Dvakrát väčšia batéria
Nová generácia plug-in hybridného pohonu koncernu VW spája 4-valec 1,5 TSI (110 kW) a elektromotor s výkonom 85 kW, ktorý sa nachádza pred 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Celkový systémový výkon predstavuje 150 kW a krútiaci moment 350 Nm. Superb iV je tak vlastne druhou najvýkonnejšou verziou modelového radu. Prekonáva ho len Superb 2,0 TSI (195 kW). Viac výkonu napokon aj potrebuje. Veď na váhe má minimálne 1 853 kg, to je až o 280 kg viac ako váži „predokolkový“ Superb 1,5 TSI. Môže za to trakčná batéria, ktorá má vo svete plug-in hybridov nadštandardnú kapacitu 19,7 kWh. Je to takmer dvojnásobok predchádzajúceho Superbu 1,4 TSI iV.
Z toho plynie aj veľmi slušný dojazd, neporovnateľný s minulosťou. Pri dostatočne nabitej batérii sa spaľovací motor do deja zapája len veľmi zriedka. Niekedy z technologických dôvodov, napríklad kvôli mazaniu. Ale inak sa snaží Superb iV tváriť ako čistý elektromobil. Môžete mu dokonca šliapať na krk a spaľovací motor ostáva stále deaktivovaný. Spustí sa až keď plynový pedál stlačíte naozaj na podlahu. Elektrine sa nebráni ani na diaľnici, veď maximálna rýchlosť v elektrickom móde je 140 km/h. V takomto režime vám batéria vystačí asi na 70 km jazdy, v chladnom počasí o čosi menej. Na okreskách a v meste je ale elektrická porcia kilometrov oveľa väčšia. Škoda udáva 120 km a verte, že v teplom počasí to nie je ďaleko od pravdy. So stovkou môžete rátať „na betón“.
Takže tu máme reálne použiteľný plug-in hybrid, s ktorým zvládnete aj absolútnu väčšinu denných povinností. Veď koľko vodičov najazdí za deň viac ako 100 km? Veríme, že aj v zime si bude Superb iV počínať veľmi dobre a zaručí minimálne 70 km elektrických kilometrov. Ešte dôležitejšie je, že novinka je plug-in hybridom, kde môžete využiť elektrickú jazdu aj na dlhých cestách. Na rozdiel od väčšiny konkurentov podporuje totiž rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW! Elektrinu doň „natankujete“ na 100 % kapacity za maximálne 40 minút a máte pred sebou ďalších 100 bezemisných kilometrov. No aj keď dobijete na 80 %, je to veľká pomoc. Otázkou je, či sa to finančne oplatí. Najlacnejšie je totiž nabíjať doma za najnižšie tarify. Vďaka 11 kW palubnej nabíjačke trvá nabitie prijateľných 2,5 hodiny.
Chce vedieť kam idete
Pri dlhej ceste preto odporúčame zvoliť iný postup. Nabiť batériu doma na 100 % a do navigácie zadať cieľ cesty. Potom bude Superb iV využívať elektrickú energiu na podporu jazdy tak, aby sa batéria vybila práve v cieli. Znalosť topografických dát a profilu trasy vie využiť na čo najúčinnejšiu rekuperáciu. Takto sme napríklad absolvovali cestu z Bratislavy do Mladej Boleslavi dlhú 386 km s priemernou spotrebou 5,1 litra benzínu na 100 km. A verte, že Superb sme na diaľnici nešetrili. Napokon, temperamentu má dosť. Na stovku zrýchľuje za 8,1 sekundy. Jeho odpichy oceníte najmä v meste. Aj pri vybitej batérii, keď prejde do bežného hybridného režimu, môže stále počítať s pomocou elektromotora, pretože hybridný systém udržuje v akumulátore istú úroveň nabitia. Jednak dobíjaním priamo z benzínového motora a potom vďaka spomínanej rekuperácii pri každom brzdení či pri klesaní.
Rekuperácia je tiež spriahnutá s radarom, takže ak sa priblížite k spomaľujúcemu autu, začne Superb iV sám spomaľovať a nabíjať. Dokonca vám takto pomáha aj pri spomalení na základe rýchlostných limitov alebo v prípade, že sa blížite ku križovatke. Všetko predvída vďaka dátam navigácie. Takže aj v hybridnom režime vie byť veľmi úsporný. Cestou späť z Prahy s vybitou batériou sa na diaľnici vyšplhala priemerná spotreba na 6,2 litra, čo je tiež krásny výsledok, ak uvážime, že hovoríme o päťmetrovom kombi. Na okreskách padne spotreba v hybridnom móde aj pod päť litrov, v meste bude okolo šiestich. Trošku zamrzí, že pri prudkej akcelerácii vo vyšších rýchlostiach dochádza pri podradení k oneskoreniu. Elektromotor je totiž pred prevodovkou, takže nedokáže vykryť výpadok výkonu počas podraďovania. To je ale maličkosť v porovnaní s nekonzistentným správaním bŕzd.
Mix rekuperatívneho a hybridného brzdenia je pri plug-in hybridoch doslova alchýmiou a nie každý vie namixovať ten správny recept. Škode sa to celkom nepodarilo. Výsledkom je, že pri prudšom brzdení musíte na pedál tlačiť s väčšou intenzitou, než by ste očakávali. Jednoducho, vyvoláva to neistotu a kazí celkový dojem. Úplne do kolien sme nešli ani z komfortu pruženia. Superb je naladený tvrdšie ako v minulosti a bez adaptívnych tlmičov, ktoré sme vo výbave nemali, celkom stratil svoju plavnosť. Takže zainvestovať do podvozka DCC určite odporúčame. Mysleli sme si, že práve ťažší plug-in hybrid využije svoju váhu na vláčnejšie reakcie podvozka. Naopak, chválime jeho stabilitu. Tu odviedla Škoda dobrú prácu. Batérie pod zadnými sedadlami sa podieľajú na lepšom rozložení hmotnosti, než ak by boli pod podlahou kufra. V zákrutách sa teda na neistotu sťažovať nebudete.
Cenou nevytŕča
A čo cena? V posledných rokoch zdraželi všetky autá a platí to aj o Superbe. V prípade plug-in hybridu platíte navyše za elektrickú technológiu s drahou batériou. Nakoniec sa ale Škode podarilo „upratať“ Superb iV medzi verzie s pohonom predných kolies a verzie 4×4. Takže cenou nijako extra nevytŕča z davu. Začína na 44 460 eurách. Naša verzia Top Selection, ktorá obsahovala napríklad matrixové svetlá, udržiavanie v jazdnom prúde, elektricky ovládané veko kufra, vyhrievané čelné okno, sieťový program alebo bezkľúčový prístup a štartovanie s alarmom, stála 47 300 eur. K tejto cenovke si však ešte musíme pripočítať spomínaný interiér Suite Black s fantastickými masážnymi sedadlami za 3 579 eur, Family paket za 487 eur s roletkami v zadnom páre dverí a opierkami hláv s úpravou pre spanie či bočnými airbagmi.
Čítajte viac Škoda Elroq: Nové elektrické SUV je odhalené. A má aj svoju cenuNo a nakoniec aj metalízu za 677 eur a 18-palcové disky Bosana za 662 eur. Takže výsledná suma sa vyšplhala na 52 796 eur. A to by sme ešte vrelo odporúčali adaptívny podvozok DCC za 976 eur. V každom prípade je Superb iV jedným z mála plug-in hybridov, ktoré dávajú zmysel. Vie sa rýchlo nabíjať a má dvojnásobný dojazd v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Elektrický režim môžete vďaka tomu využívať oveľa častejšie a intenzívnejšie. Aj na dlhých dovolenkových štrekách. Ak máte doma wallbox, môžete navyše jazdiť veľmi lacno. Sto kilometrov vás nemusí stáť viac ako tri eurá, čo znamená, že rozdiel v cene v porovnaní s dieselom, ktorý predstavuje zhruba 3 000 eur, sa môže vrátiť relatívne rýchlo.