Test: vynovená Škoda Scala 1.0 TSI. Má vyšší výkon, nízku spotrebu a rozumnú cenu

Scala nás s 85 kW motorom príjemne prekvapila spotrebou a kultivovanosťou. A v špeciálnej verzii Drive Plus dokonca aj cenou.

01.09.2024 07:00
debata (43)
Škoda Scala absolvovala decentný facelift,... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024) Škoda Scala absolvovala decentný facelift, rozmery, rázvor a aj veľkosť kufra zostali identické s predošlou verziou.

Škoda Scala absolvovala spolu s kompaktným crossoverom Kamiq minulý rok menšiu modernizáciu. Ide totiž o dvojičky, ktoré začali svoju životnú púť v roku 2019, stoja na rovnakej platforme a tak sa logicky oba naraz dočkali približne v polovici svojho životného cyklu modernizácie, respektíve faceliftu. Vynovený Kamiq sme už mali možnosť otestovať, naše dojmy z neho nájdete v tomto článku. Preto sa teraz zameriame na Scalu, pri ktorej sú možno zmeny o niečo menej badateľné.

V interiéri už analógový prístrojový štít... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024) V interiéri už analógový prístrojový štít nenájdete. Ten digitálny je dostupný v dvoch veľkostiach.

Globálne sa z tejto dvojice lepšie predáva Kamiq, pretože crossovery a SUV sú teraz v kurze. Na Slovensku je ale situácia trochu iná, záujem o oba modely je veľmi podobný. Za celý minulý rok sa predalo 2 382 kusov Scaly a 2 495 Kamiqov. Po prvých siedmich mesiacoch tohto roku je situácia podobná, záujem o Kamiq mierne prevažuje. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že za január až júl 2024 sa na Slovensku zaregistrovalo 1 424 nových Kamiqov, zatiaľ čo Scalu si vybralo 1 254 ľudí. Jedno však majú spoločné – pri oboch bol zatiaľ najpopulárnejším 81 kW litrový benzínový trojvalec, len pri Kamiqu podstatne viac ľudí volilo automat. Práve tohto agregátu sa týka v rámci modernizácie jedna menšia zmena – jeho maximálny výkon sa zvýšil na 85 kW, respektíve 116 koní.

Decentný facelift

Kým sa však dostaneme k technike, pozrime sa, aké dizajnové zmeny v rámci modernizácie Scala podstúpila. Rozmerovo sa nemení nič. Aj po facelifte má Scala dĺžku 4 362 mm, šírku 1 793 a výšku 1 471 mm. Rázvor má 2 649 mm základný objem kufra je 467 litrov. Mimochodom, keď sme pri číslach – z hľadiska vnútorného priestoru Scala veľmi príjemne prekvapí a to nielen vpredu, ale aj vzadu. Pokiaľ v tomto segmente hľadáte nové auto, určite sa v Scale aspoň odvezte, lebo podľa nás práve vnútorný priestor patrí k jej najväčším zbraniam oproti väčšine bezprostredných konkurentov.

Pozrite si naše dojmy z ešte maskovanej Škody Elroq
Video

Ale späť k dizajnu – pri Scale sa dizajnéri snažili viac zdôrazniť dynamiku, má preto prepracovaný predný a zadný nárazník, rovnako ako svetlá a tiež aj mriežku chladiča. Do jej výbavy pribudli voliteľné LED Matrix svetlomety, ktoré boli doteraz vyhradené pre autá vyšších tried. Z vyšších tried prichádza aj ďalšia vymoženosť – virtuálny pedál, teda možnosť bezdotykového otvárania kufra. Pozmenené svetlomety na Scale sú teraz ešte užšie a vybavené kryštalickými LED modulmi. Svetlá pre denné svietenie sú rozdelené na dva tenké LED pásy, ktoré vytvárajú nový svetelný podpis. Nové LED predné hmlové svetlomety sú zapustené vo vzduchových clonách. Len pre zaujímavosť – intenzita diaľkových svetiel sa pri Scala zvýšila až o 50 %. Vzadu sú už štandardne LED svetlá. Na želanie dostupné Top LED zadné svetlá sú vybavené animovanými ukazovateľmi smeru jazdy a novou svetelnou grafikou. Vzadu v strede kufra už nie je logo automobilky, ale nápis Škoda.

Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024)
Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024)
+10Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024)

Žiadna Scala už nemá analógový prístrojový štít, nahradil ho digitálny, v základe s uhlopriečkou 8 palcov. Displej infotainmentu má uhlopriečku 8,25 alebo voliteľne 10 palcov. Jeho grafika dostala modernejší vzhľad, prebratý z modelov vyšších tried. K dispozícii je aj bezdrôtové nabíjanie smartfónov s výkonom 15W a chladením, čo je vzhľadom na občasné prehrievanie telefónov pri indukčnom dobíjaní vítané vylepšenie.

Upravený bol aj panel klimatizácie a kúrenia, kde je viac funkcií. Pred modernizáciou sa totiž na automatickej klimatizácii dala ovládať iba teplota, ale už nie intenzita prúdenia vzduchu a to, ktoré ventilačné otvory chcete využiť, bolo treba nastavovať cez menu dotykového displeja. Po novom má Scala na paneli klimatizácie nad displejom dve tlačidlá menu a vypnutie/zapnutie klimatizácie a pod ním reguláciu intenzity klimatizácie.

Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024)
Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024)
+17Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024)

Vylepšil sa aj asistent pre jazdu vo zvolenom jazdnom pruhu, ktorý rozpoznáva aj dočasné značenie jazdných pruhov, napríklad počas stavebných prác, v prípade potreby je schopný aktívne zasiahnuť do riadenia. Na želanie môžu byť Scala vybavená zadnou parkovacou kamerou a automatickým parkovaním na uľahčenie parkovacích manévrov.

Nové výbavy

Zmenili sa aj výbavové stupne, ktoré sú teraz tri – Essence, Selection a Top Selection. Čerešničkou na torte je špeciálna dizajnová verzia Monte Carlo. Základná cena Scaly je 18 230 eur a máte za ňu verziu s litrovým motorom s výkonom 70 kW a 5-stupňovým manuálom. Vo výbave máte napríklad predné full LED svetlá, oceľové 16-palcové oceľové disky, zadné parkovacie senzory, manuálnu klimatizáciu, 8-palcový virtuálny kokpit a 8-palcový displej infotainmentu, čo nie je zlé.

Ak sa však pozrieme na pomer cena/hodnota, zdá sa nám rozumné priplatiť si cca 1 500 – 1 600 eur (v závislosti od motorizácie) navyše za stredný výbavový stupeň Selection. Za túto sumu vám v aute pribudnú napríklad 16-palcové disky z ľahkých zliatin, 2-zónová automatická klimatizácia, bezkľúčové štartovanie, tempomat, predné hmlovky, vyhrievanie predných sedadiel aj s možnosťou ich výškového nastavenia, bezkáblové pripojenie smartfónov (Apple aj Android), elektrické ovládanie okien aj vzadu, 4 zadné reproduktory a pár ďalších drobností.

V rámci svojej triedy patrí Scala k modelom s... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024) V rámci svojej triedy patrí Scala k modelom s najväčším vnútorným priestorom.

My sme však netestovali auto ani v jednej z týchto výbav. Škoda totiž aktuálne ponúka špeciálnu verziu Drive, respektíve Drive Plus. Verzia Drive má dokonca o niečo lepšiu výbavu ako Essence a vďaka trojtisícovému bonusu v nej možno kúpiť Scalu s testovaným motorom a 6-stupňovým manuálom už približne za cenu Fabie, teda za 16 290 eur. My sme testovali Scalu s 85 kW trojvalcom a 7-stupňovým automatom vo vyššej verzii Drive Plus, ktorá začína na sume 21 430 eur so základným motorom, s testovaným 85 kW trojvalcom a 7-stupňovým automatom začína na 24 430 eurách. Za túto sumu máte v aute už bezkľúčový prístup a štartovanie, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, predné a zadné parkovacie senzory, vzadu naj s kamerou, väčší 10-palcový virtuálny kokpit, 16-palcové disky z ľahkých zliatin, elektricky ovládané piate dvere aj s virtuálnym pedálom, tempomat, alarm, vyhrievané predné sedadlá a pár ďalších doplnkov.

Zmenené sú predné svetlá, vrátane grafiky... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Scala Drive Plus 85 kW (2024) Zmenené sú predné svetlá, vrátane grafiky denného svietenia.

Najdrahším príplatkovým prvkom vo výbave testovaného auta bol balík Light & View Plus, v ktorom boli za cca 1 200 eur predné matrixové LED svetlá, zadné LED s dynamickými smerovkami, hmlovky, dažďový senzor a elektricky sklopné predné zrkadlá.

43 debata chyba
Viac na túto tému: #facelift #Škoda Scala #test auta #autotest
Články podľa značiek