S Kiou EV9 sme vás už zoznámili. Zúčastnili sme sa prvých jázd a otestovali sme jej verziu EV9 GT-Line. Týždeň je však pomerne málo na to, aby ste sa s autom naozaj zžili. A najmä dosť málo na to, aby ste overili také dôležité parametre, akými sú pri elektromobiloch napríklad spotreba energie a dojazd. A tak sme sa rozhodli, že vlajkovú loď Kie prevetráme o čosi viac. Absolvovali sme s ňou takmer 3 000 kilometrov. A hneď vopred priznávame, že nám vyrazila dych. Považujeme ju za jeden z najlepších elektromobilov planéty, i keď tiež dopláca na fakt, že elektromobilita sa stretla s módou SUV. Tie sú ťažšie a menej aerodynamické, čo dojazdu rozhodne neprospieva. Kii sa však podaril doslova husársky kúsok.
Prečo vie byť úsporná
Toto auto má totiž nižšiu spotrebu energie ako nedávno testovaná menšia Kia EV6 GT. Áno, hovoríme o extrémnom crossoveri s výkonom 430 kW, lenže menšom a ľahšom. Potenciál EV9 sme tušili už pri predchádzajúcom krátkodobom teste, ale teraz sa ukázal naplno. Napriek hranatým tvarom, ktoré tak trochu evokujú off-roady, je EV9 aerodynamickejšie, než by ste čakali. Boj s prúdnicami vzduchu v aerodynamickom tuneli skončil neuveriteľným koeficientom Cd 0,28, lepším, než má množstvo konvenčných áut. Podieľa sa na ňom množstvo prvkov, ako sú zapustené kľučky dverí, trojrozmerný kryt podvozka, ktorý má vpredu konkávny a vzadu konvexný tvar, aerodynamické clony či optimalizovaný tvar 21-palcových kolies, ako aj výrazný strešný spojler, ktorý redukuje turbulencie za vozidlom.
A potom je tu obria batéria s využiteľnou kapacitou 99,8 kWh. Ako vieme, dobrá aerodynamika a veľká batéria sú dve základné ingrediencie pre solídny dojazd. Okrem toho pridala Kia ďalšie úsporné technológie. V zime pomôže tepelné čerpadlo a v lete klimatizačná sústava s dvoma samostatnými jednotkami pre prednú a zadnú časť interiéru. Ak je vozidlo obsadené len vodičom a spolujazdcom, pracuje len jedna, čo šetrí energiu. A keď je vodič sám, zvolí režim Driver Only, čím sa chladí len priestor kokpitu. Ďalej je tu úsporný jazdný režim Eco, ktorý odpája predný elektromotor. Potom síce Kia EV9 pracuje s polovičným výkonom, ale na palubnom počítači pribudne zopár ďalších odhadovaných kilometrov dojazdu. Všetko spolu to funguje perfektne. S EV9 môžete vyraziť bez stresu na dlhú cestu. Urobili sme to aj my.
Kráľovná nabíjačiek
S Kiou EV9 GT-Line v 7-miestnej verzii s výkonom 283 kW a krútiacim momentom 700 Nm sme vyrazili z Bratislavy do Tatier a späť. Všetko to ale začalo na nabíjačke. Kiu sme chceli nabiť na 100 %, aby ukázala, čo dokáže. Navyše sa nám následne ľahšie odčítavali údaje. Zvolili sme si nabíjaciu stanicu Ionity. To preto, že má výkon 350 kW a tento nedelí medzi stojany v prípade, ak sa na druhom nabíja iný elektromobil. Ako vieme, Kia EV9 má 800 V batériu, ktorú používajú z konkurentov zatiaľ len Porsche s Audi. Kia tvrdí, že ju je možné nabiť z 10 na 80 % kapacity za 24 minút. Skúsili sme to aj my. Vozidlo sme pripojili k nabíjačke presne v čase, keď akumulátoru zostalo 10 % energie. Podmienky boli ideálne. Bol podvečer, palubný počítač ukazoval teplotu 24 stupňov Celzia. Batéria mala optimálnu teplotu, takže ju nebolo nutné kondicionovať.
Po aktivácii nabíjačky sa po asi 30 sekundách vyšplhal nabíjací výkon na 193 kW. Po piatich minútach dosiahol 210 kW, čo je maximálny výkon, ktorý EV9 podporuje. Za tých päť minút sa toho ale udialo naozaj dosť. Batéria sa dobila na 25 %. „Natieklo“ do nej 15 kWh. Päťdesiatpercentné nabitie sme dosiahli už po 12 minútach nabíjania (41 kWh). Nabíjací výkon stále dosahoval takmer 210 kW. K údaju 80-percentného nabíjania sme sa dopracovali presne po 24 minútach. Jednoducho, ako z učebnice. Batéria „pohltila“ 74 kWh energie, čo stačí na približne 350 km. No už pri dvadsiatich minútach sme načerpali 64 kWh. To je absolútny rekord, aký sme kedy dosiahli pri nabíjaní elektromobilu. Zvyšných 20 % zabralo EV9, ako to býva zvykom, viac času. Nabíjacia krivka začala padať z hodnoty 90 kW na 50 kW. Pri 90 % na 40 kW a koniec nabíjania končil s hodnotou 14 kW.
Ako prebiehalo nabíjanie z 10 na 100 %
Nabitie (%) | Čas (min.) | Nabíjací výkon (kW) | Odobratá energia (kWh) |
---|---|---|---|
10 % | 0 min. | 193 kW | 0 kWh |
15 % | 2 min. | 194 kW | 5 kWh |
20 % | 3 min. | 199 kW | 10 kWh |
25 % | 5 min. | 201 kW | 15 kWh |
30 % | min. | 201 kW | 20 kWh |
35 % | 8 min. | 204 kW | 25 kWh |
40 % | 9 min. | 205 kW | 31 kWh |
45 % | 11 min. | 207 kW | 36 kWh |
50 % | 12 min. | 209 kW | 41 kWh |
55 % | 14 min. | 211 kW | 47 kWh |
60 % | 16 min. | 197 kW | 52 kWh |
65 % | 17 min. | 186 kW | 57 kWh |
70 % | 19 min. | 177 kW | 63 kWh |
75 % | 22 min. | 132 kW | 69 kWh |
80 % | 24 min. | 90 kW | 74 kWh |
85 % | 30 min. | 50 kW | 79 kWh |
90 % | 39 min. | 40 kW | 85 kWh |
95 % | 47 min. | 39 kW | 85 kWh |
100 % | 58 min. | 14 kW | 95 kWh |
Celé nabíjanie z 10 na 100 % zabralo presne 58 minút. Na zvyšných 20 % z toho ale pripadalo 34 minút, teda o 10 minút viac, než ste potrebovali na prvých 70 % (z 10 na 80 %). Jednoznačne z toho vyplýva, že na dlhých trasách sa neoplatí nabíjať batériu doplna. Radšej urobte o nejakú tú nabíjaciu prestávku viac. Napokon, palubný počítač EV9 vám v tom rád pomôže. Cestu naplánuje tak, aby ste dorazili do cieľa čo najrýchlejšie, aj s plánom nabíjania. My sme to však nepotrebovali. Veď Kia nám po nabíjaní ukázala dojazd 541 km a nás čakala trasa z Bratislavy do Starého Smokovca dlhá len 335 km. Lenže, poznáte to, odhadovaný dojazd je pri elektrických autách často virtuálnou číslicou. Vyjdete na diaľnicu a zrazu vám začnú percentá batérie doslova padať priamo pred očami. Navyše sme si vybrali trasu cez Čertovicu, čo znamenalo dlhé tiahle stúpanie už od Podbrezovej. Jednoducho, pri elektromobiloch človek nikdy nevie. O to viac nás zaujímalo, či to Kia zvládne.