BMW i4 prišlo na trh v roku 2021. Už vtedy sa nám páčilo, pretože väčšina elektromobilov sa ubrala cestou módnych SUV. Výsledok? Väčší odpor vzduchu a kratší dojazd. Pritom práve ten odrádza mnohých zákazníkov od kúpy elektrických áut. BMW i4 je ale iné. Je to inteligentný elektromobil s aerodynamickou karosériou 4-dverového kupé. A navyše úplne normálne BMW. Na rozdiel od konkurenčných Mercedesov-Benzov EQ dali totiž v Mníchove prednosť multienergetickým platformám, ktoré umožňujú zákazníkom vybrať si ten istý model s benzínovým, naftovým alebo s čisto elektrickým pohonom. Táto pragmatická stratégia sa BMW vypláca. A páči sa aj nám. Jednoducho, navonok si vlastne ani nevšimnete, že i4 je elektromobilom.
V podstate klasické BMW
Dôvod, prečo sme sa opäť posadili za jeho volant, je, že tento rok i4, aj so svojimi benzínovými a naftovými súrodencami vrátane kupé a kabrioletu, absolvovalo facelift. V ponuke i4 navyše pribudla nová verzia. Kým doteraz mohlo mať pohon oboch náprav xDrive len najvýkonnejšie i4 M50, teraz je ho možné kombinovať aj so „slabšou“ motorizáciou. Práve tá sa nám dostala do rúk. Modernizácia priniesla i4 jednoduchšiu grafiku denných svetiel aj novú polouzavretú masku s futuristickým „výpletom“, ktorý dobre poznáme z elektrického iX. Zaujímavé je, že hoci v BMW skoncovali s laserovou technológiou v predných reflektoroch, v prípade i4 je zastúpená v zadných svetlách. A vyzerá to úžasne. Pod matným krytom akoby sa vznášali obrysy lupeňov.
Náš exemplár navyše predvádzal maximum možností individualizácie. Nebyť označenia i40 xDrive40, asi by ste si ho poplietli s i4 M50. V zozname príplatkov zaškrtol importér prakticky všetko, čo malo do činenia so športovým charakterom. Balík M Sport Pro priniesol i4 matné pozadie reflektorov, aerodynamický paket zjavný na nárazníkoch a podbehoch, červené strmene bŕzd či 20-palcové disky Aerodynamic z ponuky BMW Individual, obuté pneumatikami so zmiešaným profilom. A to všetko zahalené v mrazivo matnom laku Frozen Portimao Blue. Ešte dramatickejší výraz dodal masívny čierny difúzor a zatmavené zadné okná. To ale nezmenilo nič na tom, že i4 je stále prekvapivo praktickým autom, i keď s mierne zníženou siluetou strechy a bezrámovou konštrukciou okien.
Priestranné aj útulné
V kokpite sa zabývate veľmi rýchlo. Doslova vás pohltí, a to bez toho, aby ste si museli zvykať na novú ergonómiu, tak ako vo futuristickom SUV iX. Jednoducho, aj tu je i4 klasický „bavorák“. Ak máte s autami tejto značky skúsenosti, nič vás tu neprekvapí. Novinkou po facelifte sú len nové prieduchy ventilácie, ktoré sa vďaka malým páčkam veľmi dobre nastavujú, a stredová konzola, kde sa namiesto joysticku „prevodovky“ objavil sklenený kolískový ovládač, známy z novších BMW, napríklad z BMW 5 a 7. Do kožených sedadiel s nastaviteľnou stehennou podperou a „emkového“ volantu s hrubým vencom sa doslova zamilujete. A sťažovať sa nebudete ani na priestor. Interiér je útulný, ale rozhodne nie stiesňujúci.
Pred vami sa rozprestiera BMW Curved Display, teda zakrivená obrazovka, zložená z dvoch displejov s uhlopriečkou 12,3 a 14,9 palca. Grafika a ovládanie infotainmentu sú brilantné. Ľúto nám bolo len za samostatným panelom klimatizácie. Ak si chcete zmeniť teplotu alebo zapnúť vyhrievanie sedadiel či volantu, musíte sa triafať prstom do maličkých ikon. Stále sa tiež nevieme zmieriť s kosoštvorcovým zobrazením stupníc. Žiadna iná možnosť neexistuje. A je jedno, aký jazdný mód máte práve nastavený. Na druhej strane oceňujeme, že BMW v i4 zachovalo otočný „controller“ systému iDrive, takže nemusíte nutne používať dotykové ovládanie. To veľmi zjednodušuje pohyb v menu. Navyše, reakcie sú extrémne rýchle.
Kufor, ktorý nečakáte
Športovú atmosféru posilňoval v našom prípade opäť M paket s antracitovým stropom, karbónovými dekoráciami či so spomínaným M volantom. Prístup k zadným sedadlám je síce trošku krkolomný, keďže otvor dverí je menší než pri BMW radu 3, ale nakoniec sa tu usadíte prekvapivo pohodlne. Ak nemáte nad 180 cm, sťažovať sa nebudete. „Sedáky“ aj operadlá sú dimenzované veľkoryso. A nesklame ani kufor. Pod obrovským výklopným vekom je 470 litrov pre batožiny, na liter rovnako ako pri štvorke so spaľovacími motormi. Klobúk dole pred konštruktérmi, ktorým sa podarilo batérie dokonale integrovať v podlahe. Pritom i4 neprišlo ani o variabilitu. Stále sú tu delené operadlá v pomere 40:20:40, po ktorých sklopení ponúkne i4 takmer úplne vodorovnú podlahu.
Pod dnom kufra je ešte schránka, kam sa zmestí lepiaca súprava, prípadne nabíjacie káble. Ale nie v našom prípade, pretože toto miesto zabral subwoofer audia Harman/Kardon. Prekvapením je praktický výklopný háčik a dve sieťky po stranách na fixáciu menších predmetov. Prvky, ktoré by ste v športovom aute asi neočakávali. Nechýba ani nožný senzor, ak by ste náhodou išli s i4 na nákupy. Trápiť sa nemusíte ani s plató.. Je rozdelené na dve časti. Tá väčšia sa vyklápa spolu s dverami a menšia ostáva na mieste, no nezavadzia. Bohužiaľ, pod prednou kapotou nedokázalo BMW, na rozdiel od kórejských konkurentov, vyčarovať „frunk“, teda aspoň malý odkladací priestor, napríklad na spomínané káble. Tie jednoducho nie je kde dať, takže sa vám povaľujú v kufri.