Konečne „slabšia“ štvorkolka
Nová verzia xDrive40 je zlatou strednou cestou. Nie je zbytočne premotorizovaná, tak ako i4 M50, ktoré vám ide svojimi 400 kilowattmi a 795 newtonmetrami zlomiť krčnú chrbticu, a pritom sa vie, na rozdiel od verzií eDrive 35 a eDrive 40, oprieť do asfaltu všetkými kolesami. O slabom aute ale nemôže byť ani reči. Dvojica elektromotorov ponúka systémových 295 kW, o 45 viac v porovnaní so zadokolkou s rovnakým číselným označením, a krútiaci moment 600 Nm. Ten vzrástol až o 170 Nm. Takže akceleráciou vám vie aj táto verzia poriadne rozprúdiť krv. Stovku zvláda za 5,1 sekundy. A bez zaváhania, pretože maximum krútiaceho momentu je k dispozícii prakticky od nulových otáčok a s jeho prenosom na asfalt nemá vďaka štvorkolke najmenšie problémy.
Prítlak do sedadla pritom sprevádza prakticky úplné ticho alebo syntetický zvuk od Hansa Zimmera, ktorého intenzitu si môžete nastaviť podľa nálady. O adrenalín za volantom teda nie je núdza, no pritom sa vie xDrive i40 tváriť ako nevinný baránok, napríklad pri parkovaní a zamatových rozjazdoch z križovatiek. Škoda, že modernizácia nepriniesla i4 akumulátor s vyššou kapacitou. Li-ion batéria má naďalej 81,1 kWh. Nie je to zlá hodnota, ale taký Nissan (Ariya), Renault (Scénic E-Tech) alebo najnovšie Peugeot (e-3008), vedia ponúknuť o približne 10 kWh viac. Každá navyše sa zíde. Najmä ak i4 xDrive40 nie je úplne najúspornejšie. Náš priemer sa s ľahšou nohou na plyne vyšplhal na 21,5 kWh na 100 km. Dlhodobý od výroby za viac ako 4 000 km bol podľa palubného počítača 22,4 kWh. Jazdili sme ale v chladnejšom počasí, čo sa na spotrebe okamžite prejaví.
Deklarovaný dojazd 459 až 546 km nepovažujeme za celkom reálny. Po nabití nám palubný počítač ukázal maximálne 360 km. Zastávky na nabíjacích staniciach nemusia byť však dlhé, veď elektrická štvorka podporuje nabíjanie výkonom 200 kW a jej nabíjacia krivka sa drží parádne vysoko. Aj nad 95 percentami vie udržať nabíjací výkon nad 40 kW. Za ideálnych podmienok stačí 10 minút na predĺženie dojazdu o približne 140 km. Skôr nás prekvapilo, že i4 nemá manuálne nastavovanie rekuperácie krídelkami na volante. Jednu z troch úrovní volíte výlučne cez rozhranie iDrive, čo si vyžaduje viacero klikov. Veľký význam to ale nemá, keďže štvorka disponuje inteligentnou rekuperáciou, ktorá využíva radar aj dáta navigácie o profile trasy. Takže i4 mierne brzdí, keď sa blížite k prekážke, pomalšiemu autu, pred zákrutou alebo pred križovatkou. A rekuperáciu využíva aj pri spomalení na povolenú rýchlosť, napríklad pri vjazde do obce.
Rýchle nielen v priamke
Podvozok elektrickej štvorky je úžasný. Vďaka nemu vie byť rýchla nielen v priamke. Svoju nadváhu, až 2 260 kg, vie tajiť dokonca aj v zákrutách. Nízke ťažisko, ešte o 35 mm nižšie v porovnaní s bežným BMW 4 Gran Coupé, dokáže spolu s rozložením hmotnosti 50:50 a širokými pneumatikami zázraky. Veď i4 M50 je doslova prilepená k asfaltu so zmiešaným profilom 245/35 R20 na predných a 255/35 R20 na zadných kolesách. Trakcia je fantastická. Elektrická štvorka využíva extrémne rýchlu protipreklzovú kontrolu. Výkon vie preniesť na asfalt bez zaváhania, a to veľmi štýlovo. Väčšinu času je totiž zadokolkou, čo cítiť, no ako náhle sa trakcia zadných kolies blíži k limitu, zapája sa do práce predná náprava. Bez toho, aby ste o tom tušili. To má priaznivý vplyv na stabilitu v zákrutách, kde sa elektrické BMW správa vyslovene neutrálne.
Z rýchlych bavorákov prebralo aj ďalší bonus – presné progresívne riadenie a vysokú mieru komfortu, o ktorú sa starajú adaptívne tlmiče. Ani v režime Sport z vás toto kupé nevytrasie dušu. Jednoducho, môžete s ním absolvovať dlhú štreku bez známok únavy alebo sa vyblázniť kdesi v serpentínach. Jediným mínusom komfortu bola slabá hluková izolácia bezrámových okien. Okoloidúce autá bolo počuť o to viac, že hluk pneumatík či aerodynamický hluk má verzia i4 vynikajúco odfiltrovaný. Ak si s ňou ale chcete užiť, rátajte s tým, že ako väčšina elektromobilov, nie je ani i4 lacnou hračkou. Verzia xDrive40 začína na 63 050 eurách. V našom prípade však príplatky, vrátane M paketov, matného laku, koženého čalúnenia Merino Ivory White či adaptívnych svetiel, zdvihli výslednú cenovku o ďalších 32 000 eur. Takže sa zastavila na údaji 96 390 eur.