Test: Modernizovaná Cupra Leon. So Seatom si ju už rozhodne nepomýlite

Leon Cupra získal po facelifte športový a dynamický imidž. Mild hybrid pod kapotou pracuje dobre a príjemne prekvapil podvozok.

29.09.2024 07:00
debata
Predná maska vyzerá naozaj agresívne,... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024) Predná maska vyzerá naozaj agresívne, priznávame, že na nás pôsobila pri testovanom aute možno až trochu nepatrične.

Cupra patrí k najdynamickejšie rastúcim automobilovým značkám na svete. Vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu, dovtedy bol jej názov prepožičiavaný športovým výkonnejším verziám Seatov. A bol to dobrý krok. Záujem o ňu totiž okamžite raketovo vystrelil a nebol len záležitosťou okamihu. Svedčí o to aj fakt, že do konca roku 2023 predala takmer 530-tisíc áut.

V kabíne je po modernizácii podstatne menej... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024) V kabíne je po modernizácii podstatne menej zmien než v exteriéri.

Cupra aj v uplynulom roku patrila k najrýchlejšie rastúcim značkám, aj keď treba povedať, že po uvedení Formentoru sa ostatné modely dostali mierne do úzadia. Ak sa pozrieme na jej predaje za rok 2023, tak táto mladá španielska značka dokázala na trh umiestniť vyše 230 000 áut, čo je v medziročnom porovnaní viac než 50-percentný nárast. Jednoznačne najdôležitejším trhom je pre Cupru nemecký, na ktorom dokázala vlani umiestniť vyše 73-tisíc áut a najpredávanejším modelom zostáva dlhodobo vyššie spomenutý Formentor.

S vlastnou tvárou

A ako sa darilo v roku 2023 Cupre na Slovensku? V uplynulom roku predala na našom trhu takmer 500 áut. Absolútnym bestsellerom bol Formentor (292 predaných kusov). Druhým najpredávanejším modelom a jediným, ktorý s Formentorom dokázal ako-tak držať krok, bol Leon, teda model, ktorého test práve čítate. Za prvých osem mesiacov tohto roku sa predalo 360 áut značky Cupra, z toho bolo 234 Formentorov a 112 Leonov, Ateca a Born iba „paberkovali“.

Vyskúšali sme Formentor, najväčší bestseller Cupry.
Video

A keďže Leon je stále v ponuke aj pri Seate, Cupra sa ho rozhodla v rámci aktuálneho faceliftu výrazne odlíšiť. Občas práve pri faceliftoch trochu ironicky píšeme, že po modernizácii je problém nájsť 10 rozdielov medzi starým a novým modelom. Pri Leone to rozhodne neplatí, zmeny v dizajne sú tak výrazné, že si ich okamžite všimnú aj nezasvätení.

Cupra sa snažila dať Leonu dravejší športový výraz, ktorý je viac v súlade s orientáciou značky. Podľa vzoru elektrickej Cupry Born preto prichádza aj Leon so žraločím „nosom“, veľkým nasávacím otvorom v nárazníku a novými svetlami s výraznou trojuholníkovou grafikou. Logo Cupra je teraz priamo na novo tvarovanej kapote. Športový akcent posilňuje integrovaný difúzor v nárazníku a opäť svetlá s trojuholníkovou grafikou. Zaujme aj svietiace logo v centre lišty, prepájajúcej zadné svetlá. Je elegantné a naozaj výrazné. Navyše celá lišta je podsvietená, čo je riešenie, ktoré občas absentuje aj v drahších autách.

Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024)
Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024)
+8Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024)

Netradičné je otváranie kufra, nájsť ho nám dalo trochu zabrať. Ako prvé sme skúsili podsvietené logo, ale nič. Potom sme ho hľadali klasicky na spodnej strane piatych dverí, opäť neúspešne. Napokon sme ho našli decentne skryté pod pravým svetlom. Keď sa nám teda podarilo otvoriť zadnú časť, dostali sme sa k rovnému a dobre prístupnému batožinovému priestoru s objemom až 620 litrov (ten výrazne klesne pri plug-in hybride, kde je len 470 litrov, samozrejme kvôli batérii).

V kabíne klasika

Zatiaľ čo vonkajšie zmeny sú naozaj výrazné, v interiéri je takmer všetko „po starom“. Výlučne digitálny prístrojový panel dopĺňa 12,9-palcový infotainment s novým menu pre jednoduchšie intuitívnejšie ovládanie. Posuvné ovládače hlasitosti a klimatizácie sú konečne podsvietené. To je zmena, ktorú asi privíta každý. Pre Cupru je vyhradené aj špičkové audio Sennheiser Mobility s 12 reproduktormi a výkonom 390 W, ktorá nahrádza pôvodné Beats Audio. Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi cez bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android auto, či indukčná nabíjačka s výkonom 15 W. Paletu asistenčných systémov doplnil inteligentný adaptívny tempomat, využívajúci dáta navigácie o profile trasy. Vďaka tomu prediktívne upravuje rýchlosť pred križovatkami či na základe dopravného značenia.

Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024)
Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024)
+15Cupra Leon SP 1,5 eTSI (2024)

Čo treba pochváliť, je široká ponuka motorov. Cupra Leon totiž nezanevrela ani na naftu. Diesel reprezentuje v ponuke 4-valec 2,0 TDI (110 kW), štandardne spojený so 7-stupňovou prevodovkou DSG a prednými kolesami. Bohužiaľ, pohon oboch náprav nie je v dieselovej verzii k dispozícii a ani výkonnejšia verzia tohto motora, ktorá dáva 140 kW. Úplnou novinkou sú dve plug-in hybridné verzie 1,5 eHybrid, ktoré spájajú motor 1,5 TSI evo2 s 85-kilowattovým elektromotorom integrovaným v 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke eDSG. Podľa naladenia je systémový výkon buď 150, alebo 200 kW. Batéria s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh umožňuje elektrický dojazd do vzdialenosti viac ako 100 km. A aby sme nezabudli na vyššie zmienenú štvorkolku – tá je k dispozícii iba v extrémnej verzii VZ ( 2,0 TSI 333 4Drive), ktorá má maximálny výkon 245 kW.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kombi #test auta #autotest #Cupra Leon ST
Články podľa značiek