MPV nie sú dnes zrovna v móde, ich predaje klesajú – až na jednu výnimku – je ňou Dacia Jogger. Dacia však má odvahu ísť proti prúdu a v roku 2022 prišla s novým MPV napriek tomu, že mnohí tvrdili, že táto kategória je už klinicky mŕtva. A nielen to, hneď pri uvedení ho ponúkla v päť- a v sedemmiestnej konfigurácii a navyše s pohonom benzín a LPG už v základe.
A tým ešte neskončila. Aktuálne ponuku ešte zatraktívnila verziou s elektrifikovaným pohonom, pri ktorom spaľovaciemu motoru vypomáha elektromotor a mini batéria s kapacitou 1,2 kWh. Mimochodom – tým spaľovacím motorom je atmosférický benzínový agregát s objemom 1,6 litra. Atmosférických motorov, ktoré si nevypomáhajú turbom, pritom na trhu tiež nie je veľa.
Jogger má navyše zvýšenú svetlú výšku a s ochranným oplastovaním, presnejšie s jeho imitáciou, pôsobí tak trochu ako all-road, respektíve zvýšené terénne kombi, čo mu ešte viac pridáva na atraktivite. V neposlednom rade treba spomenúť ceny.
Dacii sa darí
Samozrejme, ani Dacia sa nevyhla zdražovaniu, ktoré postihlo najviac malé autá a autá nižšej strednej triedy. Začiatkom roku 2022 bola základná cena verzie Jogger TCe 100 LPG (1,0 TCe 110, 74 kW LPG, 67 kW benzín, man. 6, 5 miest) 14 550 eur, v polovici roku 2022 už táto verzia stála 15 650 eur. V polovici minulého roku sa jej cena zvýšila na 16 200 eur a tú si drží doteraz.
V kontexte zdražovania ostatných áut je to veľmi dobre postavená cena, na ktorú sa žiadne auto na našom trhu s podobnými rozmermi ani v najmenšom nechytá. Pravdou je, že testovaná hybridná verzia už cenou trochu vystrelila nahor. V 5 miestnej verzii dáte za ňu 23-tisíc eur, v 7-miestnej, ktorú sme aj testovali o 900 eur viac a v najvyššej výbave Extreme stojí 24 900 eur. To, či sa oplatí priplatiť si za túto verziu, sme zisťovali v tomto teste.
Pozrime sa však najprv na to, ako sa Dacii – a špeciálne tomuto modelu – darí na trhu. Ak by sme pred pár rokmi napísali, že o titul „európskeho kráľa“, respektíve najpredávanejšieho auta v Európe bude bojovať Dacia Sandero, mnohí by sa len ironicky pousmiali. Ale je to naozaj tak, Sandero stabilne patrí medzi tri najväčšie európske bestsellery a po prvom polroku 2024 bolo „európskym kráľom“ s náskokom približne 20 tisíc predaných áut pred druhým Golfom.
A ako bol na tom Jogger? Aj ten sa v rámci Európy dostal medzi 50 najpredávanejších áut, patrila mu 42. priečka. Celkovo mala teda Dacia v najlepšej 50-ke hneď tri modely, okrem Sandera a Joggeru ešte Duster, ktorý skončil na 13. priečke. Zdrojom vyššie dát je analytická spoločnosť DataForce, detailnejšie sme o najpredávanejších autách v Európe po prvom polroku 2024 písali v tomto článku:
Čítajte viac Sandero pred Golfom: Toto je 50 najviac predávaných áut v Európe za 1. polrokA ako sa Joggeru darí v tomto roku na Slovensku? Za prvé tri kvartály, teda od januára do septembra 2024, sa z neho predalo 519 kusov, čo z neho robí najpredávanejšie MPV na našom trhu.
Veľkorysý priestor
V posledných cca dvoch rokoch hneď niekoľko značiek zmenilo svoje logo, v prípade Dacie ide asi o najvydarenejší redizajn. Nové logo, tvorené bielymi písmenami D a C, štylizovanými tak, aby pripomínali oká reťaze svedčí každému jej modelu. Navyše tým, ako je zakomponované do prednej masky auto spredu aj opticky rozširuje a prepožičiava mu drsnejší imidž.
V strede piatych dverí je taktiež biely nápis Dacia. Logo aj názov značky sú v štandardných modeloch biele vždy, bez ohľadu na farbu auta. Biele sú dokonca na bielych autách a prekvapivo to vôbec nevyzerá zle. Biely nápis DACIA po novom nájdete aj v strede volantu. Vo výbave Extreme je už zadný nápis a niektoré doplnky (napríklad kryty vonkajších spätných zrkadiel) v medenej farbe.
Testovaná verzia bola 7-miestna, pričom sedadlá v druhom a treťom rade sú zvýšené ako vo väčšine podobných áut, takže sedíte trochu ako v kine. Ak využijete všetkých sedem miest, zostáva vám ešte i tak približne 200-litrový kufor. Tu by sme chceli naozaj pochváliť sedadlá v treťom rade, pretože sa s nimi manipuluje veľmi jednoducho a sú ultraľahké, ich hmotnosť je cca 10 kg, takže bez problémov si s nimi poradí aj žena. Dokonca sa nám zdalo, že z hľadiska priestoru pre kolená je o niečo viac miesta v treťom rade než v druhom.
Interiér je samozrejme do určitej miery poplatný nízkej cene. Jeho súčasťou je digitálny prístrojový štít, ukazujúci aj úroveň nabitia batérie a 8-palcový centrálny displej infotainmentu. Je v ňom aj dosť tvrdých lacných plastov, avšak doplnených niekoľkými vkusnými a prepracovanými detailmi, napríklad čalúnenými opierkami, alebo elegantnými ovládačmi automatickej klimatizácie, takže celkový dojem rozhodne nie je low-costový. Práve naopak – nám sa interiér, rovnako ako jeho usporiadanie a ergonómia, páčili. Navyše sedadlá sú z materiálu, ktorý dlho vydrží a veľmi jednoducho sa čistia aj udržiavajú. Za ne má auto ďalšie plus.