Kia Sorento je na trhu už vyše 22 rokov a po svojom uvedení to bolo jedno z prvých SUV, ktoré sa cenovo posunulo do roviny, v ktorej sa stalo prístupným širokej vrstve záujemcov a tak má výrazný vplyv na odštartovaní SUV-boomu, trvajúceho dodnes. My sme ho vyskúšali v jeho najnovšej inkarnácii, v ktorej síce už nepatrí k tým cenovo najdostupnejším väčším SUV, no ak sa naň pozriete, tak je jasné, že tento model nestratil dych a aj v súčasnosti patrí k tým, ktoré nielen po stránke dizajnu udávajú v tejto kategórii tón.
Kým sa mu začneme venovať podrobnejšie, pozrime sa, ako sa predáva. Samozrejme, najväčším bestsellerom Kie je menší Sportage, ktorý je dlhodobo na Slovensku najpredávanejším SUV a aj bez rozdielu kategórií patrí na našom trhu medzi najobľúbenejšie autá. Zatiaľ čo Sportage v predajoch prekonáva sesterský Hyundai Tucson, pri veľkých SUV na tom Santa Fe bolo o niečo lepšie, než Sorento. Aby sme boli konkrétni – v uplynulom roku sa predalo 694 kusov Santa Fe a 390 Sorenta. Po prvých siedmich mesiacoch tohto roku sa však situácia obrátila. Zo Santa Fe sa predalo 57 kusov a zo Sorenta 187.
Ak sa pozrieme na aktuálne základné ceny, tak Santa Fe začína na sume 46 490 eur (44 990 v akcii) a dostanete za ňu verziu 1,6 T-GDi HEV s výkonom 158 kW, čo je momentálne jediný agregát v ponuke. Pri Sorente je okrem neho na výber diesel 2,2 CRDi s pohonom 4×4 (teda motorizácia, ktorej test práve čítate). Tá začína na sume 51 990 eur a je momentálne cenovo najdostupnejšou v ponuke. Cenový rozdiel medzi oboma modelmi je daný tým, že testované Sorento je momentálne dostupné len v dvoch najvyšších výbavách.
Uvidíme, dokedy Kia tento motor dokáže v cenníkoch udržať. Dĺžkou aj rázvorom sú oba modely prakticky rovnaké, Santa Fe ponúka na dĺžku 15 mm naviac (4 830 vs. 4815 mm), rázvor je pri oboch identický – 2 815 mm.
Radikálny facelift
Sorento prešlo na prelome rokov (v Kórei o niečo skôr) pomerne radikálnym faceliftom – a to ako zvonku, tak aj zvnútra. Po novom má robustnejší nárazník, kolmejšiu a širšiu masku s masívnejším rebrovaním, novú kapotu aj blatníky. Svetlá majú zvislý tvar, čo je inšpirácia novou elektrickou vlajkovou loďou Kia EV9, denné diódy sú v tvare písmena T. Hlavné LED moduly sú v deaktivovanom stave prakticky neviditeľné.
Vzadu zaujme nový vzhľad koncových LED svetiel, vďaka vynovenému nárazníku a ozdobnej koncovke výfuku pôsobí zadná partia auta robustnejšie. Na fotografiách to až tak nevidno, ale naživo vyzerá vynovené Sorento naozaj impozantne, je to obrovské auto. Porovnanie s najväčšou elektrickou Kiou EV9 nie je náhodné, oba modely sa skutočne mnohými dizajnovými prvkami podobajú.
V interiéri je úplne nová palubná doska, ktorá je jednoduchšia, elegantnejšia a dominuje jej veľký zakrivený displej infotainmentu, ktorý tvoria dve 12,3-palcové obrazovky. Opäť ide o podobnosť s modelom EV9. Displeje sú citlivé a rýchle, usporiadanie menu logické a prehľadné. V podstate im niet čo vytknúť, rovnako ako ani head-up displeju, zobrazujúcemu rozšírenú paletu údajov priamo v zornom poli. Pôvodne robustné prieduchy ventilácie v strednej časti nahradili úzke, takmer neviditeľné horizontálne štrbiny.
Sorento tiež podľa vzoru elektrických modelov dostalo dvojfunkcionálnu dotykovú lištu pre ovládanie klimatizácie a infotainmentu. Tlačidlom na nej si prepnete, či chcete ovládať klimatizáciu alebo infotainment a automaticky sa voľbe prispôsobia všetky ovládače na lište. Novým prvkom prebratým z Kie EV9 je skener odtlačku prsta a po novom k autu okrem dvoch hardvérových dostanete aj digitálny kľúč, ktorý môžu cez aplikáciu zdieľať až siedmi ľudia.
Sedadlá môžu byť čalúnené kožou Nappa alebo umelou kožou a recyklovaným plastom (PET). Po novom majú aj tzv. relaxačnú funkciu, takže ich možno sklopiť do „ležadlovej“ polohy a popritom sa vám vysunie aj lýtková opierka. My sme mali v testovanom aute sedadlá s kožou Nappa, ktoré boli nielen vyhrievané a ventilované, ale vodičove malo aj masážnu funkciu.
Testované vozidlo bolo 7-miestne, v druhom rade je posuvná lavica, delená v pomere 60:40. Sedadlá v druhom rade môžu byť taktiež vyhrievané. Prístup k sedadlám v treťom rade uľahčujú tlačidlá, ktorými sedadlá v 2. rade jednoducho sklopíte a odsuniete. Prekvapilo nás, že aj v treťom rade je pomerne dosť miesta, no pre dospelých na dlhú cestu vhodné nie sú. Avšak aj pri ich obsadení ešte stále zostáva za nimi priestor na batožinu s objemom takmer 180 litrov. Ak ich nepoužívate, tak sa sklopia do podlahy a kufor vám narastie aj na vyše 700 litrov (v závislosti od polohy a sklonu sedadiel v 2. rade).