Swift je jedno z mála áut, ktoré odolalo rastu rozmerov aj hmotnosti. Od roku 2007, keď sa predstavila jeho prvá globálna generácia, si zachováva DNA obratného mestského modelu a na nič sa nehrá. Nepreberá prvky SUV ani crossoverov. Jednoducho, je to normálny subkompaktný hatchback. Štvrtá generácia má na dĺžku 3 860 mm, čo je len o 15 mm viac ako doteraz. Rázvor náprav 2 450 mm, šírka 1 735 mm a výška 1 495 mm ostali dokonca zachované. O to viac nás zaujímalo, v čom sa Swift vlastne zmenil. Do rúk sa nám dostala verzia s najvyššou úrovňou výbavy GLX a manuálnou prevodovkou. Motor si už nevyberiete. Pod kapotou pracuje výlučne mild-hybridný trojvalec 1,2 DualJet, dokonca bez preplňovania. Ale nebojte sa, Swift váži necelých 950 kg, čo je na dnešné časy priam neuveriteľné.
Stále Swift, ale modernejší
Dizajn charakterizuje skôr evolúcia, no s predchádzajúcou generáciou si novinku rozhodne nepomýlite. Swift pôsobí modernejšie a dospelejšie. Športový vzhľad navodzuje nová predná maska s masívnou štruktúrou, lakovaná lesklou čiernou farbou. Predné full-LED svetlá dostali matné pozadie a grafiku v tvare písmena L. Obsahujú aj hmlovky, takže v nárazníku žiadne iné svetlá nenájdete. O to homogénnejšie nárazník pôsobí. Mimochodom, výkon svetiel v tak malom aute vás príjemne prekvapí. Na kapotu, ktorá je akoby položená na prednej časti auta, si však musíte chvíľu zvykať, najmä kvôli štrbine, ktorá ju oddeľuje od blatníkov a masky. Po čase vám to ale príde prirodzené.
Väčší problém z estetického hľadiska predstavuje zadný stĺpik, z ktorého sa vytratila pôvodná maskovaná kľučka dverí. Má navodiť dojem plávajúcej strechy, ale ak je strecha lakovaná načierno, príliš sa mu to nedarí. Tento príplatok by sme si preto odpustili a ešte by sme ušetrili 950 eur. Kolesá majú priemer 16 palcov, aspoň vo verzii GLX, nižšie úrovne dostali o palec menšie pätnástky. Rozhodne nepôsobia malé ani „utopené“ v blatníkoch. Vzadu zaujmú nedelené svetlá s výraznou grafikou v tvare písmena C. Používajú žiarovky adiódy. Náš exemplár bol lakovaný novým odtieňom Cool Yellow Metallic, ktorý môže niekomu pripadať skôr zelený. Každopádne, Swift je v tomto „pistáciovom“ balení na ceste absolútne neprehliadnuteľný.
Zvnútra dospelejší
Tak ako exteriér, aj interiér je úplne prepracovaný. Síce v ňom nájdete množstvo tvrdých plastov, či už na palubnej doske, alebo na výplniach dverí, ale sú štruktúrované a dvojfarebné, takže výsledný dojem rozhodne nepôsobí lacno. Príjemne prekvapia aj mäkko čalúnené sedadlá a volant so spološtenou spodnou časťou, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani športové kupé. Má masívny veniec, tri ramená a klasické hardvérové ovládače. Ergonómia je veľmi slušná. Sedadlá aj volant majú veľkorysý rozsah nastavenia. Veľmi však chýba lakťová opierka pre vodiča, ktorú nedostanete ani za príplatok.
Na druhej strane máte perfektný prístup k dnes už vymierajúcej „ručnej“ brzde a príjemne tvarovanej radiacej páke. Možno by ste to nečakali, ale sťažovať sa nebudete ani na priestor. Ploché boky karosérie vytvárajú dostatočné miesto na ramená, nízko umiestnený stredový tunel zasa na pravé koleno. Dokonca aj nad hlavou je dostatočná rezerva. Horšie je to s výhľadom, kde Swift stráca zopár bodov. Široké stĺpiky uberajú zo zorného poľa viac, než by sa patrilo, a predsunutá hrana plochej strechy, ktorá je pre Swift typická, komplikuje výhľad na semafory, najmä ak ste na križovatke prví.
Zato poteší prístrojový panel. Dva analógové budíky sú perfektne prehľadné. Ostatné informácie dostávate cez centrálny 4,2-palcový displej. Nájdete tu všetky dáta palubného počítača, ale napríklad aj zobrazenie tlaku v pneumatikách, okamžitý výkon, kompas či grafiku energetických tokov. Veľmi sa nám páčil infotainment s 9-palcovou dotykovou obrazovkou. Má vskutku precíznu grafiku a brilantné zobrazenie. Na palubu prináša vyslovene modernú atmosféru. A čo je prekvapivé, je súčasťou všetkých verzií Swiftu.
Štandardom je dokonca navigácia, čo nebýva v tejto triede zvykom. Telefón môžete pohodlne spárovať cez bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Tri USB porty, z toho jeden USB-C, prídu vhod, pretože Swift nemá indukčnú nabíjačku. Na displeji sú dotykové tlačidlá pre reguláciu hlasitosti, prijatie telefónu či pre vstup na domovskú obrazovku. Škoda, že infotainment nereaguje na dotyk trochu rýchlejšie. Swift nezanevrel ani na hardvér. Na stredovej konzole nájdete napríklad samostatný panel klimatizácie, čo mimoriadne kvitujeme.
Dosť hardvéru aj veľký kufor
Tlačidlami sa deaktivuje napríklad ESP, upozornenie na opustenie jazdného pruhu či varovanie pred kolíziou. S otravným upozornením na prekročenie rýchlosti je to však omnoho komplikovanejšie. Za jazdy sa vám to ani nepodarí. Musíte stlačiť dva retrokolíčky na prístrojovom paneli aspoň na päť sekúnd, no ani to nestačí. Tento úkon vás len dostane do skrytého menu palubného počítača, kde musíte nájsť funkciu TSR a v nej vypnúť upozornenie. Samozrejme, po každom naštartovaní, pretože funkcia sa obnovuje. Nič komplikovanejšie sme ešte nevideli. Po čase sa radšej stanete príkladom pre ostatných vodičov, než by ste túto zložitú operáciu podstupovali pred každou jazdou. Zato oceníte, že Swift má dostatok odkladacích priestorov. Do dverí napríklad uložíte 1,5-litrové fľaše.
Ani vzadu to nie je zlé. Sedí sa síce vyššie a sedáky sú krátke, ale nad hlavou a na kolená je stále solídna rezerva. Až sa čudujete, že sedíte v aute s rázvorom necelých 2,5 metra. Batéria mild-hybridného systému pod sedadlom vodiča je umiestnená tak, že chodidlá obmedzuje minimálne. Nastupovanie uľahčujú široké dvere, klasická kľučka a veľký uhol otvárania. Swift má síce vzadu tri bezpečnostné pásy, ale zázraky nečakajte. Karoséria sa smerom dozadu zužuje, takže traja to mať pohodlné určite nebudú. Kufor je príjemným prekvapením. Má 265 litrov a po sklopení operadiel 589 litrov. Zmieriť sa však musíte s relatívne vysokou nakladacou hranou, mäkkým dnom, ktoré tvorí len akýsi koberec, aj schodom po sklopení operadiel. Pod dnom je ešte miesto na lepiacu súpravu a malú schránku, kde uložíte menšie predmety, keďže zdvihák sa podarilo Suzuki umiestniť do pravej bočnice batožinového priestoru.