prvý pohľad je jasné, že mieri k tým, ktorým imponuje drsnejší imidž off-roadov, no nemienia sa vzdať komfortu prémiového SUV. Nejde pritom len o hru. NX 350h E-Four Overtrail má totiž podvozok zvýšený o 15 mm na celkových 200 mm, čo je veľmi slušný údaj, a k tomu obúva terénne pneumatiky Dunlop GrandTrek ATS s vysokým profilom 235/60 R18 a robustným dezénom. Vďaka tomu si nemusíte lámať hlavu s výtlkmi, obrubníkmi či nespevnenými povrchmi, na ktoré sú iné verzie s až 20-palcovými diskami veľmi citlivé. Napriek vyslovene off-roadovému vzhľadu „gúm“ však nepočítajte s ich celoročným využitím. Sú totiž letné.

Drsnejší než ostatní
Špecifikom Overtrailu je aj jeho lak. Lexus zabalil typický dizajn, ktorý spája aerodynamiku s ostrými hranami pripomínajúcimi origami, do naturálneho „pieskového“ odtieňa Moon Desert, ktorý vo svete prémiových SUV len tak ľahko nenájdete. Nemusí sa vám páčiť, ale Lexusu NX prepožičiava osobitý charakter a navyše na ňom nie je vidieť prach a špinu. Drsnejší vzhľad navodzujú aj matné čierne prvky. Čierna je nielen obria vretenová maska či kolesá, ale aj lemy blatníkov, podbehy, nábehové hrany nárazníkov, spätné zrkadlá a kľučky či dokonca pozadie reflektorov. Lemy okien sú síce chrómové, ale tiež v matnom prevedení. Má to len jeden problém – s menším počtom lakovaných častí pôsobí Overtrail ako lacnejšia verzia, pravdou je však opak. Je jednou z najdrahších.


Pri pohľade do kabíny však o luxusnom charaktere NX pochybovať rozhodne nebudete. Vlastne už pri nastupovaní. Lexus totiž vybavil NX elektronickými kľučkami e-latch. Dizajn síce navodzuje bežné riešenie, ale rukoväte sú v skutočnosti pevné. Dvere sa odistia po stlačení spínača z vnútornej strany kľučky. Neozve sa pritom žiaden zvuk zámku, akoby ich držal a uvoľňoval magnet. Podobne to funguje zvnútra. Stlačíte spínač v podobe malej páčky a ramenom otvoríte dvere. Predsa je tu ale zachovaný aj mechanický spoj pre prípad núdze. Interiér sa nesie v športovo-prémiovom duchu. Overtrail síce dostal anatomické sedadlá so špeciálnym čalúnením, ktoré kombinuje čiernu perforovanú kožu s béžovými okrajmi. Napriek výrazným bočniciam sú ale sedadlá veľmi pohodlné.
Priam športový kokpit
Za volantom sa cítite takpovediac útulne, ako v športovom aute. Nie kvôli nedostatku priestoru, toho je tu tak akurát, ale preto, že takzvaný Tazuna kokpit vás obklopuje svojím dizajnom. Palubná doska je orientovaná vyslovene na vodiča a to isté platí o stredovej konzole a vysokom tuneli s lakťovou opierkou. Tento pocit umocňuje čierne čalúnenie stropu. Páčilo sa nám, že Lexus si stále zakladá na dobrom výhľade. Obrys „palubovky“ nepresahujú žiadne displeje a príkladne štíhle sú aj predné stĺpiky. Digitálne spätné zrkadlo zlepšuje výhľad vzad, no používať ho nutne nemusíte, keďže Lexus vám dáva na výber. Pred vodičom je dokonale kruhový volant, cez ktorý sa pozeráte na jednoduchý, ale veľmi prehľadný prístrojový panel s centrálnym kruhovým ukazovateľom výkonu a digitálnym rýchlomerom. Podrobnejšie informácie dostávate z head-up displeja, takže strohá grafika a menší rozsah údajov neprekážajú.


Čo nás ale zaskočilo, boli dotykové ovládače na volante. Tu to Lexus trošku prehnal. Tlačidlá sú multifunkčné, takže pri dotyku sa vám najprv na head-up displeji zjavia možnosti menu, až potom si šípkami vyberáte funkcie, ktorú potvrdíte. Nie je to veľmi intuitívne. Priznávame, že ani po dvoch týždňoch sme sa s takýmto riešením nedokázali zžiť. Jednoducho, vyžaduje priveľa klikov a pozornosti. Zato centrálna obrazovka s cloudovou navigáciou si zaslúži veľkú pochvalu. Má brilantnú grafiku a uhlopriečku až 14 palcov. Pracuje neskutočne rýchlo, veď systém poháňa 3,6-krát výkonnejší procesor v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Konečne, pretože v tomto smere Lexus dlho zaostával za nemeckou konkurenciou. A ešte k tomu zachoval Lexus otočné ovládače dvojzónovej klimatizácie, ktoré sú integrované priamo v displeji aj s ukazovateľom teploty.

Bohatá výbava aj solídny kufor
To poteší tých, ktorí neprišli na chuť rozsiahlej digitalizácii. Okrem toho sú na displeji stále prítomné základné funkcie klimatizačného systému, takže netreba zbytočne pátrať v menu. Japonská konzervatívnosť sa prejavila aj v ďalších hardvérových ovládačoch. Napríklad ovládači jazdných režimov a páke voliča prevodovky, ktorá je síce skôr joystickom, ale vždy praktickejším ako použitie módnych tlačidiel. Nechýbajú dva USB-porty, jeden klasický a druhý typu USB-C, výkonná indukčná nabíjačka, v ktorej môžete telefón doslova ukryť, či bezproblémová konektivita cez Apple CarPlay. Oceňujeme aj držiaky nápojov v stredovom tuneli. O luxus sa stará výkonná audiosústava Mark Levinson so 17 reproduktormi či vyhrievané a ventilované sedadlá, ktoré sa spolu s volantom aktivujú automaticky podľa vonkajšej teploty. Pracuje to perfektne. Luxusnú atmosféru dotvára ambientné osvetlenie a pôsobivé drevené dekorácie Bookmatch Woodgrain.

Vzadu vás NX prekvapí mimoriadne štedrým priestorom, veľkorysejším než v obstavanom kokpite. Dosť miesta je nielen na nohy, ale aj nad hlavou, hoci sú „sedáky“ situované vyššie a z výšky stropu uberá mechanizmus roletky dvojdielneho panoramatického okna. Pohodlie zvyšuje nastaviteľný sklon operadiel s dvojstupňovou aretáciou. Aj zadní cestujúci majú k dispozícii USB porty a prieduchy ventilácie, hoci bez samostatnej zóny. Kufor s objemom 549 litrov je na prémiové SUV dostatočne veľký. Pod dnom delenej podlahy na pravej strane nájdete navyše hlbokú schránku. Ešte viac vzad je ďalšia, napríklad pre lekárničku. Dokoncasú tu po stranách výklopné háčiky na uchytenie tašiek. Takmer ako v Kodiaqu. Plató tvorí len tenká sieťka, čo je v tejto triede nezvyklé. Dá sa tiež zložiť a umiestniť pod podlahu, ak ju nepotrebujete. Kufor je dôsledne čalúnený a prístup doň uľahčuje elektricky ovládané veko. V tejto kategórii by sme však očakávali aj druhé tlačidlo pre súčasné zavretie kufra a uzamknutie vozidla.
