Prvá jazda: nová Cupra Terramar. V Španielsku sme vyskúšali auto, na ktoré čakajú mnohí

Terramar vyzerá vynikajúco a prekvapil nás efektívnym plug-in hybridom s vyše 100-kilometrovým dojazdom. Mohol však byť o niečo väčší, aby sa lepšie odlíšil od Formentoru.

13.10.2024 07:00
debata (5)
Z nášho pohľadu mohol byť Terramar o niečo... Foto: Pravda, Martin Domček
Nová Cupra Terramar (2024) Z nášho pohľadu mohol byť Terramar o niečo väčší, čím by sa zreteľnejšie odlíšil od Forrmentoru.

Cupra patrí k najdynamickejšie rastúcim automobilovým značkám na svete. Vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu, dovtedy bol jej názov prepožičiavaný športovým výkonnejším verziám Seatov. Ak sa pozrieme na jej predaje za rok 2023, tak táto mladá španielska značka dokázala na trh umiestniť vyše 230 000 áut, najpredávanejším modelom zostáva dlhodobo Formentor.

A ako sa darilo v roku 2023 Cupre na Slovensku? V uplynulom roku predala na našom trhu takmer 500 áut. Absolútnym bestsellerom bol Formentor (292 predaných kusov). Keďže už máme aktuálne výsledky za prvé tri kvartály tohto roku, môžeme sa pozrieť na to, ako sa Cupre darilo v období od januára do septembra. Za 9 mesiacov umiestnila na slovenskom trhu 318 áut, čo je o niečo menej ako v rovnakom období roku 2023, keď ich bolo 388. Samozrejme, absolútne dominantným zostalo v ponuke Cupry kompaktné SUV Formentor.

Palubnej doske dominujú dva displeje -... Foto: Pravda, Martin Domček
Nová Cupra Terramar (2024) Palubnej doske dominujú dva displeje - digitálny kokpit s uhlopriečkou 26 cm (10,25”) a stredový s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9“).

A keďže sú SUV populárne, Cupra sa rozhodla priniesť na trh aj väčší model, s ktorým spája pomerne vysoké predajné očakávania. Volá sa Terramar a my sme s ním mali možnosť v okolí Barcelony absolvovať prvé desiatky kilometrov. A aký teda Terramar je?

Výrazný a sebavedomý

Cupra sa na trhu dokázala presadiť aj vďaka odvážnemu dizajnu, ktorý okamžite zaujme. Terramar nie je výnimkou. Svoj názov prebral po historickom pretekárskom okruhu Terramar, kde sa značka zrodila a tento „pretekársky“ odkaz na minulosť pretavuje do moderného vzhľadu zvýrazňujúceho dynamiku.

Vyskúšali sme Formentor, najväčší bestseller Cupry.
Video

Kým sa však podrobnejšie pozrieme na exteriér Terramaru, porovnajme ho s jeho menším súrodencom. Tým je už spomenutý Formentor, s ktorým zdieľa aj rovnakú platformu MQB Evo. S dĺžkou 4 519, šírkou 1 869 a výškou 1 584 mm je Terramar oproti Formentoru o 69 mm dlhší, o 30 mm širší a o 56 mm vyšší. Rozdiely teda nie sú nijako extrémne a pri rázvore, definujúcom vnútorný priestor už prakticky žiadne, obe autá ponúkajú 2 680 mm. Takže nárast rozmerov by sa pri Terramare mal prejaviť najmä pri batožinovom priestore.

Ale ani tam nie je markantný. Ak sa pozrieme na čisto spaľovacie verzie, tak Formentor ponúka základný objem 450 litrov, Terramar 508 až 602 litrov (podľa polohy zadných sedadiel). Pri plug-in hybride je však v základe približne o 100 litrov menší – batériu s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh totiž tiež bolo treba niekam umiestniť. Z nášho pohľadu ak chcela Cupra výraznejšie oba modely odlíšiť, Terramar mal byť určite po všetkých stránkach ešte o niečo väčší. Rozhodne nebude alternatívou k Seatu Tarraco, ktorý práve trh opúšťa. Vráťme sa však k vonkajšiemu vzhľadu.

Nová Cupra Terramar (2024)
Nová Cupra Terramar (2024)
+10Nová Cupra Terramar (2024)

Pri pohľade spredu Terramar upúta profilom tzv. žraločieho nosa, vytvoreného negatívnou hranou v hornej časti nad maskou chladiča. Tá má výraznú mriežku a je kompletne integrovaná v nárazníku. Po bokoch má zvislo orientované otvory na vstup vzduchu a nad nimi sú zapustené miniatúrne projekčné LED hmlovky.

Dizajn zadnej časti karosérie model vizuálne rozširuje. Ústredným prvkom je svietiace logo Cupra umiestnené v lište, spájajúcej zadné svetlá. Tie taktiež využívajú „trojuholníkovú“ grafiku. Výrazným prvkom zadnej časti je difúzor v zadnom nárazníku. Auto môže mať 18– až 20-palcové kolesá.

Vydarený interiér

V kabíne zaujme multifunkčný športový volant s pádlami na manuálne radenie a predné „škrupinové“ sedadlá s integrovanými opierkami, ktoré sú však až prekvapivo komfortné a pohodlné. Ovládanie dvojspojkovej prevodovky DSG je premiestnené do pravej páčky na stĺpiku riadenia, čo je umiestnenie, ktoré postupne poreferuje čoraz viac značiek. V stredovej konzole je niekoľko hardvérových tlačidiel (uzamykanie, vypnutie ESP, aktivovanie výstražných svetiel) a ovládač elektrickej parkovacej brzdy aj s autoholdom (asistentom pre rozbiehanie sa v kopci).

Nová Cupra Terramar (2024)
Nová Cupra Terramar (2024)
+15Nová Cupra Terramar (2024)

Terramar má nové zdokonalené užívateľské rozhranie tvorené konfigurovateľnou obrazovkou digitálneho združeného prístroja pred vodičom s uhlopriečkou 26 cm (10,25”) a veľkým centrálnym dotykovým displejom s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9“). Vodič má k dispozícii aj head-up displej, no nie v základnej výbave. Softvérovo aj hardvérovo „upgradnutý“ infotainment má pre jednoduchšie ovládanie nové menu so zvláštnymi lištami App Bar na hornom a Clima Bar na spodnom okraji obrazovky hlavného menu. Samozrejmosťou je ambientné osvetlenie. Terramar má vďaka posuvnému zadnému sedadlu maximálny základný objem batožinového priestoru až 602 litrov – pri naložení po vrch zadného operadla a zadných sedadlách posunutých maximálne dopredu.

Za zmienku určite stojí aj high-endové audio Sennheiser s 12 reproduktormi, trojrozmerným zvukom a výkonom 390 W a bezdrôtová nabíjačka s výkonom 15 kW, ktorá má aj aktívne chladenie, čo je super.

Pri Terramare sa rozhodne nešetrilo ani na bezpečnostnej výbave. Auto má predkolízny asistent, prediktívny adaptívny tempomat, monitoruje únavu, rozpoznáva značky, pri cúvaní sleduje okolie za autom a pri otváraní dverí vás upozorní aj na blížiace sa iné autá alebo cyklistov. Taktiež v základe je aj stredový airbag medzi vodičom a spolujazdcom.

Pozornosť si zaslúžia aj príplatkové HD-Matrix LED predné projekčné svetlá. Tie nielen osvetľujú cestu pomocou svetelného kužeľa s premenlivým tvarom, ale umožňujú aj premietať na ňu informácie pre vodiča, napríklad rozličné symboly upozorňujúce na prekážky na ceste alebo výstrahy súvisiace s nepriaznivými poveternostnými podmienkami. Ak to umožňuje cestná infraštruktúra, môžu upozorňovať aj na práce na ceste, stojace vozidlá, alebo blížiacu sa dopravnú zápchu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #SUV #prvá jazda #test auta #autotest #Cupra Terramar
Články podľa značiek