
Modernizovaný Rolls-Royce Cullinan absolvoval svoju svetovú premiéru len v máji tohto roku a už v septembri sa predstavil aj v Bratislave. My sme na jeho premiére nielenže nechýbali, ale dostali sme výnimočnú príležitosť nový Cullinan Series II na dva dni vyskúšať – a to dokonca v špeciálnej verzii Black Badge.
Najluxusnejšie SUV
Cullinan je na trhu približne šesť rokov, v iných automobilkách by už predstavili novú generáciu, Rolls-Royce je však v tomto smere konzervatívny. Prišiel „len“ s modernizáciou pôvodného modelu, ale pravdou je, že zásadnou. Britská superluxusná automobilka má však špecifickú klientelu, počas celých šiestich rokov záujem o Cullinan vôbec neochaboval a ak si ho objednáte teraz, na nový budete musieť čakať približne rok – toľko má naň totiž automobilka objednávok.

Pôvodne sme chceli napísať, že nielen Rolls-Royce je svojim spôsobom konzervatívnou značkou, ale že to platí aj o jeho klientele. Do veľkej miery však túto „konzervatívnosť“ dokázal narušiť model Ghost, predstavený v roku 2009, ktorý k značke prilákal novú a mladšiu klientelu. Cullinan bol však v tomto smere úplne prelomový.
Keď značka oznámila, že plánuje na trh uviesť svoje prvé SUV, vyvolalo toto oznámenie kontroverzné reakcie. Mnohí si vôbec nedokázali predstaviť, ako dokáže Rolls-Royce prevteliť konzervatívnu eleganciu ostatných modelov do SUV, teda do auta kategórie, ktorá má vo svojom označení slovo „úžitkové“ – utility.
Ľudia však chcú SUV a zareagovať na to museli aj ďalšie luxusné značky. Aj preto sú na trhu napríklad Bentley Betayga, Ferrari Purosangue, Lamborghini Urus alebo Aston Martin DBX. Tie sa však príliš s Cullinanom nedajú porovnávať – ani rozmermi a ani zameraním na konkrétnu cieľovú skupinu klientov.
Aj napriek pochybovačom sa napokon ukázalo, že rozhodnutie uviesť na trh SUV bolo správne, auto totiž zožalo obrovský úspech. Dnes je nielen najpredávanejším modelom tejto značky, ale čo je možno ešte dôležitejšie – prilákalo k značke Rolls-Royce úplne nových klientov. Pre takmer tri štvrtiny ľudí, ktorí sa pre Cullinan rozhodnú je to ich prvý model Rolls-Royce. Spolu s uvedením Ghostu a Cullinanu navyše klientela značky výrazne omladla – v roku 2010 mal majiteľ Rolls-Royceu v priemere 56 rokov, teraz je to 43 rokov.
Výrazný facelift
Ale späť ku Cullinanu, ktorému zrejme právom patrí titul najpredávanejšieho superluxusného SUV na svete. Čo zmenila modernizácia? Pozrime sa najprv na exteriér. Najvýraznejšie sa zmeny prejavili v prednej časti, konkrétne v novom usporiadaní svetiel s výraznými novými dennými LED-kami a užšími prednými svetlami. Celú prednú časť auta tvoria ostré hrany a jednoduché línie. Línie nárazníka sa zbiehajú od denných svetiel k stredu vozidla do tvaru V. V jeho spodnej časti vystupujú výrazné, do krajov vytiahnuté otvory na nasávanie vzduchu.
Spredu zaujme aj podsvietená mriežka chladiča inšpirovaná klasickým antickým panteónom, ktorá má teraz zníženú spodnú hranu. Jej súčasťou je tiež nová leštená „línia horizontu“ – vodorovná spojnica, ktorá prepája denné svetlá.
Zozadu dominujú koncovky výfukov, každá z nich má orámovanie zo zrkadlovo vyleštenej nerezovej ocele, hladko zapracované do povrchu karosérie. Ďalšou zmenou v tejto časti vozidla je ochranná lišta medzi koncovkami výfuku s brúseným povrchom, ktorá pokračuje až hlboko pod vozidlo. Novinkou sú aj veľké 23-palcové kolesá, ktoré majú v strede emblém RR. Ten je aj pri pohybe statický a nerotuje s kolesom.
V interiéri je najvýraznejšou zmenou sklenený panel vo vrchnej časti palubnej dosky, ktorý sa neprerušovane tiahne po celej jej dĺžke. Prístrojový panel pred vodičom bol spolu so stredovým informačným displejom, ktorý je teraz stále viditeľný, prepracovaný, aby ukázal čo najviac z pokročilého operačného systému a ovládacieho rozhrania Spirit, ktoré debutovalo v čisto elektrickom modeli Spectre. Majiteľ tak môže priamo zo svojho smartfónu do systému na palube automobilu zadávať ciele cesty, na diaľku zistiť polohu auta a tiež ho zamknúť alebo odomknúť.

Možnosti pripojenia rôznych zariadení k vozidlu boli zásadne vylepšené. Cestujúci teraz môžu ku každej obrazovke vzadu s ovládacím rozhraním Bespoke pripojiť až dve samostatné zariadenia ako zdroj signálu. V kabíne je tiež k dispozícii integrovaný hotspot. Po prvý raz v modeli Cullinan môžu byť k zábavnému systému pre pasažierov vzadu pripojené cez bluetooth akékoľvek bezdrôtové slúchadlá.
Samozrejme nechýba ani špičkové Bespoke Audio s 18 reproduktormi (automobilka si ho vyvíja vo vlastnej réžii), ktoré sú napájane z 18-kanálového zosilňovača s celkovými výkonom 1 400 wattov. Dutiny v hliníkových prahoch modelu Cullinan Series II sú využívané ako rezonančné komory basových meničov, čím sa z celého vozidla stáva jeden veľký subwoofer.
Pred sedadlom spolujazdca vpredu je umiestnený osvetlený obkladový panel Illuminated Fascia so štylizovaným podsvieteným nápisom Cullinan doplneným o grafiku panorámy mesta Cityscape. Táto je inšpirovaná mrakodrapmi svetových metropol v noci a tvorí ju spolu 7 000 grafických prvkov. Zákazníci si tiež môžu v spolupráci s dizajnérmi oddelenia Bespoke vytvoriť vlastný motív na tento obkladový panel.
Na pasažierovej strane palubnej dosky je tiež nová vitrínka Spirit of Ecstasy Clock Cabinet – jedinečný vložený prvok, v ktorom sa nachádzajú klasické ručičkové hodinky a osvetlená soška Spirit of Ecstasy z nerezovej ocele. Kompletné čalúnenie interiéru Duality Twill obsahuje až 2,2 milióna stehov, takmer 18 kilometrov nite a jeho výroba trvá 20 pracovných hodín.