Viac než mild-hybrid zaujme CVT
Po tom, čo Nissan celkom vyradil z ponuky naftové motory, spolieha sa na elektrifikované pohony. Platilo to aj pre náš testovaný Qashqai 1,3 DIG-T, ktorý poháňa známy preplňovaný 4-valec od Renaultu. Ten ho označuje ako 1,4 TCe. Vybavený je mild-hybridnou technológiou. Nečakajte však sofistikovaný 48 V mild-hybrid, nebodaj s elektromotorom priamo v prevodovke. Toto je tá najmenšia možná forma elektrickej výpomoci. V podstate lepší štart-stop systém. Spaľovacia pohonná jednotka je spojená remeňom so štartér-generátorom. Nissan sa ani neunúva informovať o výkone a krútiacom momente maličkého elektromotora ( 6 Nm). Zato poznáme výkon 4-valca. Ten má 116 kW a na svoj objem veľmi solídny krútiaci moment 270 Nm. Pre našu štvorkloku je určená práve táto výkonnejšia verzia. Dvojkolky s manuálom majú len 103 kW.


Zaujímavé je, že spaľovací motor je spojený s prevodovkou CVT, ktorá má zas japonský pôvod. Podobné riešenie, odhliadnuc od sesterského Renaultu Austral, používa v kombinácii s pohonom oboch náprav jedine Subaru, ale s atmosférickými motormi. Kombinácia francúzskej a japonskej techniky funguje prekvapivo dobre. Pohon netrpí typickým „mixér efektom“, keď sa po stlačení plynu ozve kvíliaci „spaľovák“ a otáčky drží na maxime až kým ich auto „nedobehne“. Nissanu sa podarilo vytvoriť prekvapivo prirodzený vzťah medzi otáčkami motora a okamžitou rýchlosťou. Takže prevodovka nemení prevod len kontinuálne, ale vo väčších skokoch. Samozrejme, vždy si vie prevod variovať, ale tak, že sa prejavuje skôr ako klasický automat, než CVT. Ak vám to nestačí, v manuálnom móde je prednastavených až sedem prevodových pomerov. Potom CVT od klasiky nerozoznáte.


Dynamika nie je nijak vzrušujúca, ale ani nie sklamaním. Stovku dá Qashqai za 9,9 sekundy. Pri predbiehaní už treba brať na zreteľ jeho limity. Prevodovka sa snaží mať otáčky na uzde, takže pri diaľničnom tempe točí motor približne len 2 100 otáčok. Zaujímavé je, že keď dáte dole nohu z plynu, Qashqai akoby ešte nejakých pár desatín sekundy dodával pohonu krútiaci momentu. Až potom začne plachtiť a jemne rekuperovať. Spomalenie je vzhľadom na 12-voltový štartér-generátor naozaj len veľmi mierne, takže nijak neobťažuje. Efekt dodatočných newtonmentrov z elektromotora pri zrýchlení by bol viditeľný snáď len na meracích valcoch. Najväčším bonusom sú tak veľmi rýchle, takmer nepostrehnuteľné štarty motora. Ale aj s tými Qashqai šetrí. Stačí chladnejšie jesenné ráno a riadiaca jednotka necháva motor radšej bežať.
Tichý a komfortný. Úsporný veľmi nie
V každom prípade funguje celá sústava priam zamatovo. Motor je vynikajúco odhlučnený a v spojení s CVT vás neobťažuje žiadnymi vibráciami či „kopancami“. Ak patríte k tým, ktorí uprednostňujú kultivovanú a pohodovú jazdu, Qashqai 1,3 DIG-T s kontinuálnou prevodovkou vás nesklame. Ani spotreba paliva nebola nakoniec taká dramatická, ako sme očakávali. Na krátkych mestských tratiach si vie Qashqai „potiahnuť“ aj deväť-desať litrov. Na tých dlhších okolo 8,5. Nakoniec sa ale celkový priemer po 654 km jazdy, vrátane cesty z Bratislavy do Ružomberka a späť, aj s výletom na Martinské Hole, ustálil na 7,1 litroch benzínu na 100 km. Ale s ľahkou nohou na plyne. Takže ak budete od Qashqaia chcieť viac, rátajte s priemerom okolo ôsmich litrov.


Jazda s Qashqaiom je veľmi príjemná. Stará sa o to skvelá izolácia motora, podvozka aj nízky aerodynamický hluk. Akustický komfort môžu mnohí konkurenti Qashqaiu závidieť. A potom je tu odpruženie, ktoré nie je síce vyslovene plavné, ale aj na 20-palcových diskoch vás dokáže slušne rozmaznávať. Pritom si Qashqai reže cestu zákrutami s prekvapivým sebavedomím. Zadná viacprvková náprava odvádza vynikajúcu prácu. Ťaží aj z pevnej karosérie. Riadenie má priam športový prevod s len 2,5 otáčkami, ktoré sú potrebné na vychýlenie kolies z jednej do druhej krajnej polohy. Nastavené je ale vyslovene komfortne Veľa na tom nezmení ani mód Sport. A je výborný pocit ak viete, že pohon 4×4 je vždy pripravený dostať vás z najhoršieho. Qashqai má dokonca módy pre sneh a terén.


V podstate sa na tomto aute hľadajú ťažko chyby. Má výbornú ergonómiu, ponúka veľmi kultivovaný jazdný prejav, digitalizáciu kombinuje s dostatkom hardvéru a je priam nabité asistenčnými systémami a bohatou výbavou. Menší kufor a trochu smädnejší motor mu rýchlo odpustíte pri pohľade do cenníka. Náš mild-hybridný Qashqai v najvyššom stupni vybavenia Tekna Plus, štvorkolkou a automatom, si totiž môžete momentálne dopriať za 33 632 eur. Náš exemplár bol o 1 000 eur drahší kvôli dvojfarebnému laku Sunset s čiernou strechou. Inak už ale nemáte do Qashqaia Tekna Plus čo doplniť. V sérii sú masážne sedadlá, panoramatická strecha, kožené čalúnenie, parádne 20-palcové kolesá aj balík asistenčných systémov ProPilot. Nissan išiel s cenou poriadne nadol o približne 9 000 eur.