Trojlitrový naftový šesť valec
Mazda CX-80 prichádza s dvoma rôznymi pohonnými jednotkami. Jednou je plug-in hybrid e-Skyactiv PHEV, ktorý kombinuje 2,5-litrový štvorvalcový benzínový motor so 129 kW elektrickým motorom. Celkový výkon dosahuje až 241 kW (327 koní) a maximálny krútiaci moment je 500 Nm. Auto zvládne v čisto elektrickom režime podľa údajov výrobcu stovku za 6,8 sekundy, čo je naozaj veľmi slušné. Alternatívou k nemu je dieselový motor e-Skyactiv D. Pod týmto označením sa skrýva 3,3-litrový radový šesťvalec s výkonom 187 kW, respektíve 254 koní a krútiacim momentom 550 Nm. Nájsť dnes pod kapotou SUV takto veľký naftový šesťvalec je úplnou raritou. Aj keď sa už objavil v Mazde CX-60, vo väčšej 80-ke to bola naša prvá skúsenosť s ním a boli sme naň naozaj veľmi zvedaví.
Tento motor je vybavený aj 48V mild-hybridným systémom M Hybrid Boost, ktorý zvyšuje jeho efektivitu a znižuje emisie aj vďaka výpomoci malého 12,4 kW elektromotora, fungujúceho ako štartér-generátor. Systém dopĺňa 8-stupňová automatická prevodovka, v ktorej je elektromotor integrovaný a malá batéria s kapacitou 0,33 kWh. Pokiaľ ide o parametre, tak na stovku dokáže zrýchliť za 8,4 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 219 km/h. Priemerná spotreba je pritom podľa údajov výrobcu len 5,7 až 5,8 l/100 km. Pri prvej jazde sme ju príliš preveriť nemohli, no vyzerá to tak, že reálna sa príliš od údajov výrobcu líšiť nebude. A jazdiť s veľkým 2,2-tonovým SUV so šesťvalcom a pohonom 4×4 s priemerom výraznejšie pod šesť litrov je naozaj veľmi slušná hodnota.
Príliš sme si tento agregát neužili, pretože takmer 90 percent testovacej trasy sme absolvovali po nemeckých diaľniciach. Pri rýchlostiach do 130 km/h je motor tichý a kultivovaný, ak však zrýchlite na cca 140 – 150 km/h, už počuť pomerne výrazný aerodynamický hluk – a to ako od kolies, tak aj od zrkadiel. Taktiež dynamika – vďaka elektrickej výpomoci – je veľmi dobrá a auto aj prevodovka reagujú pomerne rýchlo na stlačenie plynu sprevádzané príjemným zvukovým prejavom – ale treba využiť športový režim. V klasickom je automat občas trochu spomalený a reaguje s miernym oneskorením, určite to však nie je žiadna tragédia.
V tých pár zákrutách, ktorými sme počas testovacej jazdy prešli, auto držalo stopu výborne a nakláňalo sa len minimálne. Samozrejme, zásluhu má na tom aj stály pohon 4×4. Podvozok je naladený o niečo tvrdšie, no ešte stále patrí do kategórie „komfortný“, čo je pri veľkom rodinnom SUV dôležité. Celkom by sme privítali adaptívne tlmiče, tie však v ponuke nie sú.
Záver
CX-80 je pre Mazdu dôležitý model, aktuálne je to jej vlajková loď. Má neutrálny vzhľad, ktorý možno na prvý pohľad nestrhne pozornosť, no starnúť bude len veľmi pomaly. Jednoznačne jej najväčšou devízou je veľký vnútorný priestor. Taktiež musíme pochváliť „demokratické“ nastavenie cien. V základe stojí nami testovaný naftový šesťvalec 56 290 eur a 2,5-litrový benzínový plug-in hybrid 56 460 eur. Oba sú samozrejme s pohonom 4×4. Takže v tomto prípade pôjde naozaj len o preferencie zákazníkov, cena je v oboch prípadoch takmer identická. Počiatočná cena sa možno niekomu môže zdať vysoká, no treba si uvedomiť, že za ňu dostanete silné a veľké 7-miestne SUV s pohonom 4×4 a navyše aj so slušnou výbavou už v základe.
Do nej patria napríklad trojzónová automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup, predné, zadné a bočné parkovacie senzory, predné LED svetlá, tempomat, integrovaná navigácia, vyhrievané predné sedadlá, 20-palcové kolesá z ľahkých zliatin a samozrejme aj 7-miestna konfigurácia.
Pre porovnanie – Toyota Highlander v 7-miestnom prevedení vo verzii 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT s výkonom 182 kW/248 koní stojí v štandardnej cenníkovej cene v základe vyše 57-tisíc eur. Z tohto pohľadu a v porovnaní s priamou konkurenciou je cena novej Mazdy CX-80 určite konkurencieschopná.