Pod kapotou
Pozrime sa na ponuku pohonných agregátov. Je ich aktuálne päť: na výber sú benzínové motory (TSI), mild hybrid (eTSI) a aj plug-in hybridy (eHybrid). Výkon motorov sa pohybuje v spektre od 110 kW (150 koní) do 200 kW (272 koní).
Základom je mild hybrid (eTSI), kombinujúci benzínový motor 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a štartér generátor pracujúci s napätím 48 V. Alternatívou je dvojliter s výkonom 150 kW (204 koní). Oba sú kombinované s dvojspojkovou prevodovku DSG. Čerešničkou na torte je dvojliter s výrazne vyšším výkonom, určený pre špeciálnu verziu VZ. Ten má výkon 195 kW (265 k) a poháňané všetky štyri kolesá. Taktiež je spojený s dvojspojkovou 7-stupňovou DSG prevodovkou.
Tieto tri klasické motory dopĺňajú dva plug-in hybridy. Pre verziu VZ je určený silnejší s výkonom 200 kW (272 koní), pre „obyčajný“ Terramar je určený slabší s výkonom 150 kW (204 koní). Obidve verzie využívajú nový benzínový štvorvalec 1.5 TSI evo2, elektromotor s výkonom 85 kW (115 k) integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG a novú lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh.
Je to silná trojkombinácia, ktorá robí z Terramamru, aspoň pokiaľ ide o dojazd, jeden z najlepších a najzaujímavejších plug-in hybridov na našom trhu. Aby sme boli konkrétni – nový plug-in hybrid umožňuje dojazd s výlučne elektrickým pohonom vyše 100 km (WLTP). Batéria sa pritom dá nabíjať nielen striedavým prúdom (AC) na verejných nabíjačkách a cez wallboxy s výkonom 11 kW, ale aj zrýchlene jednosmerným prúdom (DC) s výkonom do 50 kW.
V praxi to znamená, že tento plug-in hybrid nabijete pomocou rýchlonabíjačky z 10 na 80 percent za necelú polhodinku, čo je rozhodne zaujímavý údaj. Najmä v kombinácii s deklarovaným vyše 100-kilometrovým elektrickým dojazdom. Tieto parametre umožňujú v meste Terramar využívať prakticky ako čistý elektromobil s občasnou výpomocou spaľovacieho motora, pričom sa s ním raz, možno dvakrát cez týždeň stavíte na rýchlonabíjačke, aj to len v prípade, ak doma nemáte wall-box.
Na ceste
My sme s 200 kW plug-in hybridom jazdili v prevažne hybridnom režime a väčšinu trasy sme absolvovali po serpentínach v okolí Barcelony a po diaľnici. Aj pri tomto neštandardnom jazdnom profile sme jazdu ukončili so spotrebou približne 1,7 l/100 km. V meste zrejme nebude žiadny problém dosahovať v hybridnom režime priemer pod hranicou jedného litra. V čisto elektrickom režime by malo mať auto priemernú spotrebu 17,5 až 19 kWh.
Prepínanie medzi spaľovacím a elektrickým motorom je absolútne plynulé, temer nepostrehnuteľné. Samozrejme, ak si zvolíte športový režim, správanie auta sa priostrí, rovnako ako zvukový prejav, ktorý však nie je veľmi prirodzený. Ak jazdíte v komfortnom režime, po zvukovej stránke o motore prakticky neviete.
Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, Terramar má v základe adaptívne tlmiče. Malo ich testované auto a sú súčasťou základnej výbavy všade, kde je plug-in hybrid už dostupný. Na Slovensku si naň totiž ešte musíme pár týždňov počkať, takže zatiaľ v cenníku nefiguruje, no nie je dôvod, prečo by adaptívne tlmiče nemal mať. Na náš trh už v budúcom mesiaci prídu najprv dva čisto benzínové motory, pričom objednávky sú už spustené. Ide o agregáty 1,5 eTSI 150 mild-hybrid a výkonný dvojliter s pohonom 4×4 s označením 2,0 TSI 265 4Drive.
Adaptívne tlmiče spolu so štandardným športovým podvozkom a progresívnym riadením robia z Terramaru auto, ktoré bude vyhovovať najmä šoférom, obľubujúcim dynamickú jazdu. Auto využíva vpredu vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu je viacprvkové zavesenie. Terramar aj napriek vyššej svetlej výške v zákrutách veľmi dobre drží stopu a v súčinnosti s adaptívnymi tlmičmi je nakláňanie naozaj minimalizované. Pritom však cestovný komfort v štandardnom režime zostáva stále veľmi dobrý. A to sme mali na aute príplatkové veľké 20-palcové kolesá s rozmerom 255/40. Na štandardných 18-kach bude auto naozaj pohodlné, čo sa napríklad pri Formentore s väčšími kolesami úplne tvrdiť nedá.
Záver
Terramar patrí k tým SUV ktoré dokážu naozaj dobre skĺbiť športový charakter s veľmi slušným cestovným komfortom. Je to, akoby ste si kúpili dve autá v jednom. S naozaj efektívne fungujúcim plug-in hybridným pohonom a vysoko nadštandardným elektrickým dojazdom v kombinácii s možnosťou rýchleho nabíjania sa Terramar ako ryba vo vode bude cítiť aj v rušnej mestskej premávke, kde možno rátať v hybridnom režime s litrovou spotrebou.
K tomu pridáva vydarený dizajn a slušnú výbavu už v základe. Otázkou zostáva len to, či pri relatívne podobných rozmeroch nebudú navzájom na sebe kanibalizovať s ikonickým Formentorom, tak ako sa stalo napríklad v prípade modelov Defender a Discovery od Land Roveru. Ak by sa Terramar rozmerovo viac priblížil Seatu Tarraco,tak by z nášho pohľadu ešte lepšie zapadol do modelového portfólia Cupry.